1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Droga S3 w budowie: tunele na południu, obwodnice na północy

Droga S3 w budowie: tunele na południu, obwodnice na północy

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-12-09
Droga S3 w budowie: tunele na południu, obwodnice na północy
Do domknięcia S3 brakuje odcinków Lubin – Polkowice, Bolków – Lubawka i Szczecin - Świnoujście. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S3 jest kręgosłupem drogowym wzdłuż zachodniej granicy Polski, łączącym ze sobą trzy autostrady - A6, A2 i A4 oraz budowane i planowane drogi ekspresowe S6, S10 i S5. Ekspresowa trasa jest sukcesywnie budowana od 2007 roku. Wtedy rozpoczęła się budowa pierwszych odcinków szlakowych S3 Szczecin - Gorzów, następne powstawały i powstają w województwach lubuskim i dolnośląskim. Obecnie zdecydowana większość tej drogi jest już gotowa. Na Dolnym Śląsku do zakończenia pozostały odcinki przez Zagłębie Miedziowe (Lubin – Polkowice) i Bolków – Lubawka, a w woj. zachodniopomorskim od Szczecina do Świnoujścia. Na jakim etapie jest budowa drogi S3 i jakie są terminy otwarcia S3?

Budowa S3 w województwie dolnośląskim: Polkowice – Lubin, Bolków - Lubawka z tunelami przez Sudety

W województwie dolnośląskim do połączenia trasy ekspresowej S3 z autostradą A4 brakuje odcinka od Polkowic do Lubina przez Zagłębie Miedziowe. To ostatni pozostający w budowie odcinek na jakie podzielono realizację trasy S3 Nowa Sól – Legnica. Ponadto w budowie są też dwa ostatnie fragmenty trasy prowadzące do granicy z Czechami: Bolków – Kamienna Góra i Kamienna Góra – Lubawka.  

Jakie nowe drogi w 2021 roku? Przybędzie ponad 300 km dróg ekspresowych?

S3 węzeł Kaźmierzów (Polkowice) - węzeł Lubin Północ

Na północ od autostrady A4 trwają prace przy budowie ponad 14-kilometrowego odcinka S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ. To brakujący element ekspresówki, który połączy istniejące odcinki na północy z autostradą A4 koło Legnicy. Kierowcy czekają na niego od kilku lat. Trasa S3 przez Zagłębie Miedziowe ma mieć po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Po rozwiązaniu umowy z pierwszym wykonawcą, GDDKIA ogłosiła przetarg i wyłoniła nowego (konsorcjum firm: Mota-Engil Central Europe (lider), Masfalt oraz Drogomex (partnerzy)), który na dokończenie prac ma czas do II kwartału 2021 roku.

Nowy wykonawca prowadzi prace na wielu frontach, m.in. prowadzi roboty mostowe, branżowe oraz przy układaniu nawierzchni. Wykonywane są zarówno roboty ziemne, roboty konstrukcyjne w zakresie wykonywania nawierzchni (podbudowy z kruszywa, warstwy bitumiczne) i wykończeniowe. Zgodnie z planem postępuję również roboty mostowe. W toku są też roboty naprawcze, po poprzednim wykonawcy, związane z wymianą dylatacji na niektórych obiektach.

W drugiej połowie listopada br. kierowcom udostępniono pierwszą jezdnię i węzeł Polkowice Południe. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Przełom na budowie S3. Od Lubina do Polkowic jedziemy nową jezdnią S3

 

S3 Bolków – Lubawka (granica państwa)

Umowy z wykonawcami dwóch fragmentów trasy S3 od Bolkowa do Lubawki zostały podpisane w październiku 2018 r. Droga S3 realizowana jest w podziale na dwa odcinki o łącznej długości około 32 km. Jest to jedno z najtrudniejszych zadań na budowie całej S3-ki. W jej ciągu zaplanowano wiele obiektów inżynieryjnych, w tym dwa tunele, zlokalizowane na wysokości miejscowości Sądy Górne i Bogaczowice. Odcinek od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ, z najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale, będzie oddany do ruchu w II połowie 2023 r., natomiast odcinek od węzła Kamienna Góra Północ do Lubawki już w I połowie 2022 r.  

