Autostrada A18 dołączyła do sieci autostrad w Polsce
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-11-10
Po wielu latach zniknęły niechlubne schody na trasie Wrocław – Berlin. Po oddaniu ostatniego 20 kilometrowego odcinka przy granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego kierowcy mają do dyspozycji 70 kilometrów autostrady A18 pomiędzy Olszyną (granica z Niemcami) a węzłem Golnice w woj. dolnośląskim.
Droga zyskała status autostrady po II etapie przebudowy. Jego celem było dostosowanie starej i zdegradowanej jezdni południowej do parametrów autostradowych. Pierwszym etapem była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007. Obecnie cała droga o długości 70 km zyskała parametry i status autostrady.
Prace na jezdni południowej A18 podzielone były na cztery odcinki:
- A18 od granicy państwa do ok. dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia. Jako jedyny został zrealizowany w systemie projektu i buduj. Od lipca br. ruch w pełnym przekroju odbywał się już na lwiej części odcinka – 11 km, a ostatnie 600 m od granicy do węzła Olszyna oddaliśmy pod koniec września br. Koszt prac budowlanych wyniósł blisko 190 mln zł.
- A18 od ok. dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia do blisko czterech kilometrów przed węzłem Iłowa, o długości 21,9 km. Oddany do ruchu po przebudowie we wrześniu ubiegłego roku jako pierwszy z czterech. Koszt robót to ponad 260 mln zł.
- A18 od blisko czterech kilometrów przed węzłem Iłowa do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Udostępniony został kierowcom w przekroju 2 + 2 pod koniec września. Koszt przebudowy ponad 16 km wyniósł blisko 180 mln zł.
- A18 od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice, o długości ponad 20 km. Udostępniony w październiku br., a koszt robót wyniósł ok. 260 mln zł.
Koszt przebudowy całego odcinka od granicy w Olszynie do węzła Golnice to blisko 900 mln zł. Do wykonania nowej nawierzchni i obiektów mostowych wykorzystano łącznie ponad 8 tysięcy ton stali (to więcej niż pochłonęła budowa stalowej konstrukcji kratowej wieży Eiffla) oraz blisko 800 tysięcy ton betonu (to prawie tyle, ile zużyto do budowy najwyższego budynku na świecie Burdż Chalifa).
Autostrada A18 - w eksploatacji: 71,5 km.