Będzie nowa droga na Hel. Via Maris Władysławowo - Gdynia
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2017-05-17
Wiceminister K. Smoliński dyskutował z burmistrzami i wójtami o problemach komunikacyjnych na dojeździe do i z Władysławowa. Po dokładnej analizie układu drogowego oraz istniejącego natężenia ruchu w województwie pomorskim, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zaproponowało ich rozwiązanie przez utworzenie nowego szlaku drogowego.
- GDDKiA wytyczając nowy szlak drogowy musi rozpatrywać wszystkie warianty, ale z pewnością wykorzystamy dotychczasowe prace związane z usprawnieniem ruchu w tej części Pomorza. Prace przygotowawcze będą trwały kilka lat – mówił wiceminister podczas konsultacji.
Obecnie ruch lokalny i tranzytowy odbywa się przede wszystkim w ciągu obecnej drogi krajowej nr 6 przechodzącej przez centra miast jako ulice: Morska w Gdyni, Sobieskiego i Grunwaldzka w Rumi, Wejherowska i Gdańska w Redzie, a następnie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 216, biegnącej w Redzie jako ulica Pucka oraz w Pucku jako ulica Helska. Rezerwy przepustowości drogi krajowej nr 6, drogi wojewódzkiej nr 216 oraz dróg dojazdowych wyczerpują się, prędkość przejazdu zmniejsza się, a czas podróży wydłuża. Dlatego zdecydowano o przygotowaniu do realizacji budowy nowej drogi krajowej łączącej Władysławowo z Gdynią.
GDDKiA oddział w Gdańsku pod koniec marca podjęła się uzgodnienia kwestii przebiegu i finansowania inwestycji na terenie miasta Gdyni. W granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) jest prezydent miasta. Przy współpracy z władzami miasta Gdyni, nowa droga krajowa (klasy GP) z dodatkowym łącznikiem z portem morskim w Gdyni realizowanym przez samorząd, usprawni również dojazd do terminali transportowych położonych na terenie portu.
Zadanie będzie musiało przejść całą ścieżkę związaną z przygotowaniem i realizacją projektu drogowego, która wynika z przepisów prawa, a zatem uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Po ustaleniu koncepcji realizacji drogi opracowany zostanie program inwestycji, który następnie zostanie przekazany do resortu infrastruktury celem uzgodnienia. Wówczas znane będą także wstępne koszty realizacji zadania, na podstawie których możliwe będzie określenie wstępnego szacunkowego harmonogramu realizacji uwzględniającego ograniczenia budżetowe.
Realizacja drogi krajowej do Władysławowa po nowym śladzie pozwoli z całą pewnością na utworzenie sprawnego połączenia północno-zachodniej części województwa pomorskiego z metropolią. Usprawniony zostanie dojazd do atrakcyjnych turystycznie terenów Półwyspu Helskiego i Pobrzeża Kaszubskiego. Budowa trasy pozwoli na zmniejszenie uciążliwości ruchu w centrach miast: Gdyni, Rumi, Redy i Pucka oraz pozwoli na oddzielenie ruchu lokalnego, aglomeracyjnego od ruchu turystycznego, w szczególności w okresie letnim. Zwiększy się też płynność ruchu, co wpłynie korzystnie na poziom zanieczyszczeń. Nowa trasa zwiększy również bezpieczeństwo ruchu.