1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S5 pod Wrocławiem: Mosty na Widawie i Ławie niemal gotowe

Budowa S5 pod Wrocławiem: Mosty na Widawie i Ławie niemal gotowe

  1. conadrogach.pl
  2. GDDKiA
  3. 2017-04-04
Budowa S5 pod Wrocławiem: Mosty na Widawie i Ławie niemal gotowe
W ciągu jednego z odcinków powstającej drogi S5 (od km 137+500 przed węzłem Trzebnica do węzła Wrocław Północ) powstają nowe mosty: nad Widawą i Ławą. Obiekty są już niemal gotowe. Zdjęcia: Astaldi
Dobiegła końca budowa 750-metrowego mostu nad Widawą w ramach powstającej drogi ekspresowej S5 pod Wrocławiem. Wszystkie segmenty obiektów mostowych zostały nasunięte na podpory, wykonano też końcowy styk montażowy. W rejonie Wiszni Małej kończy się natomiast proces nasuwania mniejszego mostu w ciągu S5 - nad rzeką Ławą.

Mosty nad Widawą i Ławą w ciągu drogi ekspresowej S5

Oba mosty to ważne obiekty inżynieryjne realizowane przez firmę Astaldi, wykonawcę trzeciego odcinka powstającej drogi S5 (od km 137+500 przed węzłem Trzebnica do węzła Wrocław Północ). Choć budowane były według takiej samej technologii nasuwania podłużnego, różnią się przede wszystkim wielkością.

Most nad Widawą, w związku z rozciągającymi się wokół rzeki terenami zalewowymi oraz przebudowanym systemem wałów przeciwpowodziowych, musi mieć odpowiednią długość. Stąd aż trzynaście przęseł i 750 metrów długości. Każda z dwóch jezdni powstała z 26 betonowych segmentów (odcinków budowlanych) ważących po 1000 ton, nasuwanych zarówno od strony Wrocławia po lekkim łuku, jak i od Poznania po prostej.

Most nad Widawą w ciągu drogi ekspresowej S5

Dane obiektu MS-41 (most na Widawie w ciągu drogi ekspresowej S5):

  • Długość pomostu: 750,20 m
  • Szerokość całego obiektu: 35,08 m
  • Parametry jezdni: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i jeden pas zapasowy (3 x 3,50 m) oraz pas awaryjny (2,50 m)
  • Konstrukcja mostu: most żelbetowy, sprężony, z trzynastoprzęsłowym ustrojem niosącym; przyczółki żelbetowe, masywne, podpory pośrednie – żelbetowe słupowe z poszerzoną głowicą.
  • Rozpiętość przęsła: dziewięć przęseł o rozpiętości po 60 m, dwa przęsła o rozpiętości 56 m i dwa przęsła o rozpiętości 48 m.

Most nad Widawą w ciągu budowanej drogi ekspresowej S5

 

Natomiast obiekt w Wiszni Małej ma pięć przęseł i ok. 260 metrów długości. Przebiega nad niewielką rzeczką Ławą oraz lokalną drogą prowadzącą do Strzeszowa. Każda z dwóch jezdni jest zbudowana z dziewięciu segmentów, a cały ustrój nośny nasuwano tylko od strony Poznania.

Most nad Ławą w ciągu drogi ekspresowej S5 w Wiszni Małej

Dane obiektu MS-36 (most na Ławie w ciągu drogi ekspresowej S5):

  • Długość pomostu: 266 m
  • Szerokość całego obiektu: 35,08 m
  • Parametry jezdni: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i jeden pas zapasowy (3 x 3,50 m) oraz pas awaryjny (2,50 m)
  • Konstrukcja mostu: most żelbetowy, z pięcioprzęsłowym ustrojem niosącym; przyczółki żelbetowe, masywne, podpory pośrednie – żelbetowe tarczowe z poszerzoną głowicą.
  • Rozpiętość przęsła: dwa przęsła o rozpiętości po 48 m i trzy przęsła po 56 m.

Budowa mostu nad Ławą w ciągu drogi ekspresowej S5 pod Wrocławiem

Na moście nad Widawą zakończyły się ostateczne prace związane z procesem nasuwania obiektu, rozpoczętym w styczniu 2016 r. Na początku grudnia ostatni segment znalazł się na swoim miejscu – podczas końcowego nasuwania cały ciężar przesuwanej od strony Poznania konstrukcji wynosił łącznie aż 32 000 ton. W procesie nasuwania wykorzystano specjalne siłowniki hydrauliczne oraz łożyska ślizgowe. Końcowym etapem robót inżynierskich było wykonanie styku montażowego – połączenia między elementami nasuniętymi od strony Wrocławia oraz Poznania. Robotnicy montowali szalunki zworników nitki prawej i lewej, a kluczową rolę odgrywała regulacja wysokościowa segmentów, wymagająca wielkiej precyzji (i niemożliwa do wykonania podczas panujących jeszcze w lutym mrozów). Oczywiście most nad Widawą potrzebuje wielu prac wykończeniowych, m.in. wyposażenia go w kapy chodnikowe, płyty przejściowe, odwodnienie, bariery ochronne czy balustrady, a na końcu – w nawierzchnię drogową. Natomiast przy przeprawie nad Ławą wykonawca powoli zbliża się do końca całego procesu: w pierwszym tygodniu kwietnia zakończy się nasuwanie ostatnich segmentów mostu.

Każdy z mostów będzie miał po dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz pasy awaryjne (od zewnątrz), a także zapasowy trzeci pas na obu jezdniach od strony pasa rozdziału (od wewnątrz) - na wypadek ewentualnej przyszłej rozbudowy drogi ekspresowej S5.

Astaldi buduje około 20-kilometrowy odcinek drogi S5 od Marcinowa do węzła Wrocław Północ, który jest częścią dolnośląskiego fragmentu trasy Korzeńsko-Wrocław. Jest to ważny szlak komunikacyjny ułatwiający kierowcom dojazd do Poznania, ale także poprawiający płynność ruchu lokalnego. Gotowy odcinek zostanie oddany do użytku pod koniec 2017 r.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S5 Jak dojadę - Wisznia Mała Jak dojadę - Wrocław