Budowa S7. Tunel na Zakopiance gotowy, ale na otwarcie jeszcze poczekamy
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-10-06
Tunel na Zakopiance w blokach startowych do otwarcia
Długi na ponad dwa kilometry, dwukomorowy tunel w Zakopianki powstał w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym. Drążenie tunelu rozpoczęło się w marcu 2017 r. Jest on głównym elementem długiego na 3 km fragmentu trasy S7 Naprawa–Skomielna Biała. Do drążenia wykorzystano, po raz pierwszy w Polsce, metodę ADECO RS.
Nowa Zakopianka. GDDKIA daje czas samorządom na wariant społeczny S7 Kraków – Myślenice
Koszt budowy odcinka drogi ekspresowej S7 Naprawa – Skomielna Biała z tunelem to niemal miliard zł. Prace realizuje włoski koncern Webuild, wcześniej firma Astaldi i niestety inwestycji nie udało się zakończyć terminowo. Termin zakończenia budowy tunelu był kilkakrotnie przesuwany. Początkowo GDDKIA utrzymywała, że tunel będzie gotowy do końca 2021 r. Później termin zakończenia prac przy budowie tunelu wyznaczono na luty b.r. Kolejna data ukończenia robót została ustalona na koniec czerwca, chociaż od początku wiadomo było, że i ten termin jest nierealny. Sam wykonawca wnioskował o wydłużenie czasu na budowę, argumentując opóźnienia pandemią i absencją pracowników oraz niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.
Dzisiaj drogowcy zapewniają, że tunel na Zakopiance będzie przejezdny w czwartym kwartale bieżącego roku. Przypominamy, że prace budowlane wewnątrz obydwu nitek tunelu zakończyły się w II połowie sierpnia, a obecnie trwają jeszcze prace wykończeniowe przy wjazdach do portali. Zakończenie wszystkich prac na odcinku S7 Skomielna Biała – Naprawa to jedno. Konieczne jest jeszcze uzyskanie wszystkich niezbędnych opinii i pozwoleń, które pozwolą na oddanie tunelu do ruchu.
Ostatni odcinek S7 pomiędzy Warszawą i Krakowem przechodzi do budowy
Układanie nawierzchni na Zakopiance na wjazdach do tunelu. Zdjecia: wrzesień 2022 r., GDDKIA
Układanie warstwy ścieralnej nawierzchni na łączeniu z użytkowanym odcinkiem Zakopianki w kierunku Rabka Zdrój. Zdjęcia: GDDKIA
Kolejny krok do udostępnienia tunelu na S7 Naprawa - Skomielna Biała
Ćwiczenia służb ratowniczych, sprawdzenie czy wszystkie urządzenia wewnątrz tunelu działają prawidłowo oraz odbiory poszczególnych systemów – to niezbędne czynności zmierzające do wydania zgody na użytkowanie. Jak wiemy, takie procedury potrafią czasami ciągnąć się miesiącami – tak było w przypadku tunelu na S2 Południowej Obwodnicy Warszawy.
W ostatnich dniach, do przodu poszła sprawa zarządzania tunelem na Zakopiance. Drogowcy zlecili kompleksowe utrzymanie systemów bezpieczeństwa i urządzeń obsługi tunelu wraz z obsługą Centrum Zarządzania Tunelem. Taka dwuletnia obsługa będzie kosztowała ponad 28 mln zł. To zadanie będzie wykonywać konsorcjum firm Voltar System (lider) i Wasko (partner).
Zakopianka. Tunel na S7 pod Luboniem Małym będzie monitorowany 24 godz. na dobę. Zdjęcia: GDDKIA
- Wybudowanie tunelu, uzyskanie wszystkich niezbędnych opinii i pozwoleń oraz oddanie do ruchu to jedno. 24 godziny na dobę będzie pracować Centrum Zarządzania Tunelem. Prowadzony będzie także monitoring poprawności działania systemów obiektu - informuje krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Podpisana umowa obejmuje bieżące utrzymanie infrastruktury tunelu w zakresie konserwacji, eksploatacji i serwisowania urządzeń i systemów. W dwóch nitkach tunelu pod Luboniem Małym i przynależnych budynkach, dwóch stacji transformatorowych i dwóch stacji wentylatorowych, zainstalowano wiele różnych systemów, m.in.: zasilania elektroenergetycznego podstawowego i awaryjnego, kompleksowego oświetlenia, pomiaru tlenku węgla czy detekcji i sygnalizacji pożaru. Konsorcjum będzie odpowiedzialne za sieć hydrantów, kanalizację deszczową oraz instalację drenażową tunelu. W zakresie umowy jest też utrzymanie znaków, sygnalizatorów, tablic zmiennej treści, wyposażenia komunikacyjnego w tunelu oraz mostowych urządzeń dylatacyjnych. Wykonawca zadania będzie sprawował całodobową obsługę dyspozytorską Centrum Zarządzania Tunelem.