1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Finisz na S3 Miękowo – Rzęśnica. W projektowaniu odcinki do Świnoujścia. Cała S3 w 2024 r.

Finisz na S3 Miękowo – Rzęśnica. W projektowaniu odcinki do Świnoujścia. Cała S3 w 2024 r.

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-11-25
Finisz na S3 Miękowo – Rzęśnica. W projektowaniu odcinki do Świnoujścia. Cała S3 w 2024 r.
Węzeł Kliniska w ciągu drogi ekspresowej S3 Miękowo - Rzęśnica. Tu prace są już na finiszu. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S3 od Świnoujścia przez Szczecin do Lubawki to główna magistrala drogowa z południa na północ w zachodniej części Polski. W woj. zachodniopomorskim to obecnie duży plac budowy. W realizacji są wszystkie ekspresowe odcinki pomiędzy Szczecinem a Świnoujściem. Zaawansowanie prac jest zależne od odcinka i zlecenia prac wykonawcy. Na odcinku drogi ekspresowej S3 Miękowo – Rzęśnica trwają już prace wykończeniowe. Kierowcy korzystają z węzłów i jezdni nowej trasy S3. Na S3 Świnoujście – Troszyn wykonawcy przystąpili do prac projektowych.

Droga ekspresowa S3 jest częścią korytarza transportowego łączącego Skandynawię z Adriatykiem. Codziennie tysiące ciężarówek przypływa promami ze Szwecji do Świnoujścia, aby kontynuować podróż w dalsze kierunki. Jest to również główna magistrala drogowa wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząca ze sobą trzy autostrady - A6, A2 i A4. Trasa ta jest sukcesywnie budowana od 2007 roku. Wtedy rozpoczęła się budowa pierwszych odcinków szlakowych S3 Szczecin - Gorzów, następne powstawały i powstają w województwach lubuskim i dolnośląskim. Obecnie zdecydowana większość tej drogi jest już gotowa. W województwie zachodniopomorskim do zakończenia pozostał odcinek od Szczecina do Świnoujścia.

S3 Miękowo – Rzęśnica

Pierwszym odcinkiem budowanej S3-ki, patrząc od Szczecina, jest Miękowo - Rzęśnica o długości 19 km. Jest to wspólny przebieg dróg krajowych nr 3 i 6. Ten dwujezdniowy odcinek oznaczony jako droga S3 powstał w II połowie lat 70. ubiegłego wieku. Pierwotnie na drodze powstał tylko jeden węzeł - Rurka (Goleniów Południe), a w następnych latach dobudowano kolejne węzły i wiadukty. Trasa jednak nigdy nie została dostosowana w pełni do parametrów drogi ekspresowej. Teraz na ukończeniu jest inwestycja, która to zmieni. W ramach kontraktu o wartości 126,3 mln zł w miejscowości Kliniska Wielkie powstał węzeł drogowy, który zastąpił wcześniejsze skrzyżowanie z przejściem dla pieszych. Kompleksowo przebudowany został również węzeł Rzęśnica z DW142, co poprawiło płynność i bezpieczeństwo ruchu. Z dwóch jezdni i nowych węzłów kierowcy mogą korzystać już od czerwca tego roku. Obecnie kończone są drogi obsługujące dojazd do nieruchomości przy drodze. Wykonywane jest ogrodzenie całej trasy, a w pobliżu węzła Goleniów Południe trwają prace wykończeniowe przy górnym przejściu dla dużych zwierząt. Termin kontraktowego zakończenia prac to kwiecień przyszłego roku.

