Budowa S1 Przybędza-Milówka - w budowie dwa tunele i siedem wiaduktów
- Michał Kluba
- conadrogach.pl, GDDKIA
- 2022-08-27
Budowa tego trudnego, górskiego odcinka trasy ekspresowej S1 rozpoczęła się z końcem października 2019 roku. Wykonawcą jest konsorcjum Mirbud SA, Kobylarnia SA, Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż.
Kontrakt przewiduje budowę brakującego odcinka trasy S1 między Żywcem i granicą państwa ze Słowacją w Zwardoniu. Od Milówki do przejścia granicznego trasa ekspresowa S1 jest już w użytkowaniu. Podobnie odcinki od Przybędzy przez Żywiec do Bielska-Białej.
Na tym krótkim bo 8,5 kilometrowym odcinku stanowiącym obejście Węgierskiej Górki powstanie wiele obiektów w tym dwa tunele o długości niemal 2 km, 7 mostów i estakad o długości 1,6 km oraz dwa węzły drogowe.
Patrząc od strony Żywca, droga zaczyna się w Przybędzy, na węźle Przybędza, który zostanie przebudowany. Tu zaplanowano połączenie z drogą krajową nr 1 oraz wjazd do miejscowości Przybędza i Węgierska Górka.
Od węzła Przybędza do pierwszego tunelu przebiegającego pod masywem Baraniej Góry droga będzie miała układ jednojezdniowy, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na tym fragmencie powstanie długa naniemal 950 m estakada - najdłuższa na całym budowanym odcinku S1.
S1 - nowa ekspresowa trasa na Śląsku
Na zdjęciu budowa estakady w Przybędzy. Zdjęcie: GDDKiA.
Przed tunelem droga poszerzy się do dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Tunel pod Baranią Górą będzie składał się z dwóch osobnych tuneli, w każdym poprowadzona zostanie droga z dwoma pasami ruchu. Tunele będą miały ponad 800 m długości - zachodni 834 m, a wschodni 807 m długości.
Trwa drążenie tunelu pod Barania Górą. Zdjęcie: GDDKiA.
Za tunelami zaprojektowane zostały dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Tu powstaną 3 kolejne estakady o długości 181 m, 141 m oraz 102 m.
Drugi tunel będzie przebiegał pod górą Białożyński Groń. Również będzie złożony z dwóch osobnych tuneli z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zachodni tunel będzie miał dokładnie 1 km długości, wschodni będzie o kilka metrów krótszy.
Wjazd do drugiego tunelu pod masywem Białożyński Groń. Zdjęcie: GDDKIA.
Za tunelem trasa wróci do przekroju jednojezdniowego. Na tym fragmencie zaplanowano jeszcze jedną estakadę o długości 222 m.
Budowany odcinek zakończy się na węźle Milówka, który zostanie przebudowany. Będzie umożliwiał zjazd na drogę krajową nr 1 oraz do miejscowości Milówka.
Zobacz zdjęcia z budowy drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka - zdjęcia lotnicze i zdjęcia z drążonych tuneli.
Droga ekspresowa S1 - węzeł Przybędza. Zdjęcia: GDDKIA
Terminy dla S1 Przybędza - Milówka
Zaawansowanie prac na S1 Przybędza - Milówka osiągnęło poziom około 50%. Cała inwestycja miała być oddana do ruchu w sierpniu 2023 roku. Niestety jest duże opóźnienie. W trakcie drążenia tunelu TD2.1 zlokalizowanego na jezdni w kierunku Zwardonia doszło do zawału skał stropowych w czole tunelu, co doprowadziło do wstrzymania prac. Konieczne były ekspertyzy, a wykonawca opracował „program naprawczy” oraz ekspertyzę określającą właściwy dobór obudowy uwzględniającej lokalne warunki górniczo-inżynierskie. Wykonawca deklaruje zakończenie tej inwestycji w III kwartale 2024 roku.
Docelowo droga ekspresowa S1 będzie miała długość około 135 km i zapewni połączenie autostrady A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. W realizacji obecnie są jej nowe odcinki: 40 km odcinek Bielsko Biała - Mysłowice i ponad 8 km obwodnica Węgierskiej Górki.