Autostrady w Polsce. Budowa autostrady A1 – koniec w tym roku
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-03-07
Autostrada A1, Autostrada Bursztynowa, będzie miała ponad 564 km. Trasa A1 łączy północ kraju w tym porty w Gdyni i w Gdańsku z południową granicą z Czechami w Gorzyczkach. Jej budowa zakończy się jesienią 2022 roku.
Dobiega końca budowa autostrady A1. Chodzi o ponad 80 fragment trasy A1 od Tuszyna do Częstochowy na terenie woj. łódzkiego (63,81 km) i śląskiego (16,91 km). Stanowi on fragment drogi nr E75 i jest zlokalizowany w korytarzu sieci bazowej TEN-T Bałtyk – Adriatyk. Inwestycja składa się z następujących odcinków, realizowanych jako osobne kontrakty na roboty budowlane:
- Odc. A - w. Tuszyn (bez węzła) - w. Bełchatów (z węzłem),
- Odc. B - w. Bełchatów (bez węzła) - w. Kamieńsk (z węzłem),
- Odc. C - w. Kamieńsk (bez węzła) - w. Radomsko (z węzłem),
- Odc. D - w. Radomsko (bez węzła) - gr. woj. łódzkiego/śląskiego,
- Odc. E - gr. woj. łódzkiego - w. Rząsawa (bez węzła) tzn. początek obwodnicy Częstochowy
Autostrada A1, Autostrada Bursztynowa - mapa budowanych odcinków A1 Tuszyn - Częstochowa. Mapa: GDDKIA
Trzeba zaznaczyć, że nowa autostrada powstaje w śladzie starej drogi krajowej nr 1, tzw. Gierkówki, czyli najważniejszego szlaku komunikacyjnego województwa na osi północ - południe. Z tego względu prace prowadzone są przy odbywającym się ruchu samochodowym. Mimo takiej skali trudności i ograniczeń spowodowanych pandemią, udało się utrzymać ich wysokie tempo i oddawać odcinki w umownych terminach.
Budowa autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa prowadzona była pod ruchem. Zdjecia: GDDKIA
Do końca 2021 roku drogowcy udostępnili kierowcom nowe odcinki trasy długości 60 km. W efekcie od Tuszyna aż za węzeł Piotrków Trybunalski Południe oraz od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, kierowcy mogą poruszać się autostradą z trzema pasami ruchu w obu kierunkach.
Autostrada A1 Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego. Zdjęcia: GDDKIA
Na terenie woj. łódzkiego udostępniono w pełni 42 z 64 km budowanej autostrady. Kierowcy mogą tam jechać w obu kierunkach całą szerokością jezdni. W przypadku odcinka Piotrków - Kamieńsk prace nadal trwają. Wynika to z faktu, że umowę na ten odcinek zawarto jako ostatnią, w kwietniu 2019 r., dziewięć miesięcy po pierwszej umowie na A1 w woj. łódzkim. Jak zapewniają drogowcy, ten odcinek będzie gotowy na przełomie lata i jesieni 2022 roku, co będzie równoznaczne z definitywnym końcem budowy autostrady A1 na terenie Polski.
Nowa autostrada A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski w woj. łódzkim. Zdjęcia: GDDKIA
Z kolei w woj. śląskim, przybyło 17 km drugiej jezdni autostrady A1 pomiędzy granicą woj. łódzkiego i śląskiego a węzłem Częstochowa Północ.
Autostrada A1 na północ od Częstochowy pod ruchem. Zdjęcia: GDDKIA
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg - A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Mapa przebiegu autostrady A1 w Polsce. Mapa: conadrogach.pl
W sumie kierowcy korzystają już z ponad 480 km autostrady A1, z czego ok. 152 km to odcinek koncesyjny. Po ukończeniu prac na odcinku Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, w III kw. przyszłego roku, autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek.