Budowa S1 Przybędza – Milówka: Tunele coraz bliżej ukończenia
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-06-27
Spis treści:
S1 Przybędza – Milówka, zakres inwestycji, terminy
Tunele na S1 Przybędza - Milówka
Raport z budowy S1, obwodnicy Węgierskiej Górki – czerwiec 2023 r.
S1 Przybędza – Milówka, zakres inwestycji, terminy
S1 Przybędza – Milówka to budowany fragment drogi ekspresowej o długości 8,5 km. Jest to ostatni brakujący odcinek trasy S1 przy południowej granicy. W ciągu S1, obejścia Węgierskiej Górki powstaje:
- pięć estakad (w tym o długości prawie 1 km w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Górna i ul. Zieloną)
- trzy mosty o łącznej długości 2,3 km
- dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ok. 1,8 km.
Wykonawcą odcinka jest konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Umowę o wartości prawie 1,4 mld złotych, podpisano 10 października 2019 r. z pierwotnym terminem zakończania umowy przypadającym 10 sierpnia 2023 r. W kwietniu br. GDDKIA podpisano aneks, wydłużając czas na ukończenie inwestycji o 171 dni, czyli do 28 maja 2024 roku. Podpisanie aneksu jest następstwem uznania roszczenia wykonawcy w związku z epidemią COVID-19.
Nowe drogi na mapie drogowej Polski – oddane i planowane do otwarcia
Budowa estakady (ul. Turystyczna) w ciągu obejścia Węgierskiej Górki, drogi S1. Zdjęcia: czerwiec 2023 r. GDDKIA
Tunele na S1 Przybędza - Milówka
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, tunele na S1 Przybędza - Milówka są coraz bliżej ukończenia. Pierwszy dwukomorowy tunel, o długości ok. 830 m, został przebity pod koniec 2022 r. Przebita jest też nawa w dłuższym z dwóch tuneli drążonych w masywie Baraniej Góry w ciągu drogi ekspresowej S1. To nawa w kierunku Zwardonia w tunelu o długości ok. 1000 m. W drugiej nawie pozostało jeszcze do wydrążenia ok. 200 m, a przebicie planowane jest na przełom września i października br.
Każda z naw tunelu będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m, opaski bezpieczeństwa oraz obustronne chodniki ewakuacyjne. Trasa pomiędzy tunelami będzie dwujezdniowa i dwupasowa tak jak w tunelach (łącznie na długości ok. 4,8 km), a przed i za nimi będzie jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku (łączna długość 3,7 km).
S1 Przybędza - Milówka portal północny tuneli TD-2 przez masyw Białożynski Groń. Zdjęcia: czerwiec - 2023 r. GDDKIA
Pierwszy z tuneli, o długości ok. 830 m, powstaje w północnej części trasy w stoku Barania Góra. Drugi o długości ok. 1000 m zlokalizowany jest bliżej Zwardonia, w stoku Białożyński Groń. W obu tunelach będą dwie nawy połączone ze sobą trzema przejściami poprzecznymi. Tunele drążone są we fliszu karpackim z wykorzystaniem technologii Nowej Austriackiej Metody Górniczej (NATM), całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu.
W krótszym tunelu trwa betonowanie najniższej położonej części obudowy zasadniczej - spągu. Zaawansowanie betonowania obudowy zasadniczej w tej nawie dochodzi do 30 proc. W sąsiednim tunelu mającym prowadzić ruch na północ, w kierunku Żywca, w maju br. rozpoczęto wykonywanie obudowy zasadniczej i zabetonowano sześć segmentów spągu. Zaawansowanie betonowania obudowy zasadniczej w tej nawie wynosi około 3 proc.
S1 Przybędza - Milówka portal południowy tuneli TD-1 przez masyw Barania. Zdjęcia: czerwiec 2023 r. GDDKIA
Raport z budowy S1, obwodnicy Węgierskiej Górki – czerwiec 2023 r.
Wykonanie rzeczowe obwodnicy Węgierskiej Górki wynosi około 62 proc. Roboty mostowe osiągnęły zaawansowanie około 71 proc., a drogowe dochodzą do 58 proc. Zaawansowanie wykonania wykopów to już 95 proc. natomiast nasypów to już prawie 83 proc. Największy postęp robót widać na obiektach mostowych. Ich elementy wznoszące się ponad teren posadowienia są już wyraźnie widoczne z okolicznych terenów. W ramach tej budowy powstaną trzy mosty drogowe oraz pięć estakad o łącznej długości ponad 2300 m. Na najdłuższej 940-metrowej estakadzie pozostało do wykonania 70 metrów ustroju nośnego. Planowane zakończenie wykonania ustroju nośnego przewidziane jest na koniec czerwca. Na tej trasie powstanie również dziesięć murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych oraz siedem ścian oporowych o łącznej powierzchni przekraczającej 96 000 m2. Trwa rozbudowa istniejących węzłów Przybędza i Milówka i budowa trasy głównej.
S1 Przybędza - Milówka EST-1 estakada. Zdjęcia: czerwiec 2023 r. GDDKIA
Estakada w ciągu u. Turystycznej, budowa S1 Przybędza - Milówka. Zdjęcia: czerwiec 2023 r. GDDKIA