Wystartowała budowa nowego odcinka drogi S1. W budowie 27 km trasy S1 Mysłowice – Bielsko Biała
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-10-05
W poniedziałek, 3 października został przekazany wykonawcy plac budowy drogi ekspresowej S1 na prawie 12 km odcinku pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok w Bielsku-Białej. Roboty budowlane prowadzone są już na dwóch z czterech odcinków S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą, o łącznej długości ponad 27 km. Wcześniej, 15 września, wykonawca wszedł na plac budowy dla 15 km odc. S1 pomiędzy węzłem Oświęcim a Dankowicami.
Na odcinku S1 Dankowice – Oświęcim wykonawca prace rozpoczął od rozpoznania saperskiego, prac geodezyjnych oraz budowy dróg technologicznych. Przystąpił również do wycinki drzew kolidujących z budowaną trasą S1. Podobnie na S1 Bielsko Biała – Dankowice, jako pierwsze prowadzone będzie rozpoznanie saperskie, prac geodezyjne i budowa dróg technologicznych.
Według umów budowa tych dwóch odcinków powinna zakończyć się w przyszłym roku (budowa S1 Oświęcim - Dankowice - w sierpniu 2023 r., a odcinek Dankowice - Suchy Potok - w listopadzie 2023 r.). Pewne jest, ze terminy nie zostaną dotrzymane m.in. z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID. Wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców przez GDDKIA.
Budowa S1 Mysłowice – Bielsko-Biała rozciągnie się w latach. Prace dopiero na dwóch odcinkach
Mapa drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko-Biała - stan realizacji. ZRIDy i prace w terenie na trasie od Bielska Białej do Oświęcimia. Mapa: GDDKIA
Mimo to, i tak kierowcy najwcześniej pojadą trasą S1 Bielsko Biała – Oświęcim. Na kolejne odcinki do Mysłowic poczekamy jeszcze dłużej, bo i umowy z wykonawcami podpisywane były najpóźniej. W październiku br. wykonawca odcinka S1 Bieruń - Oświęcim planuje złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID . Natomiast dla odcinka Mysłowice - Bieruń planowany termin złożenia wniosku to II kwartał 2023 r. Roboty w terenie będą mogły rozpocząć się dopiero po wydaniu decyzji ZRID przez wojewodę. Ostatnim odcinkiem S1 Mysłowice – Bieruń, kierowcy pojadą nim dopiero w IV kwartale 2025 r.
Przypominamy, że zaawansowane budowa dotyczy południowego odcinka S1 - obwodnicy Węgierskiej Górki. Budowa tego trudnego, górskiego odcinka trasy ekspresowej S1 Przybędza - Milówka rozpoczęła się z końcem października 2019 roku. Umownie prace miały zakończyc się w 2023 r. Jednak pojawiły się problemy podczas drązenia jednego z tuneli. Nową drogą kierowcy pojadą dopiero w 2024 r.
Budowa S1 Przybędza-Milówka - w budowie dwa tunele i siedem wiaduktów
Droga ekspresowa S1 Przybędza - Milówka, odcinek między tunelami. Zdjęcia: GDDKIA