1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S7: Ruszyło drążenie 2 km tunelu na Zakopiance

Budowa S7: Ruszyło drążenie 2 km tunelu na Zakopiance

  1. conadrogach.pl
  2. GDDKiA, MIB
  3. 2017-03-07
Budowa S7: Ruszyło drążenie 2 km tunelu na Zakopiance
Włoski wykonawca odcinka drogi ekspresowej S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą rozpoczął drążenie ponad 2 km tunelu pod Małym Luboniem. Prace o wartości około 1 mld zł potrwają do końca 2019 r. Zdjęcia: Iwona Mikrut-Purchla
6 marca 2017 r. rozpoczęło się drążenie ponad dwukilometrowego tunelu pod górą Mały Luboń w ramach budowy drogi ekspresowej S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Zakończenie jego drążenia planowane jest pod koniec 2019 r. Koszt inwestycji to prawie miliard złotych.

Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone są prace w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. - Wykonywanie robót bez przerw i postojów, przez 24 godziny na dobę wiąże się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń. Będą one na bieżąco monitorowane. Cały proces drążenia i zabezpieczania wyrobiska składał się będzie z kilku etapów. Ze względu na budowę geologiczną drążenie nie będzie wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. Zastosowane zostaną: młoty hydrauliczne zamontowane na maszynie typu koparka, dziobaki, wiertła, materiały wybuchowe, głowice skrawające, w zależności od twardości skał. W zależności od odkształceń górotworu i związanych z tym naprężeń na bieżąco będzie dopasowany typ zabezpieczeń drążonego otworu : wstępna obudowa z betonu zbrojonego, natryskowego (torket), a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo wzmacniana przy pomocy gwoździ i kotew – informują drogowcy z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drążenie tunelu na ekspresowej Zakopiance S7 Rabka - Lubień

Drążenie tunelu na Zakopiance. Cały proces będzie wieloetapowy. Zdjęcia: MIB

Tunel jako częśc odcinka S7 Lubień - Chabówka

Na odcinku ok.16,7 km budowanej drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Chabówką dwukomorowy tunel o długości 2,06 km stanowił będzie 12,3% całej trasy. Dwukomorowy oznacza, że tak naprawdę powstaną dwa równoległe tunele i w każdym z nich będzie się odbywał ruch tylko w jednym kierunku czyli wydrążyć trzeba ponad 4 km otworów w górze Mały Luboń. Obydwie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi. Zakończenie drążenia tunelu planowane jest pod koniec 2019 r. Wykonawcą prac jest włoska firma Astaldi S.p.A, która złożyła w przetargu ofertę z najniższą ceną 968 mln 871 tys. 778,09 zł.

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka. Zdjęcia: MIB

Cała Zakopianka Rabka - Lubień w budowie

Na wszystkich trzech odcinkach budowanej drogi S7 od Lubnia do Rabki Zdroju trwają prace ziemne przy wykopach i zakładaniu gwoździ gruntowych na skarpach (w celu zabezpieczenia zboczy skarp), deskowanie, zbrojenie i betonowanie obiektów mostowych. Betonowane są fundamenty, ale też podpory. Zaawansowanie prac jest różne, na różnych obiektach. W tym sezonie zimowym żaden z wykonawców nie ogłosił przerwy w pracach. Pracowali przez cały ten okres.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7