Pilne inwestycje na autostradzie A4 – gdzie rozbudowa zakorkowanych odcinków i budowa nowej A4
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-11-13
Budowa nowej autostrady A4 na Dolnym Śląsku lub dobudowa nowej nitki
Główną przyczyną korków na dolnośląskim odcinku autostrady A4 Wrocław – Legnica – Krzyżowa jest zbyt duże natężenie ruchu. To w tej chwili główna trasa w kierunku Niemiec. Po oddaniu do ruchu AOW czyli Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8), drogi ekspresowej S8 z Warszawy oraz odcinków S5 z Poznania, kierowcy z centralnej i północnej Polski decydują się na podróż do Niemiec autostradą A4 rezygnując z bardzo drogiej autostrady A2. Dodatkowo w połowie 2018 roku oddano do ruchu drogę ekspresową S3, która łączy się z A4 na wysokości Legnicy i wpłynęła na dodatkowy ruch na A4-ce.
W budowie autostrada A18 w kierunku zachodniej Europy. Raport z prac
Nieprzystosowana w pełni do parametrów autostrady trasa nie jest w stanie sprostać lawinowo rosnącej liczbie aut. Autostrada po „wielkiej przebudowie” na początku tego wieku zmieniła w sumie nawierzchnię, reszta pozostała bez zmian… Tylko w nielicznych miejscach zbudowano pas awaryjny, a wszystkie węzły poza nowym połączeniem z autostradą A8 zostały zaprojektowane na potrzeby obsługi ruchu, jaki planowano w czasach, kiedy po polskich miastach jeździły głównie dorożki. Dodatkowo, nigdzie w okolicach Wrocławia nie ma przy autostradzie A4 cywilizowanego parkingu. Kierowcy stają często na poboczu i ryzykując życie próbują na szybko rozwiązywać swoje problemy.
Ponadto bramki poboru opłat w Karwianach są zlokalizowane zdecydowanie za blisko Wrocławia i węzła Bielany Wrocławskie. Samochody oczekujące na pobór biletu i przejazd przez bramki na A4 tworzą korek, który bardzo często sięga węzła Bielany Wrocławskie. W ten sposób blokuje się wjazd z autostrady do Wrocławia, czy Bielan Wrocławskich. Korek szybko tworzy się aż po węzeł Wrocław Południe, gdzie A4 łączy się z autostradą A8, blokując kierowcom z autostrady zjazd w kierunku na Warszawę czy Poznań. W piątek, przed świętami lub długimi weekendami taka sytuacja jest niemal gwarantowana.
Jak ominąć korek na A4 koło Wrocławia - objazdy i trasy alternatywne
Dramatyczną sytuację na dolnośląskim odcinku autostrady A4 ma uratować planowana megainwestycja - ponad 100 kilometrowy odcinek autostrady A4 od Wrocławia do Krzyżowej przejdzie rozbudowę lub powstanie zupełnie nowa autostrada. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w maju 2019 roku zleciła opracowanie koncepcji programowej. Na podstawie analiz z dziewięciu możliwości poprowadzenia A4-ki, projektanci skupią się na dwóch i dla nich powstanie szczegółowa analiza w ramach (STEŚ). Oto jakie rozwiązania brane są pod uwagę:
Rozbudowa autostrady A4 Wrocław - Legnica - Krzyżowa. Mapa odcinka objętego analizami. Mapa: GDDKIA
Wariant II - który uzyskał największą liczbę głosów, zakłada, ze autostrada A4 pozostanie w obecnym korytarzu, zostanie rozbudowana, zmiany będą dotyczyły również węzłów (zlikwidowane zostaną węzły: Pietrzykowice, Jarosław, Udanin, Wądroże Wielkie, Mikołajowice, Legnickie Pole, Lubiatów, Jadwisin, w okolicach Wrocławia powstanie węzeł Strzeganowice), w okolicach Nowej Wsi Kąckiej, Mikołajowic, Jadwisina powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych. Nie będzie wspólnego węzła z drogą ekspresową S5 – połączenie zapewni zlecona do realizacji droga ekspresowa S8 biegnąca z Wrocławia do Kłodzka. Autostrada A4 pozostanie w obecnym przebiegu również w okolicach Wrocławia - początek jej przebiegu będzie stanowił węzeł Wrocław Wschód i dalej węzeł Bielany Wrocławskie oraz Wrocław Południe.