Dla S10 Szczecin – Piła uzyskiwana jest decyzja środowiskowa

 

Kierowcy korzystają już z nowej jezdni drogi ekspresowej S3 Miękowo - Rzęśnica

Kierowcy korzystają już z nowej jezdni drogi ekspresowej S3 Miękowo - Rzęśnica. Zdjęcia: GDDKIA

S3 Brzozowo - Miękowo

Dwujezdniowa droga S3 kończy się na funkcjonującej od 2012 roku obwodnicy Miękowa, dalej jest jednojezdniowa DK3. Jest to też początek kolejnego odcinka nowej S3 - Brzozowo - Miękowo o długości 22,4 km. Ten fragment „trójki” w okresie wakacyjnym był dotychczas jednym wielkim zatorem drogowym. Nowa dwujezdniowa S3 połączy zakończone w latach 2011-2012 obwodnice Miękowa oraz Troszyn, Parłówka i Ostromic. Kontrakt o wartości 360,5 mln złotych kończy się w kwietniu przyszłego roku.

Prace są mocno zaawansowane. Kierowcy mogą już korzystać z jednej jezdni nowej S3 od Przybiernowa do obwodnicy Parłówka, czyli nie trzeba już przejeżdżać przez miejscowość Brzozowo. Ruch odbywał się będzie jeszcze jedną jezdnią w obu kierunkach z ograniczeniami prędkości i zakazem wyprzedzania. Kolejne zmiany organizacji ruchu będą oznaczały już otwarcie drogi w przekroju dwujezdniowym. Nowa S3 poprowadzona jest w większości obok dotychczasowej DK3. Komunikację z pozostałymi drogami zapewnią trzy węzły drogowe - Babigoszcz, Przybiernów i Brzozowo. Droga przebiega w większości przez tereny leśne, w związku z tym budowane są cztery duże przejścia dla zwierząt.

 

Droga ekspresowa S3 - Ruch tranzytowy omija miejscowość Brzozowo

Droga ekspresowa S3 Brzozowo - Miekowo, ruch tranzytowy omija miejscowość Brzozowo. Zdjęcia: GDDKIA

S3 Troszyn - Świnoujście

Ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S3 w Zachodniopomorskim, który pozostał do realizacji, jest odcinek Świnoujście - Troszyn o długości 34,5 km. Początkiem tego fragmentu S3 będzie rondo na wyjeździe z budowanego tunelu drogowego (Uznam – Wolin) w Świnoujściu, a końcem włączenie w obwodnicę Troszyna. Istniejąca droga na tym odcinku jest jednojezdniowa i konieczna jest budowa dwujezdniowej S3, która będzie zapewniała odpowiednią przepustowość, biorąc pod uwagę rozwój połączeń promowych i portu w Świnoujściu.

Mapa drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn

Mapa drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn. Mapa: GDDKIA

W sierpniu tego roku zostały podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę drogi. Realizacja drogi została podzielona na dwa fragmenty: Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn. Nowa trasa będzie w większości przebiegała w korytarzu istniejącej DK3 z korektami, tam gdzie wymagają tego parametry geometryczne drogi ekspresowej. Na fragmencie prowadzącym przez teren Wolińskiego Parku Narodowego zostanie dobudowana druga jezdnia do tej istniejącej, będą przez to ciaśniejsze łuki i ograniczenie prędkości. Powstanie sześć węzłów drogowych, miejsca obsługi podróżnych i obwód utrzymania drogi.

Łączna wartość umów z wykonawcami to 1,36 miliarda złotych. Wykonawcy przystąpili już do prac projektowych, a na trasie można spotkać geodetów prowadzących pomiary. Roboty powinny ruszyć wiosną 2022 roku, a termin ich zakończenia wypada na II kwartał 2024 roku.

Nowe tunele drogowe na Dolnym Śląsku. Rozkręca się budowa S3 Bolków – Kamienna Góra

Droga ekspresowa S3 będzie miała docelowo ok 470 km długości i połączy Świnoujście z granicą państwa z Czechami w Lubawce. Najdłuższe jej odcinki istnieją w województwie zachodniopomorskim i lubuskim i od 2018 r. na Dolnym Śląsku. Oprócz odcinków w woj. zachodniopomorskim w budowie są fragmenty na Dolnym Śląsku: od Bolkowa do Lubawki i opóźniony Lubin - Polkowice.

Przełom na budowie S3. Od Lubina do Polkowic jedziemy nową jezdnią S3

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Szczecin