Budowa S7. Północny wylot S7 z Warszawy na stołach projektantów
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-10-04
- Aktualizacja: 2024-10-09
Rusza z projektowanie północnego wylotu ekspresowej trasy S7 z Warszawy. Z początkiem października br. drogowcy zawarli umowę na projekt budowlany dla odcinka S7 pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie (połączenie z drogą S8). Prace wycenione na 54,2 mln zł realizuje konsorcjum w składzie Transprojekt Gdański (lider) oraz Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa.
Taka będzie S7 przez Warszawę. Wizualizacje drogi S7 z Warszawy do Kiełpina
Źródło: GDDKIA
Prowadzone wcześniej prace przygotowawcze obejmowały opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej. Teraz GDDKIA zleciła opracowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Rozdzielenie prac na projekt budowlany i budowę wynika ze złożoności rozwiązań technicznych, przebiegu trasy w terenie zurbanizowanym, prognozowanego natężenia ruchu, rozmów z samorządami i wynikających z nich planowanych inwestycji w otoczeniu projektowanej S7 w Warszawie. - Dlatego w pierwszej kolejności opracujemy projekt budowlany, umożliwiający analizę rozwiązań wariantowych, a w konsekwencji wybór tych optymalnych – wyjaśniają drogowcy.
Mapy z przebiegiem drogi S7 z Warszawy do Kiełpina
Droga ekspresowa S7 Kiełpin - Warszawa będzie miała przekrój dwujezdniowy po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. Przez mocno zurbanizowane tereny Warszawy (Bemowo i Bielany) droga przejdzie dwoma tunelami. Trasa o długości ponad 13 km w początkowej części przebiegać będzie po istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie, za węzłem Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego, zaprojektowana będzie na nasypie.
Dalej droga będzie biegła wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego, aż do węzła Wólka Węglowa i Janickiego. Następnie, za ul. Arkuszową w Warszawie, planowana trasa zejdzie do tuneli - pierwszego o długości około 1000 m i kolejnego o długości około 1100 m. Po wyjściu z tuneli wzniesie się ponad teren nad drogą ekspresową S8. Pomiędzy tunelami przewidziano węzeł Generała Maczka, a na przecięciu dróg ekspresowych S8 i S7 zaplanowano węzeł Warszawa Północ (NS). W sumie w ciągu odcinka planowane jest pięć węzłów: Kolejowa, Wólka Węglowa, Janickiego, Generała Maczka, Warszawa Północ (NS - połączenie z Trasą Armii Krajowej S8). Oprócz wspomnianych tuneli powstaną również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne. Planowane są też przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy.
Węzeł NS w ciągu drogi S7 w Warszawie. Zdjęcia: GDDKIA
- Wykonawca projektu dokonana dodatkowych analiz dla połączenia trasy z lokalnym układem komunikacyjnym. Wjazd na trasę S7 przewiduje się obecnie poprzez wspomniane wcześniej węzły. Ostateczne rozwiązania wynikać będą z uzgodnień i analiz, które wykonawca przeprowadzi na etapie projektowania – dodają drogowcy.
GDDKIA zakłada, że przy sprawnym przebiegu procesu projektowania oraz pozyskiwaniu niezbędnych uzgodnień i decyzji zasadnicza dokumentacja będzie gotowa w II kwartale 2026 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych. Oznacza to, że w optymistycznym scenariuszu nowa ekspresówka w Warszawie będzie gotowa w okolicach 2030 roku.
Zdecydowanie prędzej powstanie 9 kilometrowy odcinek S7-ki pomiędzy Kiełpinem a Czosnowem. We wrześniu 2024 r. do Wojewody Mazowieckiego wpłynął wniosek o decyzję ZRID. Zakończenie wszystkich prac budowlanych przewidziane jest w połowie 2027 r.
Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. W realizacji jest fragment prowadzący z Płońska do Czosnowa. Kierowcy z budowanych obecnie 35 km będą mogli korzystać w 2026 r.