Budowa drogi S5: Rośnie most drogowy nad Baryczą
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2016-03-24
Most pomiędzy Żmigrodem a Żmigródkiem poprowadzi kierowców szerokim, łagodnym łukiem, którego promień wynosi 2620 metrów. Będzie miał 748 metrów długości i dwie równoległe estakady, oddzielne dla każdej jezdni drogi ekspresowej. Obie jezdnie mostu będą miały po 3 pasy ruchu o szerokości 3,5 metra każdy oraz pas awaryjny. Każda z estakad wsparta będzie na 13 przęsłach o rozpiętości od 48 do 81,5 metra.
Budowa mostu nad Baryczą w ciągu drogi ekspresowej S5. Zdjęcia: GDDKiA, marzec 2016r.
Dla uniknięcia ingerencji w cenną ekologicznie dolinę Baryczy, zminimalizowania wpływu budowy na czynną linię kolejową E59, oraz uniknięcia budowy potężnych rusztowań, ustrój niosący mostu wykonywany jest metodą nasuwania podłużnego. Każda z estakad składać się będzie z 29 żelbetowych segmentów, powstających w stacjonarnej wytwórni na miejscu budowy. Wykonanie i nasunięcie każdego segmentu trwa około tygodnia. Do tego momentu wykonanych i nasuniętych zostało 6 segmentów (po 3 na każdą jezdnię).
Zakończenie budowy mostu zaplanowane zostało na 2017 rok. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm Budimex S.A. oraz STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
Droga ekspresowa S5 w niedalekiej przyszłości połączy Wrocław z Poznaniem, a autostradę A4 z autostradą A2. Koszt budowy dolnośląskiego odcinka S5 to 1,9 mld złotych. Budowa drogi ekspresowej S5 odc. Korzeńsko – Wrocław (węzeł Widawa) otrzymał dofinansowanie ze środków UE w wysokości ok. 911,1 mln złotych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.