Budowa autostrady A1 przypieczętowana. Umowa na odc. Piotrków - Kamieńsk
18 kwietnia 2019 r. podpisano ostatnią umowę na realizację autostrady A1 na odc. Piotrków Trybunalski - Kamieńsk. Mapa: GDDKIA

Dzisiaj drogowcy podpisali umowę na realizację ostatniego odcinka autostrady A1 w Polsce. Chodzi o fragment Piotrków Trybunalski – Kamieńsk o długości ponad 24 km. Wszystkie pozostałe odcinki na trasie Łódź – Częstochowa – Pyrzowice w obu województwach (łódzkim i śląskim) są już w fazie budowy. Z całej trasy kierowcy powinni skorzystać w 2023 roku.

Odcinek Piotrków Trybunalski – Kamieńsk to najdłuższy odcinek realizacyjny A1 na terenie woj. łódzkiego i liczy ponad 24 km. Jego realizacją zajmie się firma Mirbud, a wartość kontraktu to 857 mln zł.

Na skrzyżowaniu z DW484 powstanie węzeł drogowych a na całym tym odcinku 72 obiekty inżynierskie: w tym 16 wiaduktów autostradowe, trzy mosty autostradowe i kładka dla pieszych. Zrealizowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska (ekrany przeciwhałasowe, przejścia i przepusty dla zwierząt w tym jedno duże nad autostradą) oraz trzy miejsca obsługi podróżnych: w Siomkach, Woli Krzysztoporskiej i Danielowie.

Podpisanie ostatniej umowy przypieczętuje połącznie A1 w całość stanowiącą komunikacyjny kręgosłup kraju. Nowa droga poprawi nie tylko sam komfort podróży ale radykalnie zmienią się również bezpieczeństwo i przepustowość trasy. W miejsce dwujezdniowej drogi krajowej o dwóch pasach ruchu i nawierzchni bitumicznej, pojawi się nowoczesna autostrada z trzema pasami ruchu. To zwiększy przepustowość nowej trasy o ok. 50 proc. w stosunku do stanu obecnego. Z kolei betonowa nawierzchnia, według ocen specjalistów, powinna wytrzymać bez poważniejszych zabiegów remontowych 30-40 lat.

- Znikną skrzyżowania jednopoziomowe, które były źródłem wielu kolizji i zdarzeń drogowych, w tym także bardzo groźnych. Na nową trasę będziemy mogli dostać się za pośrednictwem wygodnych i bezpiecznych węzłów bezkolizyjnych. Ruch lokalny zabezpieczą nowoprojektowane drogi w sąsiedztwie autostrady. Realizacja tej strategicznej trasy jest, zarówno dla kierowców, inwestora, jak i wykonawców, wyzwaniem szczególnym. Będzie to prowadzona pod ruchem rozbudowa istniejącej drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady. Trzeba więc nie tylko prowadzić prace budowlane ale także zapewnić płynność ruchu i zadbać o bezpieczeństwo tak podróżujących, jak i wykonawców – wyjaśnia Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa ruszyła! Jeździmy jedną jezdnią na A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski

 

 

Zakończenie budowy tego odcinka i pozostałych fragmentów autostrady A1 pozwoli na przejazd z trójmiejskich portów, aż do południowej granicy z Czechami w czasie skróconym do ok. 5 godzin! Podniesie to zdecydowanie konkurencyjność polskich portów i zachęci do korzystania z ich usług kontrahentów z takich krajów, jak: Czechy, Słowacja i Węgry.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Virgo
2019-05-08 12:01
Ekspresówkami na większości odcinków spokojnie można jechać 140 km/h. Tam gdzie są łuki można robić ograniczenia prędkości. W Niemczech jest pełno takich odcinków autostrad, które są kręte i gdzie są ograniczenia prędkości na łukach i zwężeniach. Autostrada z Monachium do Salzburga nie ma pasa awaryjnego i jest bardziej pokręcona niż niejedna nasza ekspresówka.
Edward
2019-04-26 06:48
Przekaż, podaj dalej (gdzie się da, wyślij mail do znajomego, do ministerstwa) ten wpis: hasło "S12 do Bełchatowa" Walczmy o przedłużenie S12 do obwodnicy Bełchatowa nawet w formie jak wygląda teraz obwodnica Bełchatowa. W powiązaniu z wschodnią obwodnicą skomunikuje to dobrze region. http://oi67.tinypic.com/f5bl1k.jpg Walczmy żeby nie było tak jak teraz jest z S8 gdzie urywa się w szczerym polu a powinna zostać przedłużona do Tomaszowa Mazowieckiego.
B
2019-04-25 17:10
Do Titi: jest tak jak piszesz Przy autostradzie musi być równoległa droga kategorii DK a przy ekspresówce nie. Powód jest jednak taki że polskie prawo przewiduje wszystkie autostrady (wyjątki pewne odcinki np obwodnice niektórych miast) płatne dla aut osobowych i kierowca musi miec alternatywę czy płacić czy nie. Drogi ekspresowe są bezpłatne dla osobówek i nie musi byc drogi alternatywnej.
ls42
2019-04-23 17:15
A mogło być tak pięknie ekspresowo Wrocław - Piotrków Trybunalski - Radom - Lublin, ale poszło naokoło przez Łódź i do tego się wlecze od Piotrkowa na wschód
lsr2
2019-04-23 17:02
Do 2023 mamy czekać na dokończenie budowy A-1? To zdecydowanie za długo.
elPolako
2019-04-23 11:43
Drogi ekspresowe są węższe w pasie ruchu niż autostrada; łuki są ostrzejsze ; nachylenie drogi również( dołki górki) ; większa dostępność węzłów niż na autostradzie (więcej zjazdów i z większą częstotliwością) etc
Samolub
2019-04-22 22:14
Jak widzę mapę dróg szybkiego ruchu koło Łodzi to widzę że to jeden wielki bajzel mówię tutaj o S14 i S8
Titi
2019-04-21 07:46
O ile mi wiadomo to jak jest autostrada to obok musi być droga alternatywna o standardzie DK. Można to zobaczyć na przykładzie A1-DK91, A2-DK92, A4-DK94. Więc wymyślono drogi ekspresowe a nie obok drogi dojazdowe o standardzie dróg lokalnych. Przy autostradach masz alternatywę przy drogach ekspresowych brak.
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: