Nowa Zakopianka. GDDKIA daje czas samorządom na wariant społeczny S7 Kraków – Myślenice
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-09-30
Ponieważ żaden z proponowanych przez GDDKIA wariantów S7 Kraków - Myślenice nie zyskał akceptacji mieszkańców i lokalnych władz, w maju br. GDDKIA zaproponowała, żeby to samorządy przygotowały swoją koncepcję przebiegu nowej Zakopianki. Na społeczny wariant przebiegu S7 GDDKIA miała czekać pierwotnie do czerwca, potem wydłużono czas do końca września. Samorządy zgłosiły jednak, że potrzebują więcej czasu na wypracowanie optymalnego stanowiska. Pisaliśmy o tym wcześniej:
Co dalej z nową Zakopianką? Potrzeba więcej czasu na wariant społeczny S7 Kraków – Myślenice
Teraz drogowcy informują, ze dają czas do I połowy 2023 r. na wypracowanie kompromisowego przebiegu S7. Równolegle GDDKIA będzie prowadzić działania związane z pozyskaniem dofinansowania na ten etap prac przygotowawczych dla tej inwestycji.
Niektórzy parlamentarzyści i samorządowcy mimo wydłużenia czasu czują się bezradni. Zaznaczają, że i tak nie są w stanie przygotować wariantu społecznego przebiegu trasy S7, ponieważ nie dysponują narzędziami i możliwościami analizy takimi jak GDDKIA. Podkreślają, że rolą GDDKiA jako inwestora i zarządcy jest zaproponować takie warianty, które będą akceptowalne społecznie przez stronę samorządową i przez władze lokalne. Jak na razie trwają Prace Zespołu zadaniowego, powołanego przez Prezydenta Miasta Krakowa.
- Cieszy nas deklaracja Urzędu Miasta Krakowa, co do możliwości wypracowania rozwiązania nowej Zakopianki, akceptowalnego dla samorządów zlokalizowanych w ciągu jej przebiegu. Liczymy, że prowadzone prace Zespołu zadaniowego (Zespół zadaniowy ds. opracowania przebiegu na ternie gminy miejskiej Kraków korytarza dla S7 Kraków - Myślenice powołany przez Prezydenta Miasta Krakowa) zakończą się sukcesem – dodają drogowcy.
Nowa Zakopianka. Warianty korytarzy drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice proponowane przez GDDKIA. Żaden z nich nie spotkał się z akceptacją społeczną. Mapa: GDDKIA
Zakopianka. Sześć wariantów S7 Kraków – Myślenice do analizy – mapy przebiegów
Drogowcy zamierzają kontynuować przygotowania do inwestycji i równolegle pozyskać dofinansowanie oraz w dalszym etapie wybrać biuro projektowe.
- W pierwszej kolejności musimy pozyskać dofinansowanie na początkowy etap prac przygotowawczych dla tej inwestycji. Następnie opracujemy dokumentację niezbędną do ogłoszenia postępowania przetargowego w trybie nieograniczonym. Dopiero w wyniku przetargu wybrany zostanie wykonawca Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
Do tego czasu nie będziemy prowadzić jakichkolwiek prac związanych z wytyczaniem przebiegu przyszłej drogi ekspresowej S7 Kraków – Myślenice – zaznaczają drogowcy.
Oznacza to, że zespół zadaniowy i samorządy mogą realizować prace nad wariantem społecznym, do czasu wybrania biura projektowego. Podpisanie umowy na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, będzie oznaczało rozpoczęcie prac już nad konkretnym korytarzem drogi. GDDKIA zakłada, że obecna perspektywa rozpoczęcia prac projektowych nad możliwym przebiegiem nowej Zakopianki obejmuje I połowę 2023 r.
- Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, rozwiązanie wypracowane przez Zespół zadaniowy, przekażemy wykonawcy dokumentacji projektowej. Rozwiązanie to będzie wykorzystane jako podstawa do wykonania branżowych opracowań. Oczywistym jest, że nie oczekujemy od Zespołu zadaniowego szczegółowych rozwiązań - to będzie zadanie wybranego w drodze przetargu zespołu projektowego – wyjaśniają przedstawiciele GDDKIA.
Budowa Zakopianki na trasie Rabka - Nowy Targ
Droga ekspresowa S7 Kraków - Myślenice to już ostatnie, kluczowe połączenie komunikacyjne w bezpośrednim sąsiedztwie miasta na tak wczesnym etapie przygotowania. W 2024 r. zakończy się budowa Północnej Obwodnicy Krakowa, co oznacza domknięcie ringu dróg szybkiego ruchu wokół Krakowa.
Przekopano pierwszy tunel na S52 Północnej Obwodnicy Krakowa
Realizacja drogi ekspresowej S7 Kraków – Myślenice jest kluczowym elementem najważniejszych powiązań komunikacyjnych Polski. Odcinek łączący Kraków z Rabką-Zdrój znajduje się w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, a odcinek między Krakowem a Myślenicami stanowi jego newralgiczny fragment. Nowa trasa S7 ma być receptą na zakorkowaną Zakopiankę.
Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. Zakopianka). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.
Natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i (jak wskazują prognozy) będzie wzrastać w kolejnych latach. Zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych tworzą się tam długie korki. Budowa drogi szybkiego ruchu, która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów jest więc priorytetem.
Przypominamy, że z dużym opóźnieniem, ale dobiega końca budowa ostatniego odcinka drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka Zdrój. Zaawansowanie prac na budowie tunelowego odcinka Zakopianki przekroczyło już 90 procent. Udostępnienie tunelu nie nastąpi jednak tak szybko. Pamiętamy ile czasu zajęły procedury odbiorowe tunelu na S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. I w tym przypadku po zakończeniu prac konieczne będą testy i wydanie wielu atestów i zezwoleń. Może się okazać, że tunelem na S7 pojedziemy dopiero w przyszłym roku.
Tunel na Zakopiance dopiero na koniec 2022 roku?
Budowa odcinka S7 z tunelem drogowym w górach cały czas trwa. Koniec prac nie bedzie oznaczał oddania odcinka do ruchu. Konieczne będą testy i zezwolenia zanim kierowcy pojada nowym odcinkiem S7. Zdjęcia: GDDKIA