Bez korków na S3 w Gorzowie. Ekspresowa obwodnica wreszcie oddana!
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2017-10-09
Druga jezdnia obwodnicy Gorzowa Wlkp. poprowadzona została równolegle do istniejącej. Co za tym idzie również obiekty, w tym nowy most na Warcie, powstawały bliźniaczo.
Most na Warcie w ciągu drogi ekspresowej S3 - obwodnica Gorzowa. Zdjęcia: GDDKIA
- Nowością jest pełna dostępność węzła na ul. Kostrzyńskiej. Do tej pory relacje na nim były ograniczone. Można było zjechać do Gorzowa i z niego wyjechać tylko od strony Zielonej Góry. Nie było relacji w kierunku na Szczecin. Po przebudowie ruch odbywa się w obu kierunkach. Pojawiła się również kładka dla pieszych w ciągu ulicy Małyszyńskiej, której do tej pory nie było – wyliczają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dłużej poczekamy na wykonawców S3 z Bolkowa do Lubawki
Prace związane z dobudową II jezdni drogi S3 na odcinku obwodnicy Gorzowa ruszyły we wrześniu 2014. Pierwotnie, zgodnie z podpisaną umową, termin oddania przypadał na kwiecień 2017 roku. Jednak ze względu na konieczność wydłużenia czasu na realizację z powodu trudności, jakie pojawiły się podczas budowy, podpisany został aneks z terminem oddania drogi do użytkowania w październiku tego roku. Wartość inwestycji o to prawie 300 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Tak powstawała obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego:
I etap
I etap Zachodniej Obwodnicy miasta Gorzowa Wlkp. – część południowa od węzła „Gorzów Południe” do ul. Sulęcińskiej o długości 2,4 km – zrealizowany został w latach 2001-2004. Zleceniodawcą i inwestorem budowy było miasto Gorzów Wlkp. Wykonawcą firma Berger Bau. Umowa opiewała na kwotę 5.988.770,51 EUR.
Umowa na realizację została podpisana w sierpniu 2001 roku, a drogę oddano do użytku w lutym 2004 roku. Inwestycja współfinansowana była ze środków funduszu Phare.
Miasto Gorzów Wlkp. sfinansowało dokumentację techniczną na całe zadanie pn. „Zachodnia Obwodnica Gorzowa Wlkp.” na kwotę 1 mln EUR.
II etap
W tym samym czasie trwały już przygotowania do realizacji II etapu Zachodniej Obwodnicy m. Gorzowa Wlkp., stanowiącej kontynuację oddanej do użytku części południowej, od węzła „Gorzów Północ” do węzła „Gorzów Południe” o długości około 9,5 km. Inwestorem tego zadania była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Prace przygotowawcze pochłonęły 6.811.251 zł.
3 września 2004 roku uzyskano pozwolenie na budowę wydane przez Wojewodę Lubuskiego.
Przetarg na realizację zadania wygrało konsorcjum Strabag Sp. z o.o./Hermann Kirchner Polska Sp. z o.o. kwotą 183.343.089,62 PLN (brutto). Zadanie częściowo finansowane było z pożyczki zaciągniętej w EBI.
Budowa rozpoczęła się w 2005 roku. A do ruchu droga została oddana w listopadzie 2007 roku.
Co obejmowała dobudowa II jezdni obwodnicy Gorzowa Wlkp.:
- budowę odcinka drogi ekspresowej klasy S (druga jezdnia obwodnicy Gorzowa Wlkp.) o długości 11,250 km,
- budowę i przebudowę łącznic 3 węzłów drogowych,
- przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową DW132, DW130,
- budowę 3 rond i ścieżki pieszo-rowerowej,
- budowę 18 dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny,
- budowę 11 obiektów inżynierskich, w tym: most nad rz. Wartą o długości 709 m, kładka dla pieszych w ciągu ulicy Małyszyńskiej, 6 wiaduktów, 3 przejazdy gospodarcze,
- budowę systemu odwodnienia korpusu drogowego ( przepusty, rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, przepompownie i inne),
- budowę urządzeń ochrony środowiska takich jak: ekrany akustyczne, przepusty ekologiczne - wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleń ozdobną i izolacyjną,
- budowę sieci teletechnicznej,
- budowę i przebudowę oświetlenie drogowego wraz z zasilaniem,
- przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej w tym sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych, sieci wodociągowych i gazowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.