Budimex wskazany do budowy obwodnicy Sanoka w ciągu DK28
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2024-03-18
W przetargu na realizację II etapu obwodnicy Sanoka wpłynęło pięć ofert. Ofertę z najniższą ceną złożyła firma PORR – ponad 129,7 mln zł, druga w kolejności była oferta od Budimexu – ponad 152,3 mln zł. Jak tłumaczą drogowcy, komisja przetargowa odrzuciła ofertę z najniższą ceną ze względu na niezgodność złożonych dokumentów z warunkami zamówienia oraz nieprzedłużenia związania z ofertą.
- Oferta firmy Budimex została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28. Przy braku odwołań od dokonanego wyboru oraz po otrzymaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, możliwe będzie podpisanie umowy. Wykonawca zaoferował zrealizowanie zadania w terminie 39 miesięcy od daty podpisania umowy, przedłużając okres gwarancji o 5 lat – poinformował rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przebieg etapu II obwodnicy, będzie zgodny z przebiegiem wariantu 8B SK (w wersji ze skrzyżowaniami), dla którego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie wydał decyzję. Odcinek będzie miał około 3 km długości i połączy odcinek drogi zrealizowany w ramach I etapu z DK28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu. Roboty budowlane na pierwszym kilometrze będą realizowane „pod ruchem”.
Obwodnica Sanoka w ciągu DK28 - tak wyglądała budowa I etapu
Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnica na początkowym odcinku wykorzysta przebieg istniejącej DK84, a następnie odbije na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa skrzyżowania typu rondo w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ścieżki pieszo - rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.
Ponadto wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: cztery mosty (wszystkie pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną), trzy przepusty (w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję ekologiczną) i mur oporowy. Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej ponad 300 m i przęśle nurtowym o długości 150 m. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Budowa II etapu (ok. 3 km) spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla. I etap obwodnicy Sanoka został oddany do ruchu pod koniec stycznia 2020 r. Pozwoliło to na wyprowadzenie ruchu tranzytowego na DK28 z kierunku Krosna do DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko – Smolnica.