Wariant IV, również skierowany do dalszych, zakłada że autostrada A4 będzie poprowadzona nowym śladem od Wrocławia do Kostomłotów. W tej kombinacji A4-ka odbija od obecnej przed węzłem Wrocław Wschód (na węźle Stary Śleszów) i biegnie na południe od Wrocławia, omijając Bielany Wrocławskie. Wariant zakłada realizację węzła Olbrachtowice łączącego drogi ekspresowe S5, S8 z A4. Dalej autostrada A4 biegnie na południe od obecnej trasy, w jej ciągu powstaną węzły: Mirosławice (połączenie z DK35 Wrocław - Świdnica), Wichrów w okolicach Kostomłotów i MOP Milin. Dalszy przebieg autostrady jest jak w wariancie opisanym powyżej, czyli A4-ka od Kostomłotów do Krzyżowej będzie rozbudowana w istniejącym śladzie.
Kolejnym etapem będzie opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego tzw. STEŚ, na który przetarg powinien ruszyć jeszcze w tym roku. R
Autostrada A4 i Autostradowa Obwodnica Wrocławia A8 z inteligentnym systemem teleinformatycznym ITS
Remonty nawierzchni autostrady A4 w woj. opolskim
Remont dolnośląskiego i opolskiego odcinka autostrady A4 Wrocław – Katowice ruszył po niemal dwudziestu latach eksploatacji. Odcinki A4-ki na terenie Dolnego Śląska mają już nową nawierzchnię, a w 2022 roku zakończą się prace na ostatnim 12-kilometrowym odcinku od węzła Kędzierzyn-Koźle (MOP Wysoka) do granicy z województwem śląskim.
Zrealizowane i planowane remonty autostrady A4 Wrocław - Katowice. Mapa: GDDKIA
W listopadzie br. zakończy się tegoroczny remont nawierzchni autostrady A4 w województwie opolskim. Prace obejmują ponad 12-kilometrowy odcinek, pomiędzy węzłami Krapkowice i Kędzierzyn-Koźle.
W przyszłym roku planowany jest remont jezdni południowej o długości 21 km pomiędzy węzłem Kędzierzyn-Koźle, a granicą woj. śląskiego wraz węzeł Kędzierzyn-Koźle i węzłem Strzelce Opolskie. Natomiast w roku 2022 planuje się remont odcinka 12 km na jezdni północnej od węzła Kędzierzyn-Koźle (MOP Wysoka) do granicy woj. śląskiego.
Autostrada A4: Historia budowy pierwszej autostrady w Polsce
Trzeci pas na A4 Katowice – Kraków w zamian za koncesję
Autostrada A4 Katowice-Kraków zarządzana jest przez koncesjonariusza – Stalexport Autostrade Małopolską SA. Koncesjonariusz wyraził chęć rozbudowy autostrady o trzeci pas ruchu pod warunkiem otrzymania rekompensatę w postaci wydłużenia umowy koncesyjnej. Obecna umowa obowiązuje do 2027 roku.
Płacimy więcej za A4. GDDKIA bezradna wobec koncesjonariusza
Poszerzenie autostrady jest konieczne i prace powinny ruszyć już teraz, zanim prace nie spowodują całkowitego paraliżu autostrady - uważa prezes SAM, Emil Wąsacz. Podkreśla, że koncesjonariusz jest gotowy na budowę trzeciego pasa pod warunkiem przedłużenia koncesji, i niejednokrotnie informował o tym stronę publiczną. Zadanie wymaga bardzo dużych nakładów inwestycyjnych, które nie są objęte obecną umową koncesyjną. Dodaje, że z koncesji nie wynika, by spółka była zobligowana do samodzielnej budowy dodatkowego pasa ruchu, który mógłby powstać w miejscu obecnego pasa zieleni pośrodku jezdni (rezerwę terenu zachowano jeszcze podczas budowy A4 Katowice – Kraków). Jak na razie propozycja Stalexportu nie spotkała się z zainteresowaniem ze strony państwa, zwłaszcza po ostatnich podwyżkach opłat, które GDDKIA uznała za bezzasadne.
