Budowa autostrady A4 na Dolnym Śląsku: Ruszył przetarg, trzy koncepcje do analizy
A4 Wrocław – Krzyżowa: rozbudowa czy budowa w nowym przebiegu? Wybrana w przetargu firma projektowa przeanalizuje trzy koncepcje. Prace te potrwają 270 dni. Mapa: GDDKIA

O wielkiej przebudowie autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa mówi się od lat. Wreszcie ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji i analiz. Przy tak dużym natężeniu ruchu i olbrzymim zakresie prac drogowcy zastanawiają się czy rozbudować istniejący odcinek czy budować A4-kę w nowym przebiegu? Po zakończeniu prac odcinek z Wrocławia do Krzyżowej będzie wreszcie prawdziwą autostradą.

To inwestycja, na którą kierowcy czekali od lat, bo podróżowanie A4-ką jest coraz bardziej utrudnione i niebezpieczne. Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostradowy w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Autostrada A4 na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. W szczególności nie posiada pasa awaryjnego (pas awaryjny występuje tylko na krótkich odcinkach), a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych. Ponadto na autostradzie brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych. Z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę. Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe zatory drogowe.

 

Duży ruch na A4 powoduje, że często dochodzi do wypadków

Autostrada A4 Wrocław - Legnica. Zdjęcia: GDDKIA

Gruntowna przebudowa autostrady A4 obejmie odcinek o długości 110 kilometrów i krótki fragment autostrady A18. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła już przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno–ekonomiczno–logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową.

Termin składania ofert przypada na 22 stycznia 2019 r. Komisja przetargowa po zweryfikowaniu ofert wskaże najkorzystniejszą. Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą to druga połowa kwietnia 2019 r. (przy założeniu, że nie będzie odwołań). Wykonawca na realizację dokumentacji będzie miał 270 dni.

- Projektanci zajmą się analizą możliwych wariantów kompleksowych działań, mających na celu poprawę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, przepustowości i funkcjonalności dolnośląskiego odcinka autostrady A4 – zapowiadają drogowcy.

Kierowcy mają dostać nową, komfortową trasę z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Rozważane są trzy warianty rozwiązań:

 

  • Wariant 1 – Rozbudowa istniejącej autostrady A4 w następujący sposób: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny);

  • Wariant 2 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych;

  • Wariant 3 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

 

Podróżujący A4 Wrocław – Krzyżowa będą chronieni przed zwierzętami

 

Autostrada A4 na Dolnym Śląsku

Autostrada A4 Wrocław - Krzyżowa to autostrada tylko z nazwy. Zdjęcia: GDDKIA


Autostrada A4 jako międzynarodowy korytarz drogowy prowadzi z zachodu na wschód Europy przez południową Polskę. Na terenie Polski przebiega od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca poprzez Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Dębicę, Rzeszów, Jarosław, Przemyśl, do przejścia granicznego na Ukrainę Korczowa-Krakowiec. Należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego sieci TEN-T oraz jest częścią drogi międzynarodowej E40 o długości 8500 km (przebiega przez Belgię, Francję, Niemcy, Polskę, Ukrainę, Rosję i Kazachstan) i E462 na odcinku Mysłowice-Balice.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Varan
2019-05-21 04:45
A co to za WYGŁUP z wyburzaniem istniejącej infrastruktury? Stać nas na wyburzanie cxegoś co jest nadal przydatne? Wariant ma byc tylko jeden, czyli zupełnie nowa autostrada a istniejąca, zachowana dla zapewnienia większej przepustowości, w przypadku jakiegos remontu czy poważnego wypadku na tej nowej. Dlaczego nikomu do głowy nie przychodzi że od przybytku głowa nie boli? Przecież taka droga która już jest, nawet jeśli nie spełnia warunków autostrady, to jednak potężne ułatwienie dla wszystkich w przyszłości. Nie wolno przy tym zapominać, że zamknięcie czy ograniczenie ruchu podczas przebudowy powoduje niewymierne straty dla gospodarki! Tylko budowa nowej autostrady, a stara ma byc utrzymywana i modernizowana na potrzeby wszelkich trudności. Polacy, zmieńcie swoje myślenie i patrzcie perspektywicznie dalej niz następne wybory. Programy bidowy autostrad to działania których skutki będą determinowały warunki funcjonowania Polski w ciągu najbliższych lat, następnych dzisięciu, dwudziestu i kolejnych czterdziestu.
stanley12
2019-01-01 09:21
Czy my musimy wszystko spartolić?
Szym
2018-12-27 10:21
Ciekawe czy nowy wiadukt S3 nad A4 jest juz odpowiednio szeroki? Czy bedzie do rozebrania :D
Koba
2018-12-20 21:03
Bardzo cenię wszystkich zamieszczających swoje uwagi na tym forum. Och! Jakie one są pełne treści, jakże obca jest im wstrętna ortografia! Uwielbiam czytać owe wpisy, jednakowoż ni w ząb ich nie rozumiem, gdyż nie są pisane w naszym, ojczystym wspaniałym języku polskim...
Beren
2018-12-20 14:52
"auto 2018" Biorąc pod uwagę twoja wypowiedź, mam wrażenie że masz chyba wylew do mózgu.
auto2018
2018-12-18 20:43
A będzie też rozbudowana A4 Wrocław Opole Gliwice na 3 Pasy z Pasem awaryjnym ? Dużo Mostów jest za wąskich i nonstop jak jadę tą Autostradą to są wielkie Ruchy, utrudnienia wielkie co rok czyli nonstop nowy Asfalt, wielkie Korki. Czy nie można zrobicz nawierzchnie Betonową ? Nonstop nowy Asfalt. Nonstop, Nonstop. Korki ogromne. Niech robią Dokumentacje na Rozbudowe. Jak by była betonowa, to będa 20 czy 30 Lat zaoszczédzone. Tak jak A4 Wrocław Krzyzowa. Tam wogule po 15 latach Remontu nie było Utrudnień i Remontów.
Auto2018
2018-12-18 20:31
Czy będżie też na A4 Wrocław Krzyzowa nowa Nawierzchnia Betonowa jak zawsze. Tylko że 3 Pasy i awaryjnym Pasem ?
Masakra
2018-12-18 16:40
Najlepiej zburzyć istniejące wiadukty na skrzyżowania jednopoziomowe. Gotowe budowle nieźle rozwalić. Kto to wymyślił? Inna kwestią, że musi iść po całości w nowym składzie, żeby to miało wody ogóle sens
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: