1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S19 Rzeszów – Barwinek. Tarcza TBM do drążenia tunelu dotarła na Podkarpacie

Budowa S19 Rzeszów – Barwinek. Tarcza TBM do drążenia tunelu dotarła na Podkarpacie

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-11-29
Budowa S19 Rzeszów – Barwinek. Tarcza TBM do drążenia tunelu dotarła na Podkarpacie
Transport maszyny TBM, która wydrąży tunel w ciągu S19 Rzeszów Południe – Babica. Zdjęcia: GDDKIA
Tunel na budowanej trasie Via Carpatia w województwie podkarpackim, na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica, drążony będzie przez maszynę TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Jej największa część, tarcza do drążenia tunelu, jest już na miejscu inwestycji, w Babicy.

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy to jedna z ciekawszych, ale i trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu.

Taki będzie odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica

Taki będzie odicnek drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica



Tunel drogowy, którego drążenie rozpocznie się w przyszłym roku, będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM, która ma 112 m długości, masę 4000 t, tarczę wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki - tarczy, która wydrążyła tunel w Świnoujściu. Z końcem listopada 2022 r. największy fragment maszyny dotarł na plac budowy w Babicy. Z uwagi na gabaryty, TBM będzie składana na placu budowy przy pomocy żurawi gąsienicowych o udźwigu 650 i 300 t.


Tunel na odcinku S19 Rzeszów - Babica wydrąży maszyna TBM, która przybyła z Hiszpanii

Tunel na odcinku S19 Rzeszów - Babica wydrąży maszyna TBM, która przybyła z Hiszpanii. Zdjęcia: GDDKIA

Przypomnijmy, rozłożona na części maszyna TBM przewożona jest na Podkarpacie drogą lądową na ciężarówkach, a jej największe elementy przypłynęły do Polski statkiem z hiszpańskiego portu. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze.

Cały transport elementów maszyny TBM składa się z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje. Do przewozu największych wykorzystywane są zestawy o wymiarach: szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 t, co łącznie z ładunkiem wynosi 500 t. Składają się z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego - pchającego, który zamyka zestaw. Pozostałe transporty, składające się z jednego ciągnika i platformy będą szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m. Kolumny poruszają się z maksymalną prędkością 10 km/h. Z uwagi na gabaryty i planowaną prędkość, jeden przejazd trwa ok. 20-25 dni. Ostatni z transportów dotrze na plac budowy z końcem stycznia przyszłego roku.


Transport największej częśći maszyny TBM do wiercenia tunelu na S19

Transport największej części maszyny TBM do wiercenia tunelu na S19. ZdDjęcia: GDDKIA

Jak podkreślają drogowcy, nie tylko wielkość ładunku i optymalizacja trasy przejazdu są tutaj wyzwaniem. Transport tak niecodziennego ładunku wymaga krótkich zmian w organizacji w ruchu na trasie przejazdu. W takich sytuacjach priorytetem jest bezpieczeństwo użytkowników dróg. Przewóz ładunków, mimo że prowadzony w godzinach nocnych pomiędzy 22 a 6, będzie odbywał się pod ruchem na drogach publicznych. Konwoje posiadają specjalistyczne zabezpieczenie, m.in. pilotów kierujących ruchem, tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną oraz obstawę policji.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Rzeszów