GDDKIA wybrała wykonawcę budowy S1 od Dankowic do Bielska-Białej
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-06-21
S1 Mysłowice - Bielsko Biała, a dokładnie węzeł Mysłowice Kosztowy - węzeł Bielsko-Biała Suchy Potok, to najdłuższy brakujący odcinek drogi ekspresowej S1. Fragment liczy około 40 km, a jego realizacja została podzielona na cztery zadania (trzy odcinki trasy S1 i obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44). Wszystkie odcinki trasy ekspresowej S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą będą realizowane w formule „Projektuj i buduj”.
Raport drogowy dla autostrady A1. Co w budowie, gdzie korki i utrudnienia
Przetargi na zaprojektowanie i budowę ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą ruszyły w październiku 2019 roku. Kolejno wybierani sia wykonawcy poszczególnych odcinków. Dla odcinka S1 Dankowice – Bielsko-Biała jako najkorzystniejszą, z dziewięciu złożonych, wybrano ofertę konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia o wartości ponad 586,7 mln zł. GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia niespełna 734 mln zł. Podpisanie umowy planowane jest w lipcu br. Prace budowlane ruszą po zakończeniu fazy projektowania i będą realizowane w latach 2021 – 2023.
- Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostaną ukończone w terminie nie dłuższym niż 33 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych, które trwają pomiędzy 15 grudnia a 15 marca. Czas projektowana nie jest objęty wyłączeniami – wyliczają drogowcy.
W zakres odcinka S1 Dankowice – Bielsko-Biała wchodzą: droga ekspresowa po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym) o długości ok. 12 km, dwa węzły drogowe: Stara Wieś i Suchy Potok, para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa II) oraz Dankowice Wschód (klasa III) i Obwód Utrzymania Drogi.
Wcześniej, 14 maja br. zawarto umowę na budowę odcinka drogi ekspresowej S1 od węzła Oświęcim (z węzłem) do Dankowic.
Odcinek z Oświęcimia otwiera budowę drogi S1 Mysłowice – Bielsko-Biała
Natomiast, 18 maja br., GDDKIA rozstrzygnęła postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla IV odcinka - obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44.
Budowa dwujezdniowej obwodnicy Oświęcimia w ręce Budimexu
Drogowcy zapowiadają, że wkrótce nastąpi rozstrzygnięcie dla ostatniego zadania na tej inwestycji S1 od Mysłowic do Oświęcimia.
Droga ekspresowa S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki ekspresówki: na południu Bielsko Biała - Zwardoń, a na północy Mysłowice - Podwarpie – lotnisko w Pyrzowicach. W realizacji pozostaje jeszcze dobudowa drugiej jezdni S1-ki Pyrzowice Lotnisko - Podwarpie, a przy granicy państwa - obwodnica Węgierskiej Górki.
Postęp prac na budowie drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim
Trasa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.