Budowa S74: Krok do umowy na obwodnicę Opatowa
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-04-23
Za najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Opatowa w ciągu drogi ekspresowej S74 i drogi krajowej nr 9 drogowcy uznali złożoną przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion (partner). Prace wycenione zostały na 403,7 mln zł. - Brak odwołań od decyzji komisji przetargowej to jeden z warunków podpisania umowy z wykonawcą – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Zadaniem wyłonionego w postępowaniu przetargowym wykonawcy będzie opracowanie projektu budowlanego w oparciu o wykonaną koncepcję programową, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i wybudowanie obwodnicy. GDDKIA chce by prace zostały zrealizowane w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych.
GDDKIA: W przygotowaniu 2100 km nowych dróg. Poczekamy na nie 8-10 lat
Inwestycja polegać będzie na budowie, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o długości ok. 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 6,7 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Jej uzupełnieniem będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. - W najbliższym czasie ogłosimy przetarg na projekt i budowę łącznika północnego do obwodnicy w ciągu DK74 – zapewnia GDDKIA.
W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe:
- węzeł Opatów na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74,
- węzeł Marcinkowice na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
Mapa obwodnicy Opatowa w ciągu drogi ekspresowej S74 i DK9. Mapa: GDDKIA
Nowa ekspresówka przez Świętokrzyskie - S74 przez Kielce i Opatów
Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie (estakady, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt i przepusty). Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu: DK74 Sulejów - Kielce - Kraśnik i DK9 Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Rzeszów. Na odcinku w historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W związku z tym Opatów jest zakorkowany w godzinach szczytu. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci jest pojazdem ciężkim. Obwodnica Opatowa uwolni miasto od ruchu tranzytowego. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i nr 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek planowanej drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.