Kiedy ekspresowa obwodnica Warszawy?
Nowe pasy ruchu na A4 Południowej Obwodnicy Krakowa
W tym roku drogowcy zaczęli przygotowania do rozbudowy autostrady A4 na Południowej Obwodnicy Krakowa. W pierwszej kolejności dodatkowy pas zyska 700 metrowy odcinek od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej, a po wybudowaniu Północnej Obwodnicy w ciągu S52 dalsza część do Balic.
Najbliższe harmonogramy zakładają realizację trzeciego pasa autostrady A4 od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej. Odcinek, stanowi fragment Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa. W przetargu na projekt i budowę wspomnianego odcinka autostrady A4 wpłynęły cztery oferty. Najniższą cenę, prawie 14,5 mln zaoferowało Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy. Więcej pisaliśmy o tym tutaj:
Trzeci pas autostrady A4 w przetargu projektuj i buduj
Południowa Obwodnica Krakowa w ciągu autostrady A4. Zdjecia: GDDKIA
Zadanie zakłada budowę dodatkowego pasa ruchu na jezdni autostrady A4 na długości 900 m, od węzła Kraków Południe stronę węzła Kraków Łagiewniki, do punktu, w którym już istnieje trzeci pas. Przebudować trzeba też łącznicę z węzła Kraków Południe od strony Zakopanego w kierunku Rzeszowa, wybudować ekrany akustyczne i drogę serwisową, która docelowo będzie drogą gminną (ul. Dzikiej Róży).
To część większej inwestycji na autostradzie A4 - IV obwodnicy Krakowa. Docelowo dodatkowe pasy ruchu mają powstać na najbardziej zakorkowanym odcinku od węzła Kraków Południe do węzła Balice. Drogowcy podkreślają, że w pierwszej kolejności zaplanowane jest wybudowanie drogi ekspresowej S52 tj. Północnej Obwodnicy Krakowa, po 3 pasy ruchu na każdej jezdni, a dopiero później poszerzenie A4-ki. Oznacza to, że inwestycja ruszy najwcześniej w 2023 r.
Rozbudowa węzła A4 z Zakopianką i dobudowa trzeciego pasa ruchu na Południowej Obwodnicy Krakowa. Mapa: GDDKIA
Przygotowania do rozbudowy węzła A4 z Zakopianką (Kraków Południe) już wystartowały
GDDKIA rozpoczęła przygotowania do opracowania dokumentacji i później rozbudowy węzła A4 Kraków Południe. Węzeł ten rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa w ciągu A4 i Zakopianką, czyli drogą krajową nr 7 oraz Krakowem. Wysokie natężenie ruchu w godzinach szczytów przekłada się na blokowanie lub mocne spowolnienie pasów A4 w kierunku miasta i krajowej siódemki. Ta ostatnia rozprowadza ruch na południe od Krakowa oraz do Bialska-Białej. Potoki ruchu łączą się i blokują także miejskie arterie.
Rozbudowa węzła A4 Kraków Południe uzupełni węzeł o brakujące łącznice na trasie między Rzeszowem a Krakowem. Obecnie kierowcy jadąc tą relacją zawracają na ul. Zakopiańskiej, co obniża poziom płynności i bezpieczeństwa ruchu. Konieczne jest także zlikwidowanie sygnalizacji świetlnej na łącznicy oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicah Taklińskiego i Poronińskiej. W ramach rozbudowy węzła uwzględnione są: budowa estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych oraz przebudowa łącznic.
Prace przygotowawcze rozbudowy węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2020 – 2024, a realizacja robót na lata 2025 – 2026.