Budowa S1 obwodnicy Węgierskiej Górki oficjalnie wystartowała
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-06-25
Od symbolicznego „wbicia łopaty” ruszyła budowa odcinka S1 – obwodnicy Węgierskiej Górki. Rozpoczęcie prac jest symboliczne, bo prace w terenie rozpoczęły się jeszcze wiosną.
- Wykonawca inwestycji, w pierwszej kolejności, opracował dokumentację projektowo-wykonawczą, która została przyjęta do realizacji 6 maja br. Po trwających, w maju i czerwcu, przygotowaniach „frontu robót”, rozpoczyna się najważniejszy etap realizacji tej inwestycji – roboty budowlane. Ostatnim elementem będzie przeprowadzenie procedury kontrolnej, której efektem będzie otrzymanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zbudowanego odcinka drogi – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Obwodnica Węgierskiej Górki będzie przecinać trudny górski region. W ciągu drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka zaplanowano dwa tunele – jeden o długości ok. 830 m pod masywem Barania, drugi liczący 980 m pod masywem Białożyński Groń. Na 8,5 km odcinku powstanie ponadto aż jedenaście obiektów inżynierskich.
Droga S1 Przybędza - Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju:
- jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,
- dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Węzły Przybędza i Milówka, wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków, rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.
Zgodnie z umową całość inwestycji zostanie zrealizowana do sierpnia 2023 r. Inwestycja realizowana jest przez MIRBUD S.A w konsorcjum ze spółką zależną PBDiM KOBYLARNIA S.A. oraz Zrzeszeniem Budowlanym Interbudmontaż z Ukrainy. Wartość umowy na zaprojektowanie i wbudowanie tego odcinka drogi wynosi prawie 1,4 mld zł.
Mapa drogi S1 - odcinki w budowie, przetargu, gotowe. Mapa: GDDKIA
Obwodnica Węgierskiej Górki zepnie ze sobą dwa istniejące ciągi drogi ekspresowej S1 (dawniej S69): Bielsko Biała Żywiec – Przybędza i Milówka – Zwardoń. Nowa trasa pozwoli na wyeliminowanie korków tworzących się obecnie na wąskim przejściu przez Węgierską Górkę w czasie zwiększonego ruchu z i do granicy państwa ze Słowacją w Zwardoniu.
Przypominamy, że w budowie znajduje się fragment trasy S1 Pyrzowice – Podwarpie (dobudowa drugiej jezdni). Z kolei odcinki trasy Mysłowice – Bielsko-Biała czekają na podpisanie umowy na realizację bądź znajdują się w fazie projektowania.
GDDKIA wybrała wykonawcę budowy S1 Mysłowice - Bielsko-Białej
Droga ekspresowa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.