Budowa S17: Nawierzchnia na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-11-12
Postępują prace na budowie obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Do tej pory przebudowano większość sieci energetycznej kolidującej z inwestycją, podobnie jak sieć telekomunikacyjną, wodociągową oraz gazową. W branży drogowej wykonano ok. 65 proc. prac ziemnych, ok. 30 proc. podbudowy. W kilku miejscach na nasypach pojawiły się warstwy przeciążeniowe, których zadaniem jest skonsolidowanie podłoża. Na niemal połowie długości trasy głównej położono już pierwsze warstwy nawierzchni bitumicznej.
Wykonano fundamenty niemal 90 proc. obiektów inżynierskich i obecnie trwają prace przy elementach konstrukcyjnych mostów. Wykonano niemal 90 proc. przepustów i przejść dla zwierząt o konstrukcji żelbetowej lub stalowej. Jednym z najpokaźniejszych obiektów będzie niemal 300-metrowa estakada nad doliną Sołokiji.
Budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17, październik 2019 r.. Zdjęcia: GDDKIA
Docelowo obwodnica Tomaszowa Lubelskiego będzie częścią drogi ekspresowej S17 i pobiegnie w kierunku północ-południe, po wschodniej stronie miasta. Połączenie obwodnicy z istniejącym układem drogowym umożliwią węzły: Tomaszów – Północ (wraz z przełożeniem DW 850 – wiadukt ponad proj. S17), Tomaszów -Południe (w tym wiadukt ponad proj. S17), oraz skrzyżowania na początku i na końcu budowanej drogi S17.
Mapa przebiegu obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Mapa: GDDKIA
Budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego podzielono a dwa etapy, budowę a potem rozbudowę trasy. Obecny etap realizowany przez firmę Mota-Engil Central Europe zakłada powstanie 9,6 km trasy. Prace projektuj i buduj o wartości 193 mln zł prowadzone są od listopada 2017 r. W pierwotnym projekcie miała to być droga jednojezdniowa z obiektami inżynierskimi przechodzącymi nad trasą dostosowanymi do docelowych dwóch jezdni. Po zmianach, na odcinkach w obrębie węzłów, powstanie droga w układzie docelowym z dwoma jezdniami. Na pozostałej części będzie jezdniowa, a drugą nitkę zyska w drugim etapie wraz z budową trasy S17 od Piask do Hrebennego.
Podstawowe parametry techniczne obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w I etapie:
- klasa drogi S 1/2 (docelowo S 2/2)
- prędkość projektowa – 100 km/h
- prędkość miarodajna – 110 km/h
- szerokość pasa ruchu – 3,50 m
- szerokość pasa awaryjnego – 2 m (docelowo 2,5 m)
- podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – (docelowo 5 m)
- podstawowa szerokość pobocza gruntowego – 0,75 m
- obciążenie -115 kN/oś