Przełom na budowie S3. Od Lubina do Polkowic jedziemy nową jezdnią S3
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-11-23
Ponad 14-kilometrowy odcinek S3 od węzła Kaźmierzów koło Polkowic do węzła Lubin Północ to ostatni pozostający w budowie fragment trasy S3 pomiędzy autostrada A4 i Szczecinem. Nowy wykonawca, firma MOTA Engil, realizuje niedokończone prace przez konsorcjum któremu liderowało Salini. Jak na razie udało się zrealizować plan, który zakładał udostępnienie do ruchu jednej jezdni nowej drogi, tak by kierowcy nie musieli korzystać z dróg serwisowych i pomocniczych.
Przed weekendem do ruchu oddano 6 km jezdni południowej drogi S3, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym, w kierunku Legnicy. Kierowcy do jazdy w obu kierunkach mogą korzystać z pasów zewnętrznych, a pas środkowy pełni funkcję dodatkowego zabezpieczenia, rozdzielając kierunki ruchu. W pełnym zakresie udostępniono węzeł Polkowice Południe (relacja z Polkowic na Lubin i z Lubina na Polkowice). Na węźle Lubin Północ dostępne są wszystkie łącznice, za wyjątkiem relacji zjazdowej z DK3 na S3 w kierunku Legnicy, dla której przewidziany jest objazd przez DK3 do węzła Lubin Południe.
W budowie autostrada A18 w kierunku zachodniej Europy. Raport z prac
Mapa drogi S3 Polkowice - Lubin z udostępnionym fragmentem nowej jezdni. Mapa: GDDKIA
Pilne inwestycje na autostradzie A4 – gdzie rozbudowa zakorkowanych odcinków i budowa nowej A4
Na pozostałej części tego 14-kilometrowego odcinka, od węzła Lubin Północ do węzła Kaźmierzów, wykonawca kontynuuje prace na wszystkich frontach robót. Prowadzone są roboty mostowe, branżowe oraz przy układaniu nawierzchni. Wykonywane są zarówno roboty ziemne (górne warstwy nasypów), roboty konstrukcyjne w zakresie wykonywania nawierzchni (podbudowy z kruszywa, warstwy bitumiczne), wykończeniowe (profilowanie i humusowanie skarp, humusowanie pasa rozdziału). Trwają również prace przy wykonywaniu poboczy oraz rowów o specjalnej konstrukcji mineralno-organicznej (chłonnych), trwa wykonywanie przepustów pod drogami.
Postępują również roboty mostowe. Realizowane są roboty naprawcze po poprzednim wykonawcy związane z wymianą dylatacji na niektórych obiektach. Ponadto trwa betonowanie kap chodnikowych, ustrojów nośnych, umacnianie stożków i montaż schodów skarpowych. Równolegle na całym terenie budowy trwają roboty związane z konserwacją i regulacją wysokościową studni oraz montażem włazów. Trwają prace ziemne i wykonanie konstrukcji skarp i dna zbiorników retencyjnych wód opadowych.
Wartość umowy na dokończenie odcinka S3 to ok. 228,4 mln zł. Obecny wykonawca na zapewnienie gotowego odcinka i uzyskanie pozwolenia na jego użytkowanie ma czas do II czerwca 2021 r.
Droga ekspresowa S3 Świnoujście – Lubawka. Odcinki w budowie i terminy
S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ to ostatni brakujący odcinek S3 pomiędzy Bolkowem w województwie dolnośląskim a Szczecinem w województwie zachodniopomorskim. Krańcowe odcinki drogi S3, na północy Szczecin - Świnoujście i na południu Bolków - Lubawka również są już w realizacji. Kompletną trasą powinniśmy pojechać w 2024 roku.