Plany rozbudowy DK3 Bolków - Jelenia Góra i obwodnicy Kaczorowa. Warianty trasy

S3 Bolków – Kamienna Góra Północ 

W ramach inwestycji na odcinku od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.  Tunel TS-26 po wybudowaniu będzie najdłuższym poza miejskim tunelem w Polsce drążonym w skale i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy.  O rozpoczęciu budowy tuneli pisaliśmy więcej tutaj:

Ciekawostki z budowy tuneli przez Sudety w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków – Lubawka

Drążenie tunelu na S3 Bolków - Kamienna Góra

Drążenie tunelu na S3 Bolków - Kamienna Góra. Zdjecia: GDDKIA

Ponadto na odcinku Bolków – Kamienna Góra zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów. Zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana.  Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR i PORR Bau. Wartość umowy to ponad 1,5 mld zł.

O zaawansowaniu prac i technologii budowy tuneli pisaliśmy więcej tutaj:

Budowa S3 Bolków – Lubawka: Powstają tunele przez Sudety, prace coraz bardziej zaawansowane

S3 Kamienna Góra – Lubawka (granica państwa)

Odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a granicą państwa w Lubawce będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 15,3 km, wyposażoną w dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego (partner). Realizuje go za prawie 880 mln zł.

Decyzja ZRID umożliwiająca rozpoczęcie robót w terenie została wydana pod koniec sierpnia br. W ramach tego odcinka wybudowane zostaną trzy węzły drogowe - Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonanych zostanie 17 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów). 

Mapa odcinków drogi S3 Bolków - Lubawka z tunelami w górachMapa odcinków drogi S3 Bolków - Lubawka z tunelami. Mapa: GDDKIA

 

Budowa S3 w woj. zachodniopomorskim: S3 Szczecin – Świnoujście z nowymi obwodnicami

Umowy na realizację dwóch odcinków drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim Brzozowo - Miekowo i Miękowo - Rzęśnica zawarto z firmą Budimex. Za pierwszy z odcinków Budimex otrzyma 360,5 mln zł, drugi natomiast ma kosztować 126,3 mln zł.

S3 Miękowo – Rzęśnica

Budowany odcinek S3 Miękowo - Rzęśnica o długości 19 km to wspólny przebieg dróg krajowych nr 3 i 6. Zadanie polega na dostosowaniu trasy do parametrów drogi ekspresowej. Ten dwujezdniowy odcinek oznaczony jako droga S3 powstał w II połowie lat 70. ubiegłego wieku. Pierwotnie na drodze powstał tylko jeden węzeł - Rurka (Goleniów Południe), a w następnych latach dobudowano kolejne węzły i wiadukty. Trasa jednak nigdy nie została dostosowana w pełni do parametrów drogi ekspresowej. Teraz na ukończeniu jest inwestycja, która to zmieni. W ramach kontraktu o wartości 126,3 mln zł w miejscowości Kliniska Wielkie powstał węzeł drogowy, który zastąpił wcześniejsze skrzyżowanie z przejściem dla pieszych. Kompleksowo przebudowany został również węzeł Rzęśnica z DW142, co poprawiło płynność i bezpieczeństwo ruchu. Z dwóch jezdni i nowych węzłów kierowcy mogą korzystać już od czerwca tego roku. Obecnie kończone są drogi obsługujące dojazd do nieruchomości przy drodze. Wykonywane jest ogrodzenie całej trasy, a w pobliżu węzła Goleniów Południe trwają prace wykończeniowe przy górnym przejściu dla dużych zwierząt. Termin kontraktowego zakończenia prac to kwiecień przyszłego roku.

S3 Miękowo - Brzozowo z nową obwodnicą Brzozowa

Odcinek S3 Brzozowo – Miękowo liczy 22,4 km i powstaje pomiędzy istniejącymi obwodnicami Troszyna, Parłówka i Ostromic oaz obwodnicą Miękowa. Inwestycja polega na dobudowie drugiej jezdni do istniejącej drogi nr 3, w nowym przebiegu ma być wybudowana obwodnica miejscowości Brzozowo.

Ten fragment „trójki” w okresie wakacyjnym był dotychczas jednym wielkim zatorem drogowym. Kontrakt o wartości 360,5 mln złotych kończy się w kwietniu przyszłego roku. Zaawansowanie realizacyjne jest duże. Kierowcy mogą już korzystać z jednej jezdni nowej S3 od Przybiernowa do obwodnicy Parłówka, czyli nie trzeba już przejeżdżać przez miejscowość Brzozowo. Ruch odbywał się będzie jeszcze jedną jezdnią w obu kierunkach z ograniczeniami prędkości i zakazem wyprzedzania. Kolejne zmiany organizacji ruchu będą oznaczały już otwarcie drogi w przekroju dwujezdniowym. Nowa S3 poprowadzona jest w większości obok dotychczasowej DK3. Komunikację z pozostałymi drogami zapewnią trzy węzły drogowe - Babigoszcz, Przybiernów i Brzozowo. Droga przebiega w większości przez tereny leśne, w związku z tym budowane są cztery duże przejścia dla zwierząt.

