1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Bramki i wysokie opłaty na autostradzie A4 Katowice - Kraków przejdą do historii?

Bramki i wysokie opłaty na autostradzie A4 Katowice - Kraków przejdą do historii?

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-11-09
  4. Aktualizacja: 2023-03-27
Bramki i wysokie opłaty na autostradzie A4 Katowice - Kraków przejdą do historii?
Przejęcie przez państwo autostrady A4 Katowice – Kraków może oznaczać obniżkę opłat. Znikną bramki i będą obowiązywać płatności elektroniczne – eTOLL jak na A4 Wrocław - Gliwice.
Czy bramki i wysokie opłaty na autostradzie A4 Katowice - Kraków przejdą do historii? Wszystko powinno wyjaśnić się w 2027 r., bo wtedy kończy się umowa z koncesjonariuszem A4. Według zapowiedzi rządu ten jedyny koncesyjny odcinek autostrady A4 przejmie państwo, co może oznaczać niższe opłaty za przejazd.

Po wygaśnięciu umowy koncesyjnej zarządzaniem i poborem opłat na autostradzie A4 Katowice – Kraków zajmie się państwo polskie – tak zapowiada resort infrastruktury. Dla kierowców może oznaczać to obniżkę opłat za przejazd autostradą. Nie da się ukryć, że opłaty na sąsiednich, państwowych odcinkach A4 są dużo niższe od tych obsługiwanych przez koncesjonariuszy. Ale obecny rząd w obietnicach idzie dalej…. Resort infrastruktury rozważa pomysł, żeby A4 Katowice – Kraków, jako główna droga między aglomeracjami, była bezpłatna. Rozpatrywana jest możliwość całkowitego zniesienia opłat dla kierowców pojazdów poniżej 3,5 t. Jak wyjaśniał Adamczyk, gdyby odcinek był bezpłatny nie byłoby konieczności budowania nowej arterii drogowej pomiędzy aglomeracją śląską a krakowską.

Opłaty na autostradach. Na jakich odcinkach A4 jest płatna? Ile za przejazd A4?

— W 2027 roku wygasa koncesja i przewiduję, że nie będziemy przedłużali tej koncesji, nie będziemy ogłaszali przetargu na kolejną koncesję. Państwo polskie przejmie odpowiedzialność za zarządzanie, administrowanie autostradą A4 między Katowicami a Krakowem — informował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Autostradą A4 między Krakowem a Katowicami zarządza obecnie Stalexport Autostrada Małopolska (SAM). Koncesja wygaśnie w marcu 2027 roku, po 30 latach od podpisania umowy. Ministerstwo infrastruktury nie przewiduje przedłużenia umowy koncesyjnej, zwłaszcza po ostatniej podwyżce opłat na koncesyjnej A4-ce.


W czyje ręce autostrada A4 Katowice - Kraków

W czyje ręce autostrada A4 Katowice - Kraków? Umowa koncesyjna wygasa w 2027 r. Zdjęcia: GDDKIA

Bez względu na to kto będzie zarządzał A4-ką, konieczne są inwestycje, w tym rozbudowa trasy i dostosowanie do dużego i rosnącego ruchu. Rządowe obietnice zakładają rozbudowę autostrady A4 od Wrocławia do Tarnowa o trzeci pas ruchu w każdą stronę. To jednak, melodia dalekiej przyszłości, a inwestycja szacowana jest na ok. 30 mld złotych. Wcześniej, z propozycją rozbudowy A4 Katowice – Kraków wyszedł też Stalexport Autostrada Małopolska, w zamian za przedłużenie koncesji.

Autostrada A4 to najdłuższa autostrada w Polsce – ma ponad 670 kilometrów. Łączy granicę kraju z Niemcami w Jędrzychowicach z Korczową na granicy z Ukrainą. To pierwsza kompletna autostrada na mapie Polski. Budowa A4-ki zakończyła się latem 2016 roku, po oddaniu ostatniego 40-kilometrowego odcinka między Rzeszowem a Jarosławem.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A4 Jak dojadę - Kraków Jak dojadę - Katowice