1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Autostrada A4 – w analizach dwa warianty dla kluczowego fragmentu Wrocław - Krzyżowa

Autostrada A4 – w analizach dwa warianty dla kluczowego fragmentu Wrocław - Krzyżowa

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-09-16
Autostrada A4 – w analizach dwa warianty dla kluczowego fragmentu Wrocław - Krzyżowa
Jak pobiegnie A4 Wrocław - Krzyżowa. Do opracowania STEŚ pójdą dwa warianty. Zdjęcia: GDDKIA
Autostrada A4 licząca 667 kilometrów to najdłuższa autostrada w Polsce. Rozpoczyna swój bieg w Jędrzychowicach koło Zgorzelca (woj. dolnośląskie), gdzie łączy się z niemiecką autostradą z kierunku Drezna, a kończy na granicy państwa z Ukrainą w Korczowej (woj. podkarpackie). Na odcinku Wrocław - Krzyżowa trwają analizy jej modernizacji albo przez budowę nowego przebiegu na północ lub południe od obecnego przebiegu lub możliwość przebudowy w istniejącym śladzie. Przetarg na STEŚ drogowcy chcą ogłosić jeszcze w tym roku.

Autostrada A4 na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad m.in. nie posiada pasa awaryjnego (występuje on tylko na krótkich odcinkach), brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych, a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych. Dlatego rozbudowa autostrady A4 do parametrów zgodnych z warunkami technicznymi dla autostrad jest sprawą pilną i niezwykle ważną.

Zgodnie z obecnie obowiązującym harmonogramem opracowanie Studium Korytarzowego dla autostrady A4 zakończy się w drugiej połowie 2020 roku. Na podstawie wyników GDDKiA podejmie decyzję odnośnie dalszych działań i zlecenia kolejnych stadiów dokumentacji.

- Studium Korytarzowe A4 wraz z Analizą - wskazuje nam możliwości rozbudowy istniejącej autostrady A4 Wrocław-Krzyżowa, bądź budowy autostrady w nowym korytarzu – dodają drogowcy. Kolejnym etapem będzie opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego tzw. STEŚ, na który przetarg ruszy jeszcze w tym roku.

Jak udało nam się dowiedzieć, GDDKIA zawęziła już liczbę analizowanych wariantów przebiegu trasy A4. Z dziewięciu możliwości poprowadzenia A4-ki, projektanci skupią się na dwóch i dla nich powstanie szczegółowa analiza w ramach (STEŚ).

W jednym z preferowanych wariantów (wariant II), który uzyskał największą liczbę głosów, autostrada A4 pozostanie w obecnym korytarzu, zostanie rozbudowana, zmiany będą dotyczyły również węzłów (zlikwidowane zostaną węzły: Pietrzykowice, Jarosław, Udanin, Wądroże Wielkie, Mikołajowice, Legnickie Pole, Lubiatów, Jadwisin, w okolicach Wrocławia powstanie węzeł Strzeganowice), w okolicach Nowej Wsi Kąckiej, Mikołajowic, Jadwisina powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych. Nie będzie wspólnego węzła z drogą ekspresową S5 – połączenie zapewni zlecona do realizacji droga ekspresowa S8 biegnąca z Wrocławia do Kłodzka. Autostrada A4 pozostanie w obecnym przebiegu również w okolicach Wrocławia - początek jej przebiegu będzie stanowił węzeł Wrocław Wschód i dalej węzeł Bielany Wrocławskie oraz Wrocław Południe.

Kolejnym preferowanym wariantem (wariant IV) skierowanym do dalszych prac jest ten, w którym autostrada A4 będzie poprowadzona nowym śladem od Wrocławia do Kostomłotów. W tej kombinacji A4-ka odbija od obecnej przed węzłem Wrocław Wschód (na węźle Stary Śleszów) i biegnie na południe od Wrocławia, omijając Bielany Wrocławskie. Wariant zakłada realizację węzła Olbrachtowice łączącego drogi ekspresowe S5, S8 z A4. Dalej autostrada A4 biegnie na południe od obecnej trasy, w jej ciągu powstaną węzły: Mirosławice (połączenie z DK35 Wrocław - Świdnica), Wichrów w okolicach Kostomłotów i MOP Milin. Dalszy przebieg autostrady jest jak w wariancie opisanym powyżej, czyli A4-ka od Kostomłotów do Krzyżowej będzie rozbudowana w istniejącym śladzie.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A4 Jak dojadę - Kostomłoty