Budowa S3 na Dolnym Śląsku. Do 2023 r. przybędzie 45 kilometrów nowej ekspresówki
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-01-22
W tym roku na Dolnym Śląsku kontynuowana będzie realizacja prac na trzech odcinkach drogi ekspresowej S3. To ostatnie fragmenty, które domkną budowę drogi ekspresowej S3 od Lubawki do Szczecina. Na północ od autostrady A4 trwa budowa ponad 14-kilometrowego odcinka S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ. Na południe od A4 prace rozkręcają się na ponad 31-kilomterowym odcinku S3, który jest podzielony na dwa mniejsze odcinki realizacyjne, zadanie III od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra oraz zadanie IV od węzła Kamienna Góra do Lubawki (granica państwa). Roboty na odcinkach postępują pomimo okresu zimowego.
S3 Bolków - Kamienna Góra
Wykonawcą odcinka S3 Bolków – Kamienna Góra jest konsorcjum firm: Porr S.A (Lider), PORR Bau GmbH (Partner). Umowna wartość kontraktu to prawie 1,54 mld zł.
Po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej od sierpnia 2020 r. wykonawca natychmiast przystąpił do robót budowlanych na odcinku S3 Bolków – Kamienna Góra. Realizowano wycinkę drzew i karczowanie krzewów. Rozpoczęto odhumusowanie, budowę dróg technologicznych, usuwanie kolizji i budowę obiektów tymczasowych.
Rozpoczęły się również prace przy budowie tunelu drogowego TS26 oraz tunelu drogowego TS32. Do 14 stycznia br. wydrążono prawie 64 m nawy wschodniej oraz 26,5 m nawy zachodniej na portalu południowym. Natomiast na portalu północnym, trwają zaawansowane prace związane z torkretowaniem ściany portalowej oraz ścian bocznych. Wstępnie rozpoczęcie drążenia, przy odpowiednich warunkach, zakłada się jeszcze w I kwartale br. Ze względów technologicznych oraz panujących warunków geologiczno – inżynierskich, nie ma możliwości drążenia tunelu w obu nawach jednocześnie, na czterech wlotach.
Drążenie tunelu na S3 Bolków - Kamienna Góra. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S3 będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ramach zadania III od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ o długości ok. 16,1 km powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt, 39 przepustów. Realizacja tego zadania zakłada także budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych MOP Jaczków Lewy i MOP Jaczków Prawy, oba docelowo rodzaju II. Wybudowane będą także drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana. Według umowy prace zakończą się w II połowie 2023 roku.
Zbliżamy się do wydłużenia S8 z Wrocławia do Kłodzka. Przetargi na S8 w 2022 roku
S3 Kamienna Góra - Lubawka (granica państwa)
Umowa z wykonawcą, konsorcjum firm: Mosty Łódź (lider) oraz PBDI (partner), została podpisana w październiku 2018 r. Prace wyceniono na około 880 mln zł.
Po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i przekazaniu placu budowy wykonawca natychmiast przystąpił do robót budowlanych. Rozpoczęto od rozpoznania saperskiego, wycinki drzew i karczowania krzewów. Ruszyło odhumusowanie, budowa dróg technologicznych, przejazdów przez tory kolejowe. Prowadzone są roboty ziemne wraz z wymianą gruntów, usuwanie kolizji i budowa obiektów tymczasowych przez rzeki.
W ostatnich dniach wykonywane roboty drogowe dotyczyły wzmocnienia podłoża kolumnami FDC, wykopów i usuwania humusu. W zakresie robót mostowych wykonywane są roboty palowe (CFA, Jet Grouting), wzmacnianie podłoża gruntowego za pomocą kolumn DSM oraz posadowieniem fundamentów obiektów pod stanowiska do nasuwania obiektów (pale prefabrykowane). Roboty branżowe prowadzone na budowie dotyczyły prac elektroenergetycznych, które związane są z budową zasilania przy obiektach inżynierskich. Trwają przebudowy kolizji, budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
Budowa odc. S3 Kamienna Góra - Lubawka. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S3 Kamienna Góra – Lubawka będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ramach inwestycji o długości ok. 15,3 km wykonanych zostanie 17 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą ekspresową S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów). Ponadto zostaną wybudowane trzy węzły drogowe, dwa Punkty Kontroli Granicznej, drogi dojazdowe i wewnętrzne, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana. Planowany termin zakończenia robót budowlanych to I połowa 2022 r.
Droga S3 w budowie: tunele na południu, obwodnice na północy
S3 Polkowice (węzeł Kaźmierzów) - Lubin
Od listopada 2020 r. nową jezdnią drogi ekspresowej S3 jeździmy od Lubina do Polkowic. Udostępnionych zostało sześć kilometrów jezdni południowej, tj. jezdni w kierunku Legnicy, wyposażonej w trzy pasy ruchu i pas awaryjny. W pełnym zakresie udostępniono także węzeł Polkowice Południe (relacja z Polkowic na Lubin i z Lubina na Polkowice). Na węźle Lubin Północ otwarto wszystkie łącznice, za wyjątkiem relacji zjazdowej z DK3 na S3 w kierunku Legnicy, dla której przewidziany został objazd przez DK3 do węzła Lubin Południe.
Na pozostałej części tego 14-kilometrowego odcinka, od węzła Lubin Północ do węzła Kaźmierzów, wykonawca kontynuuje prace na wszystkich frontach robót. Prowadzone są roboty mostowe, branżowe oraz przy układaniu nawierzchni. Wykonywane są zarówno roboty ziemne (górne warstwy nasypów), roboty konstrukcyjne w zakresie wykonywania nawierzchni (podbudowy z kruszywa, warstwy bitumiczne), wykończeniowe (profilowanie i humusowanie skarp, humusowanie pasa rozdziału). Zgodnie z planem postępują również roboty mostowe.
Odcinek drogi ekspresowej S3 Polkowice - Lubin, od listopada 2020 r. ruch po jednej jezdni. Zdjęcia: GDDKIA
Trzy razy więcej dróg w 2021. Otwarcie 40 km autostrady A1 i 310 km dróg ekspresowych
Przypomnijmy, odcinek S3 Lubin - Polkowice realizowany był wcześniej przez konsorcjum firm Salini i Pribex. Mimo wielokrotnych wezwań tego wykonawcy do prawidłowej realizacji umowy, GDDKiA została zmuszona do odstąpienia od niej z przyczyn leżących wyłącznie po stronie wykonawcy. Zgodnie z nową umową obecny wykonawca ma 12 miesięcy na dokończenie robót i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie (z wyłączeniem okresów zimowych trwających od 23 grudnia do 15 marca). Zakończenie robót przewidziane jest w II kwartale 2021 r.
Finisz na S3 Miękowo – Rzęśnica. W projektowaniu odcinki do Świnoujścia. Cała S3 w 2024 r.
Droga ekspresowa S3 od Świnoujścia przez Szczecin do Lubawki to główna magistrala drogowa z południa na północ w zachodniej części Polski. W woj. zachodniopomorskim to również duży plac budowy. W realizacji są wszystkie ekspresowe odcinki pomiędzy Szczecinem a Świnoujściem. Zaawansowanie prac jest zależne od odcinka i zlecenia prac wykonawcy. Na odcinku drogi ekspresowej S3 Miękowo – Rzęśnica trwają już prace wykończeniowe. Kierowcy korzystają z węzłów i jezdni nowej trasy S3. Na S3 Świnoujście – Troszyn wykonawcy przystąpili do prac projektowych.