Budowa S7: Włosi wybudują odcinek Zakopianki z tunelem
- Anna Kluba
- conadrogach.pl, GDDKiA
- 2016-03-01
Astaldi najbliżej budowy tunelowego odcinka S7 Naprawa - Skomielina
W II etapie przetargu na budowę odcinka S7 Naprawa – Skomielna wpłynęło w sumie 6 firm, z czego połowa wykonawców była z Włoch. Najniższą cenę 968 871 778,09 zł zaproponowała firma Astaldi S.p.A. z Rzymu a najwyższą Metrostav a.s. z Czech ponad 1 mld 710 tys. zł. Wszystkie firmy zadeklarowały, że wykonają inwestycję w 54 miesiące. W okres realizacji wliczone są miesiące zimowe. Teraz wykonawcy uczestniczący w przetargu mają jeszcze 10 dni na odwołania, po trybie odwoławczym zgodnie z przepisami dokumentacja musi jeszcze przejść kontrolę uprzednią Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Później będzie możliwe podpisanie umowy z wykonawcą.
W ramach inwestycji wybudować trzeba odcinek tunelowy drogi klasy S długości ok. 3,0 km, w tym z dwukomorowym tunelem o długości ok. 2,06 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Wybudowanie tunelu dwukomorowego oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych o długości 2,06 km w trudnych warunkach geologicznych i hydrologicznych fliszu karpackiego. Ponadto do wykonania są m.in. : wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności nasypów i skarp, zabezpieczenia skarp głębokich wykopów oraz przebudowa i budowa dróg dojazdowych do obsługi terenu przyległego.
Znamy wszystkich wykonawców S7 Lubień - Rabka
Budowę 17 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka podzielono na trzy etapy: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka.
Odcinek Lubień – Naprawa zrealizuje polsko - ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Oferta o wartości ponad 521,5 mln zł była najtańszą spośród wszystkich złożonych. Z kolei najkorzystniejszą ofertę na budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Skomielna Biała – Chabówka oraz nowego odcinka drogi krajowej nr 47 klasy GP od Rabki Zdroju do Chabówki złożyła włoska firma SALINI IMPREGILO S.p.A. z Mediolanu (ponad 615 mln zł).
Droga ekspresowa S7 Lubień – Rabka - taka będzie nowa Zakopianka
Nowa droga S7 wyjątkowa i malownicza
Wyjątkowość trasy S7 na odcinku Lubień – Rabka podyktowana została przez przyrodę. Inżynierowie, by dostosować się do warunków terenowych aż połowę trasy głównej czyli 8 km zaprojektowali po wiaduktach, estakadach i mostach oraz w tunelu. Dwukomorowy tunel o długości 2,058 km pod Małym Luboniem, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą z wyposażeniem drążony będzie w niejednorodnych skałach fliszu karpackiego, poprzecinanych uskokami. W najwyższym punkcie od dna tunelu do wierzchołka góry będzie 107 m.