1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S5 w dolnośląskim: Ruszyło nasuwanie nowego mostu na Widawie

Budowa S5 w dolnośląskim: Ruszyło nasuwanie nowego mostu na Widawie

  1. A.K.
  2. conadrogach.pl, Astaldi
  3. 2016-01-14
Budowa S5 w dolnośląskim: Ruszyło nasuwanie nowego mostu na Widawie
Budowa mostu nad Widawą w ciągu drogi ekspresowej S5 Wrocław - Trzebnica. Zdjęcia: Astaldi
Będzie miał trzynaście przęseł i 750 metrów długości, a po każdej z jezdni auta poruszać się będą po dwóch pasach – rozpoczęła się budowa mostu na Widawie z wykorzystaniem technologii nasuwania podłużnego. To jeden z największych obiektów inżynieryjnych powstających w ramach budowy trzeciego odcinka drogi ekspresowej S5 Wrocław - Trzebnica, realizowanego przez firmę Astaldi.

Żelbetowy most na Widawie stanie w bliskim sąsiedztwie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (autostrada A8) i rozbudowywanego węzła drogowego Wrocław Północ. Będzie miał po dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz pasy awaryjne (od zewnątrz), a także zapasowy trzeci pas na obu jezdniach od strony pasa rozdziału (od wewnątrz) - na wypadek ewentualnej przyszłej rozbudowy drogi ekspresowej S5. Ponieważ teren jest trudny, zalewowy, dlatego wykonawca postanowił posłużyć się przy budowie mostu metodą nasuwania podłużnego. Sprawdza się ona doskonale w takich warunkach i pozwala unikać stosowania ciężkich dźwigów.

Jak wyjaśnia wykonawca, technologia nasuwania podłużnego polega na budowaniu mostu segmentami, które betonuje się na specjalnie przygotowanych stanowiskach (wytwórniach) przed przyczółkami mostu. Segment ma formę jednokomorowej skrzyni o kształcie odwróconego trapezu, zbrojonej i betonowanej. Gdy jeden odcinek pomostu jest już gotowy, zostaje przesunięty do przodu za pomocą specjalnych siłowników hydraulicznych, a w wytwórni powstaje kolejny, który będzie nasuwany wraz z elementem wcześniej wyprodukowanym i nasuniętym. Do pierwszego nasuwanego segmentu zamocowany jest stalowy dziób prowadzący (awanbek) o długości 36 m i wysokości ponad 3 m. Jego zadaniem jest przedłużenie nasuwanej konstrukcji, najazd na łożyska znajdujące się na głowicach filarów i opieranie powstającego mostu na kolejnych filarach. W tej chwili awanbek dotarł do pierwszej przypory.

- Montaż każdego segmentu mostu, który ma długość 30 m i wagę 900 ton, trwa około tygodnia, a każda z dwóch jezdni zostanie zbudowana z 26 takich segmentów – mówi Łukasz Czeleko, kierownik budowy z firmy Astaldi. – Będą one nasuwane częściowo od strony Wrocławia po lekkim łuku o promieniu 2800 metrów, od podpory P14 do podpory P8, natomiast od strony Poznania po linii prostej od podpory P1 do P8. Ostatnim elementem nasuwania będzie wykonanie styku montażowego.

Gdy most będzie już gotowy, cały sprzęt stosowany nad Widawą zostanie przeniesiony pod Wisznię Małą i wykorzystany do budowy dużo mniejszego (długość ok. 200 m) mostu nad rzeką Ławą.

Metodę nasuwania podłużnego opracowano w latach 60. XX w. Jej najsłynniejszym zastosowaniem było wybudowanie wiaduktu w Millau w południowej Francji, najwyższej tego typu konstrukcji w Europie. W Polsce tą metodą wykonano m.in. trzy wiadukty w ciągu autostrady A1 Gdańsk-Grudziądz, wiadukt w węźle Czerniakowskim w Warszawie, wrocławską estakadę Gądowiankę oraz Most Rędziński w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.

Budowa mostu nad Widawą w ciągu drogi ekspresowej S5 Wrocław - Trzebnica


Najważniejsze dane obiektu MS-41 (most na Widawie w ciągu drogi ekspresowej S5):

• Długość pomostu: 750,20 m
• Szerokość całego obiektu: 35,08 m
• Parametry jezdni: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i jeden pas zapasowy (3 x 3,50 m) oraz pas awaryjny (2,50 m)
• Konstrukcja mostu: most żelbetowy, sprężony, z trzynastoprzęsłowym ustrojem niosącym; przyczółki żelbetowe, masywne, podpory pośrednie – żelbetowe słupowe z poszerzoną głowicą.
• Rozpiętość przęsła: 9 przęseł o rozpiętości po 60 m, 2 przęsła o rozpiętości 56 m i 2 przęsła o rozpiętości 48 m.

 
W drugiej połowie 2014 roku podpisano umowy na realizację 48 km drogi ekspresowej S5 pomiędzy Wrocławiem i Korzeńskiem. Inwestycję podzieloną na trzy zadania wykona w systemie „Zaprojektuj i Buduj” trzech różnych wykonawców. Trasa ma powstać do końca 2017 roku.

Nowa droga ekspresowa S5 powstaje też w województwach wielkopolskim i kujawsko-pomorskim. Powiąże ona docelowo autostradę A4 z autostradą A1 w Nowych Marzach.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S5 Jak dojadę - Trzebnica Jak dojadę - Wisznia Mała