Budowa drogi S1 Przybędza – Milówka za półmetkiem. Przełom w budowie tunelu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-11-23

Budowa drogi ekspresowej S1 – obejścia Węgierskiej Górki przekroczyła półmetek. Jak wynika z raportu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaawansowanie rzeczowe całości inwestycji to prawie 52 proc. Zaawansowanie robót przy budowie obiektów mostowych wynosi 60 proc, a przy realizacji zakresu drogowego 55 proc. Do tej pory wykonano już 1,323 mln m3 wykopów i 224 tys. m3 nasypów, m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami.
Wystartowała budowa nowego odcinka drogi S1. W budowie 27 km trasy S1 Mysłowice – Bielsko Biała
Pierwszy tunel w ciągu drogi ekspresowej S1 wydrążony
We wtorek, 22 listopada, nastąpił przełomowy moment w budowie tunelu w ciągu S1 Przybędza – Milówka. Wykonawca poinformował o przebiciu dwukomorowego tunelu, wydrążonego we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry.
- Do przebicia pierwszej nawy, w której pobiegnie jezdnia S1 z południa w kierunku Żywca, doszło 28 października br. Dziś przebiliśmy drugą nawę, a tym samym cały tunel – informował wykonawca.
Teraz wykonawca skupi się na dokończeniu drążenia drugiego - również dwunawowego tunelu. Będzie miał długość ok. 1000 m, a umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. Drążony jest z obydwu stron. W nawie noszącej robocze oznaczenie TD2.1, w której będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do połączenia postało wydrążenie jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie (TD2.2) na jezdni w kierunku Żywca brakuje jeszcze 550 m. Obydwa tunele powstają w technologii NATM - Nowej Austriackiej Metody Górniczej.
Tunel na S1 Przybędza – Milówka ma długość 830 m, a wysokość skrajni pionowej to 4,7 m. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S1 na obejściu Węgierskiej Górki. Mapa: GDDKIA
S1 obwodnica Węgierskiej Górki pobiegnie tunelem i na estakadach
Budowa drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka obejmuje również wykonanie estakady nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona w Węgierskiej Górce o długości ok. 940 m, siedem obiektów inżynierskich, mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowę istniejących węzłów Przybędza i Milówka. Droga S1 na obejściu Węgierskiej Górki będzie posiadała dwa przekroje. Jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na odcinku tunelowym oraz między tunelami, o łącznej długości 4,8 km, będzie przekrój dwujezdniowy dwupasowy.
Droga S1 Przybędza - Milówka będzie malowniczą trasą w górach. Zdjęcia: GDDKIA
Kiedy koniec budowy trasy S1 Przybędza - Milówka?
Budowa odcinka S1 omijającego Węgierską Górkę trwa od końca 2019 r., a jej zakończenie planowane jest w III kwartale 2024 r. Inwestycje realizuje konsorcjum firm Mirbud, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu to 1 378 952 702,84 zł. Zadanie to przewidziano do współfinansowania ze środków unijnych w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020.