1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa A18: 185 mln zł na rozbudowę przygranicznego odcinka

Budowa A18: 185 mln zł na rozbudowę przygranicznego odcinka

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-04-24
Budowa A18: 185 mln zł na rozbudowę przygranicznego odcinka
Jest umowa na kolejny odcinek A18. W sumie pracami objęte są dwa fragmenty od granicy z Niemcami o dł. 36 km. Mapa: GDDKIA
Drogowcom udało się podpisać drugą umowę na przebudowę autostrady A18. Tym razem dotyczy ona prawie dwunastokilometrowego odcinka A18 przy granicy z Niemcami. Wykonawcą prac o wartości 185 mln zł jest firma PORR SA. Wcześniej zawarto umowę na sąsiedni (22 km) odcinek zaczynający się za węzłem Żary Zachód w kierunku Wrocławia.

Umowa na nowy odcinek A18 od granicy podpisana

Odcinek na który podpisano umowę z firmą PORR S.A. zaczyna się od granicy państwa (za obiektem mostowym nad rzeką Nysa Łużycka), a kończy się blisko 2 km za węzłem Żary Zachód. Umowa o wartości ponad 185 mln zł obejmuje przebudowę i dostosowanie prawie 12 kilometrów drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 roku.

- Wykonawca ma za zadanie zaprojektować i rozbudować drogę krajową nr 18 na odcinku od granicy państwa (za obiektem mostowym nad rzeką Nysa Łużycka) wraz z węzłem Olszyna do km 11,860 (2 km za węzłem Żary Zachód) do parametrów drogi klasy A (autostrady). W ramach zadania wyodrębniono dwa pododcinki tzw. „zero” od km 0,192 do km 1,500 i „jeden” od km 1,500 do km 11,860 – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Zadanie będzie realizowane w formule “Projektuj i buduj”. Wykonawca będzie miał trzy lata na wywiązanie się z umowy i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nowej trasy A18. Okres projektowania potrwa 17 miesięcy (wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji zezwalającej na realizację robót). Kolejne 19 miesięcy (bez okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca) to czas na realizację robót budowlanych.

A18 Olszyna - Golnice: 70 km jezdni południowej do przebudowy

Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna-Golnice o długości 70 km) do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych. Inwestycja stanowi drugi etap budowy autostrady A18 (pierwszy to budowa jezdni północnej). Obecny etap rozbudowy autostrady A18 podzielono na odcinki realizacyjne:

  • od granicy państwa do km 11,86 (2 kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) - podpisana umowa,

  • od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - podpisana umowa,

  • od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa - ogłoszenie przetargu na roboty planowane II połowę 2020 r.,

  • granica województwa - węzeł Golnice - ogłoszenie przetargu na roboty planowane jest na II połowę 2020 r.

Rozbudowa autostrady A18 - jezdni południowej

Autostrada A18 ma szansę stać się wygodną trasą. Zdjecia: GDDKIA

A18 połączy Wrocław z Berlinem

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.

Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A18 Utrudnienia na drodze 18