1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S1 obwodnicy Węgierskiej Górki oficjalnie wystartowała

Budowa S1 obwodnicy Węgierskiej Górki oficjalnie wystartowała

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-06-25
Budowa S1 obwodnicy Węgierskiej Górki oficjalnie wystartowała
Obwodnica Węgierskiej Górki w budowie. Pojedziemy nią za trzy lata. Zdjęcia: GDDKIA
Dzisiaj rozpoczął się najważniejszy etap realizacji 8,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki). Wykonawca rozpoczął prace budowlane, które mają potrwać do sierpnia 2023 roku. Trasa będzie miała dwa przekroje i dwa tunele.

Od symbolicznego „wbicia łopaty” ruszyła budowa odcinka S1 – obwodnicy Węgierskiej Górki. Rozpoczęcie prac jest symboliczne, bo prace w terenie rozpoczęły się jeszcze wiosną. 

- Wykonawca inwestycji, w pierwszej kolejności, opracował dokumentację projektowo-wykonawczą, która została przyjęta do realizacji 6 maja br. Po trwających, w maju i czerwcu, przygotowaniach „frontu robót”, rozpoczyna się najważniejszy etap realizacji tej inwestycji – roboty budowlane. Ostatnim elementem będzie przeprowadzenie procedury kontrolnej, której efektem będzie otrzymanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zbudowanego odcinka drogi – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Obwodnica Węgierskiej Górki będzie przecinać trudny górski region. W ciągu drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka zaplanowano dwa tunele – jeden o długości ok. 830 m pod masywem Barania, drugi liczący 980 m pod masywem Białożyński Groń. Na 8,5 km odcinku powstanie ponadto aż jedenaście obiektów inżynierskich.

Droga S1 Przybędza - Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju:

  • jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,

  • dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Węzły Przybędza i Milówka, wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków, rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.

Zgodnie z umową całość inwestycji zostanie zrealizowana do sierpnia 2023 r. Inwestycja realizowana jest przez MIRBUD S.A w konsorcjum ze spółką zależną PBDiM KOBYLARNIA S.A. oraz Zrzeszeniem Budowlanym Interbudmontaż z Ukrainy. Wartość umowy na zaprojektowanie i wbudowanie tego odcinka drogi wynosi prawie 1,4 mld zł.

Mapa drogi S1 - odcinki w budowie, przetargu, gotowe

Mapa drogi S1 - odcinki w budowie, przetargu, gotowe. Mapa: GDDKIA

Obwodnica Węgierskiej Górki zepnie ze sobą dwa istniejące ciągi drogi ekspresowej S1 (dawniej S69): Bielsko Biała Żywiec – Przybędza i Milówka – Zwardoń. Nowa trasa pozwoli na wyeliminowanie korków tworzących się obecnie na wąskim przejściu przez Węgierską Górkę w czasie zwiększonego ruchu z i do granicy państwa ze Słowacją w Zwardoniu.

Przypominamy, że w budowie znajduje się fragment trasy S1 Pyrzowice – Podwarpie (dobudowa drugiej jezdni). Z kolei odcinki trasy Mysłowice – Bielsko-Biała czekają na podpisanie umowy na realizację bądź znajdują się w fazie projektowania.

GDDKIA wybrała wykonawcę budowy S1 Mysłowice - Bielsko-Białej

Droga ekspresowa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Węgierska Górka