1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S10: Rekordowy most na obwodnicy Wałcza

Budowa S10: Rekordowy most na obwodnicy Wałcza

  1. conadrogach.pl
  2. 2017-08-24
Budowa S10: Rekordowy most na obwodnicy Wałcza
W ciągu obwodnicy Wałcza powstaje nowy most. Most nie będzie wiódł nad żadną drogą. Po co więc go budować? Zdjęcia: Energopol
W zaciszu lasu na południe od Wałcza powstaje potężny most. Technika i parametry sprawiają, że jest to szczególne rozwiązanie inżynieryjne. Będzie on częścią obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10.

Cały most ma mieć długość prawie 760 m. Powstaje w ramach budowanej przez Energopol Szczecin obwodnicy Wałcza, która będzie częścią drogi ekspresowej S 10. Most nie będzie wiódł nad żadną drogą. Po co więc go budować?

- Ze względów geologicznych i środowiskowych – mówi Wojciech Walkowiak z Energopolu, kierownik budowy obiektu.

Budowa drogi ekspresowej S10 - obwodnica Wałcza

W tym miejscu budowana ekspresówka będzie przecinać jar głębokości kilku metrów. Ponadto jest to teren bagnisty, a grunt słabonośny. Gdyby chcieć poprowadzić w tym terenie drogę na nasypie, trzeba by usypać kilkunastometrowej wysokości pryzmę, której szczyt zrównywałby się z koronami drzew. Ponadto nasyp przedzieliłby las i uniemożliwił migrację zwierząt. Dlatego zaprojektowano tak długi most.

- Pierwotnie miał być on budowany w dwóch technologiach: nasuwanej i betonowania wspornikowego. Optymalizując projekt zastosowaliśmy technologię nasuwaną dla całego obiektu. To rozwiązanie korzystniejsze – wyjaśnia prof. Krzysztof Żółtowski, autor ostatecznego projektu mostu.

Obwodnica Wałcza w ciagu drogi ekspresowej S10 - budowa nowego mostu

Obiekt powstaje w technologii nasuwania. Most budowany jest na południowym odcinku obwodnicy począwszy od miejscowości Wałcz Drugi i nasuwany w kierunku północnym. Zastosowana technologia oznacza, że na miejscu powstają kolejne elementy, które potem są dołączane do już istniejących, a następnie nasuwane na stojące już filary.

Żeby można było zbudować filary, Energopol w ciągu kilku poprzednich miesięcy musiał palować teren pod podporami. Łącznie w niestabilny grunt wbito ponad 11,5 km pali. Na nich teraz już stoją betonowe podpory, na których będą oparte kolejne przęsła mostu. Wysokość podpór wynosi od 4 do ponad 14 m.

Cechą, która wyróżnia obiekt jest długość przęseł.

- Nie chcę mówić, że to najdłuższe przęsła na świecie, czy w Polsce, bo już wiele razy czytałem informacje o największych mostach, które największymi nie były – mówi prof. Żółtowski. – Na pewno zastosowane zostaną tu jedne z najdłuższych przęseł nasuwanych w Polsce. Ja o dłuższych nie słyszałem.

Most będzie się składał z 13 przęseł. 11 z nich (te rekordowe) będzie miało długość 61,3 m. Budowane są na miejscu segment po segmencie. W ciągu tygodnia powstają dwa segmenty (po jednym na każdą nitkę dwujezdniowej drogi). Następnie nasuwane są specjalnymi siłownikami na podpory.

Most w ciągu obwodnicy Wałcza jest wyjątkowym obiektem

By można było nasunąć aż tak długi element bez zagrożenia, że beton pęknie, stosowane są tzw. awanbeki . To element dołączany do czoła nasuwanego przęsła, jednak jego ciężar jest kilkakrotnie mniejszy niż żelbetowa konstrukcja przęsła. Stosowane w Wałczu awanbeki mają 39 m długości. Opierają się więc na filarze znacznie wcześniej niż docelowe przęsło. Tak długich awanbeków też w Polsce dotychczas nie stosowano.

Budowa ponad 760-metrowego mostu ma się skończyć wiosną przyszłego roku. Przed dopuszczeniem do ruchu obiekt będzie musiał przejść próby obciążeniowe. Do ruchu będzie dopuszczony wraz z uruchomieniem całej obwodnicy Wałcza.

Cała obwodnica będzie miała długość 17,8 kilometrów. Ominie Wałcz od północy, na trasie powstaną trzy węzły drogowe - na początku i końcu obwodnicy oraz na połączeniu z drogą krajową nr 22. Droga wyprowadzi ruch tranzytowy poza miasto. Ja ważna jest to droga dla tego 26-tysięcznego miasta widać szczególnie teraz w okresie wakacyjnym. DK 10 przebiega bowiem przez centrum miasta, gdzie w celu uspokojenia ruchu pobudowne zostały ronda. W efekcie codziennie w godzinach popołudniowych tworzą się tu korki. Przejazd przez miasto trwa zwykle kilkadziesiąt minut.

Mapa przebiegu obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10.

Mapa przebiegu obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10. Mapa: GDDKIA

Generalny Pomiar Ruchu, czyli badania wykonywane co pięć lat przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wykazał, że w 2000 r. codzienne przez Wałcz przejeżdżało 11 tys. samochodów, w 2005 5 już 12,3 tys. aut, a w 2015 r. już 15 tys. Średnia obejmuje także okresy, kiedy ruch jest znacznie mniejszy. Według pracowników GDDKiA latem natężenie wzrasta w szczycie do 30 tys. aut.

Droga ekspresowa S10 o długości docelowej ok. 460 km ma za zadanie połączyć Warszawę ze Szczecinem i utworzyć ważną oś transportu drogowego pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S10 Jak dojadę - Wałcz