1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Awaryjne rozwiązania na zakorkowane bramki na A2, A4 i A1

Awaryjne rozwiązania na zakorkowane bramki na A2, A4 i A1

  1. conadrogach.pl
  2. GDDKiA
  3. 2014-08-04
Awaryjne rozwiązania na zakorkowane bramki na A2, A4 i A1
Duży ruch i korki spowodowały, że GDDKiA opracowała projekt działań mający na celu skrócenie czasu oczekiwania w kolejkach przed wjazdami i zjazdami z odcinków płatnych autostrad. Projekt uwzględnia zamianę pasa dla pojazdów z viaAuto na pas z manualnym poborem opłat.
- Ze względu na zaobserwowany,  wyjątkowo wysoki poziom  ruchu w okresie wakacyjnym, powodujący powstawanie zatorów, zwłaszcza w dni wolne od pracy, na autostradzie A4 Wrocław – Sośnica oraz A2 Konin – Stryków została opracowana procedura postępowania na wypadek wzrostu natężenia ruchu i ryzyka utworzenia się zatoru na Placach Poboru Opłat (Żdżary i Stryków na A2 oraz Żernica i Karwiany na A4). W przypadku wzrostu natężenia ruchu i realnego ryzyka utworzenia się zatoru, pas wydzielony dla pojazdów wyposażonych w urządzenie viaAUTO będzie z odpowiednim wyprzedzeniem udostępniany dla manualnego poboru opłat. Kierowcy będą o tym fakcie informowani odpowiednio wcześniej, np. poprzez system znaków zmiennej treści (VMS) - zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

W sytuacjach awaryjnych drogowcy planują wprowadzić dodatkowe działania:

1)      Pracownicy operatora, posiadający stosowne uprawnienia do kierowania ruchem będą na bieżąco zarządzać ruchem na Punktach Poboru Opłat, w celu przekierowania pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony na skrajny prawy pas wjazdowy (XL), zastosowany zostanie tryb wolny (tzw. „free flow”) dla tych pojazdów. Natomiast kierowcy chcący uiszczać opłaty manualnie będą mogli skorzystać także z pasów przeznaczonych dla viaTOLL/viaAUTO,

2)      Przyspieszone wydawanie biletów prekodowanych kierowcom uiszczającymi opłatę w sposób manualny. Operator zapewni dodatkową  osobę wydającą bezpośrednio na pasie wydrukowane bilety,

3)      Na znakach zmiennej treści pojawią się informacje o tworzącym się zatorze. Będzie można uzyskać informacje o możliwości wcześniejszego zjazdu z autostrady na węzłach i pokonania danej trasy drogami alternatywnymi.

- Na odcinku koncesyjnym autostrady A1 Gdańsk – Toruń, koncesjonariusz GTC S.A. przyjął nasze rozwiązania i będzie wtedy, kiedy będzie to możliwe, z zachowaniem bezpieczeństwa pracowników, ręcznie wydawać kierowcom bilety wjazdowe. Pojawiły się już dodatkowe  informacje dla kierowców o wysokości opłat za dany odcinek. Cenniki za przejazd autostradą umieszczono dodatkowo na tablicach na Miejscach Obsługi Podróżnych oraz na Punktach Poboru Opłat. Wysokość opłaty za przejazd całym odcinkiem autostrady A1 tj. Rusocin – Nowa Wieś jest także drukowana na bilecie wjazdowym. Bramki przed wjazdem na płatny odcinek będą podnoszone przez pracowników w celu bezpiecznego pokonywania PPO - zaznacza GDDKiA.

Obecnie toczą się prace związane z opracowaniem koncepcji wdrożenia Zintegrowanego Systemu Poboru Opłat. Jednym z podstawowych zamierzeń wdrożenia Zintegrowanego Systemu Poboru jest zmiana sposobu poboru opłat od pojazdów lekkich (o dopuszczalnej masie całkowitej - 3,5 tony) z obecnie funkcjonującego na bardziej komfortowy dla użytkowników dróg, który pozwoli zapewnić płynność ruchu i brak zatorów.

 
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1 Utrudnienia na autostradzie A2