Mapa drogi ekspresowej S3 Szczecin - Świnoujście

Mapa drogi ekspresowej S3 Szczecin - Świnoujście. Mapa: GDDKIA

S3 Świnoujście – Troszyn z obwodnicą Wolina

Ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S3 na Pomorzu Zachodnim, który pozostał do realizacji, jest odcinek Świnoujście - Troszyn. Na odcinku planuje się budowę jednojezdniowej drogi ekspresowej S3 o długości ok 34 km. Droga będzie biegła w zasadzie śladem drogi krajowej nr 3, która zostanie przebudowana do parametrów drogi ekspresowej. Początkiem tego fragmentu S3 będzie rondo na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu, a końcem włączenie w obwodnicę Troszyna. Istniejąca droga na tym odcinku jest jednojezdniowa i konieczna jest budowa dwujezdniowej S3, która będzie zapewniała odpowiednią przepustowość, biorąc pod uwagę rozwój połączeń promowych i portu w Świnoujściu.

W sierpniu 2020 roku zostały podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę drogi w podziale na dwa fragmenty: Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn. Łączna wartość umów z wykonawcami to 1,36 miliarda złotych. Wykonawcy przystąpili już do prac projektowych, trwają pomiary geodezyjne. Roboty budowlane powinny ruszyć wiosną 2022 roku, a termin ich zakończenia wypada na II kwartał 2024 roku. Nowa trasa będzie w większości przebiegała w korytarzu istniejącej DK3 z korektami, tam gdzie wymagają tego parametry geometryczne drogi ekspresowej. Na fragmencie prowadzącym przez teren Wolińskiego Parku Narodowego zostanie dobudowana druga jezdnia do tej istniejącej, będą przez to ciaśniejsze łuki i ograniczenie prędkości. Powstanie sześć węzłów drogowych, miejsca obsługi podróżnych i obwód utrzymania drogi.

Tunel w Świnoujściu na zakończeniu drogi S3

Tunel w Świnoujściu nie będzie drogą ekspresową S3 ale jej kontynuacją w ciągu DK3 na terenie Świnoujścia. Ta wyczekiwana od wielu lat inwestycja jest już na etapie realizacji robót budowlanych. Ku końcowi zmierza budowa komory startowej maszyny TBM, która ma długość 120 metrów i ściany zagłębione 50 metrów poniżej terenu. W zakładzie prefabrykacji powstają już elementy, które będą stanowiły obudowę tunelu. Po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której przewierci się maszyna TBM. Sama maszyna drążąca 7 października przypłynęła z Chin i została już rozładowana ze statku. Będzie montowana i testowana w komorze startowej. Wiosną 2021 roku ma się rozpocząć drążenie samego tunelu. Jesienią tunel powinien zostać wydrążony, potem jednak będzie musiała powstać w nim jezdnia, galeria ewakuacyjna i wszelkie instalacje oraz wyposażenie. Inwestorem jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA jest Inwestorem Zastępczym. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Tunel ma być gotowy zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku.

 

Droga ekspresowa S3 będzie miała docelowo około 520 km długości i połączy Świnoujście z granicą państwa z Czechami w Lubawce. Droga przebiega w układzie południkowym przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Lubin i Legnicę. Ciekawostką jest, że pierwsze rządowe plany przewidywały budowę pólnocno-południowej arterii jako autostrady A3. Okazało się jednak, że prognozowane wtedy natężenie ruchu było zbyt niskie, by uzasadnić budowę drogi o parametrach autostrady. Zadecydowano zatem, że wzdłuż zachodniej granicy powstanie droga ekspresowa S3.

Droga ekspresowa S3 ma strategiczne znaczenie dla układu komunikacyjnego Polski zachodniej. Jest też ważną drogą europejską. Stanowi fragment trasy międzynarodowej E65. Za pośrednictwem linii promowych zapewni połączenie Skandynawii z Czechami, i dalej przez Austrię, z portami basenu Morza Śródziemnego. Dokończenie jej budowy powinno być priorytetem zarówno dla strony polskiej jak i czeskiej, bowiem kontynuacją S3-ki na południe od Lubawki ma być czeska droga R11.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Lubawka Jak dojadę - Lubin