Budowa S17: Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego na półmetku
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-05-28
Umowę na realizację I etapu obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego podpisano w listopadzie 2017 roku. Jej wartość to ok. 193,5 mln zł. Wykonawcą jest Mota-Engil Central Europe. Roboty budowlane rozpoczęły się w maju 2019 r. Nową obwodnicą kierowcy pojadą najwcześniej wiosną przyszłego roku.
Aktualnie na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego wykonana jest bitumiczna warstwa wiążąca. Budowana jest kanalizacja deszczowa, a główne roboty mostowe toczą się przy największym obiekcie na tej trasie, czyli ok. 300-metrowej estakadzie nad doliną rzeki Sołokija (na ukończeniu są korpusy podpór i trwają prace przy ustroju nośnym). Zakończyło się usuwanie kolizji wodociągowych, gazowych i energetycznych. Zaawansowanie prac wynosi 51 proc. - Codziennie na budowie pracuje ok. 160 osób i kilkadziesiąt maszyn – dodają drogowcy.
Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego będzie miała 9,6 km i pobiegnie po wschodniej stronie miasta. W pierwszym etapie powstanie jako jednojezdniowa (docelowo dwujezdniowa) droga ekspresowa (klasy S). Połączenia drogi S17 z istniejącą siecią dróg umożliwią węzły: Tomaszów - Północ (wraz z przełożeniem DW 850 – wiadukt ponad proj. S17), Tomaszów -Południe (w tym wiadukt ponad S17) oraz skrzyżowania na początku i na końcu budowanej S17.
Mapa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Mapa: GDDKIA
Wspomniana inwestycja jest I etapem budowy obwodnicy, która docelowo będzie częścią planowanej trasy S17 prowadzącej do Hrebennego. Wiosną 2019 r. ruszyły prace przygotowawcze dla S17 Piaski – Hrebenne, w ramach których opracowana zostanie koncepcja programowa na dobudowę drugiej jezdni obwodnicy Tomaszowa. Dokumentację wykona firmia IVIA z którą podpisano umowę także na KP dla trzech innych odcinków : węzeł Zamość Wschód – węzeł Zamość Południe (ok. 12,2 km), węzeł Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (początek obwodnicy ok. 18 km) oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (ok. 17,3 km).