1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S3 Bolków – Lubawka: Powstają tunele przez Sudety, prace coraz bardzie zaawansowane

Budowa S3 Bolków – Lubawka: Powstają tunele przez Sudety, prace coraz bardzie zaawansowane

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-12-05
Budowa S3 Bolków – Lubawka: Powstają tunele przez Sudety, prace coraz bardzie zaawansowane
Rozkręcają się prace na budowie drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka. Na początku grudnia rozpoczęło się drążenie tunelu. Zdjęcia: GDDKIA
Budowa odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka (granica państwa) podzielona została na dwa odrębne zadania: Bolków - Kamienna Góra Północ oraz Kamienna Góra - Lubawka (granica państwa). W ramach obu inwestycji powstanie łącznie ponad 31-kilometrowy odcinek trasy S3, który połączy się z czeską autostradą D11 stanowiąca kontynuację transeuropejskiego korytarza drogi E65. Na odcinku Bolków - Kamienna Góra powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe. Ich drążenie już ruszyło.

S3 Bolków - Kamienna Góra

W ramach inwestycji na odcinku pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. 

Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR i PORR Bau. Wartość umowy to ponad 1,5 mld zł.

Przybędzie nowych kilometrów S3 i obwodnic na mapie drogowej Dolnego Śląska

Po uzyskaniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wykonawca przystąpił do robót przygotowawczych, a następnie branżowych. Na całej trasie wykonane zostały prace rozbiórkowe oraz wycinka drzew i krzewów. Obecnie trwa humusowanie, budowa dróg technologicznych w śladzie dróg dojazdowych, wykopy na całej powierzchni przyszłych dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych Jaczków oraz tunelu TS-32. Ponadto trwają roboty ziemne przy portalach tuneli oraz zabezpieczanie skarp. Na bieżąco prowadzone są nadzory środowiskowe, archeologiczne czy geodezyjne.

Na początku października br. pojawiła się na placu budowy drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra pierwsza wiertnica tunelowa, czyli Jumbo Drill. Docelowo na budowie będą cztery takie maszyny, po dwie na każdą nawę tunelu, w tym po jednej na każdy portal. Dzięki nim powstanie dwunawowy tunel przecinający Góry Wałbrzyskie. Zakończenie prac przy budowie tuneli planowane jest w 2023 roku.

Tunel TS-26 po wybudowaniu będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale, wyposażony we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy. Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść dla zwierząt oraz 39 przepustów dla małych zwierząt. Zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana. 

Tunel TS-26 zostanie wykonany tradycyjną metodą górniczą, z zastosowaniem urabiania mechanicznego oraz urabiania materiałami wybuchowymi, w technologii NATM. W ramach prac projektowych zdefiniowane zostało 16 różnych wariantów obudowy wstępnej, dobieranych na etapie realizacji robót w zależności od warunków gruntowych oraz dodatkowe środki zabezpieczające, jak np. obudowa parasolowa. Metoda górnicza w technologii budowy tunelu „nowa metoda austriacka” (z jęz. angielskiego New Austrian Tunnelling Method - NATM) polega na wykorzystaniu górotworu jako konstrukcji nośnej przy współpracy z wykonaną obudową.

Tunel TS-32 zrealizowany zostanie metodą górniczą w technologii Cut & Cover, tzw. otwarty wykop. Oznacza to, że pierwszym etapem robót będzie wykonanie wykopu i usunięcie ok. 220 000 m3 gruntu i skały do poziomu fundamentów tunelu. Następnie wykonana zostanie żelbetowa konstrukcja tunelu o długości 320 m. Po zakończeniu tego etapu, konstrukcja tunelu zostanie zasypana gruntem grubości do 12 m. Kolejnym krokiem będzie wykonanie wszelkich instalacji służących bezpieczeństwu, takich jak: oświetlenie, wentylacja czy sieć hydrantowa. Po odbiorach sprawdzających poprawność funkcjonowania wszystkich systemów tunel zostanie oddany do użytku.

Przełom na budowie S3. Od Lubina do Polkowic jedziemy nową jezdnią S3

Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka w podziale na dwa odcinki

Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka w podziale na dwa odcinki. Mapa: GDDKIA

Pilne inwestycje na autostradzie A4 – gdzie rozbudowa zakorkowanych odcinków i budowa nowej A4

S3 Kamienna Góra - Lubawka (granica państwa)   

Odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a granicą państwa w Lubawce będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 15,3 km, wyposażoną w dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. 

Decyzja ZRID umożliwiająca rozpoczęcie robót w terenie została wydana 31 sierpnia br. W ramach tego odcinka wybudowane zostaną trzy węzły drogowe - Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonanych zostanie 17 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów). 

W ostatnim tygodniu na terenie budowy S3 Kamienna Góra - Lubawka pracowało średnio 112 jednostek sprzętowych (tj. wiertnice, koparki, spycharki, dźwigi) oraz 256 osoby. Na obszarze węzła Kamienna Góra Północ oraz przy trasie zasadniczej i drogach poprzecznych kontynuowane jest odhumusowanie przyszłego pasa drogowego. Prace zostały zrealizowane na powierzchni ok. 35 tys. mkw. odhumusowanie oraz budowanie nasypu pod by-pass przy DK5 i DW367. Zakończył się już prace rozbiórkowe budynków mieszkalnych znajdujących się w miejscowości Ptaszków.

Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego (partner). Wartość umowy wynosi prawie 900 mln zł. Planowany termin zakończenia robót budowlanych to I połowa 2022 r. 

Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą, a granicą państwa w Lubawce jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,875 mld zł.

Duży plac budowy drogi S3 to rówiez woj. zachodniopomorskie. W realizacji są wszystkie ekspresowe odcinki pomiędzy Szczecinem a Świnoujściem. Zaawansowanie prac jest zależne od odcinka i zlecenia prac wykonawcy. Na odcinku drogi ekspresowej S3 Miękowo – Rzęśnica trwają już prace wykończeniowe. Kierowcy korzystają z węzłów i jezdni nowej trasy S3. Na S3 Świnoujście – Troszyn wykonawcy przystąpili do prac projektowych.

Finisz na S3 Miękowo – Rzęśnica. W projektowaniu odcinki do Świnoujścia. Cała S3 w 2024 r.

 

Droga ekspresowa S3 od Świnoujścia przez Szczecin do Lubawki to główna magistrala drogowa z południa na północ w zachodniej części Polski. Trasa bedzie miała docelowo ok 470 km długości. 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Kamienna Góra Jak dojadę - Lubawka