GDDKIA: W przygotowaniu 2100 km nowych dróg. Poczekamy na nie 8-10 lat
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-04-14
- Obecnie w przygotowaniu jest 106 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych o łącznej długości 2104,9 km oraz 87 obwodnic z Programu budowy 100 obwodnic o łącznej długości 751 km – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej na mapie drogowej w 2035 r. Mapy z wariantami jej przebiegu
W puli tras ekspresowych są to m.in. nowe ciągi dróg: S10, S11, S12, S74. Ponadto trzeba podkreślić, że trwają intensywne prace w zakresie studiów korytarzowych, dla takich inwestycji jak obwodnica wokół Warszawy (w ciągu przyszłych A50 i S50) i drogi ekspresowej S10, połączenie A1 z S7 drogą ekspresową S5 (Nowe Marzy - Ostróda) czy obejście Krakowa do Myślenic na S7.
Droga ekspresowa S10 przez Włocławek. Taki wariant GDDKIA uznaje za najkorzystniejszy
W 2020 roku na mapie drogowej Polski pojawiło się zaledwie 138 km nowych dróg. W tym roku drogowcy planują oddać do ruchu prawie 400 kilometrów nowych tras. W większości będą to nowe odcinki autostrady A1, dróg ekspresowych: S61, S19, S7, S5 i S3. Na mapie drogowe przybędzie również nowych obwodnic. Gdzie będą oddane nowe drogi w tym roku?
Nowe autostrady i drogi ekspresowe – czego możemy oczekiwać w 2021 roku?
A ile musimy poczekać na nowe drogi?
Z doświadczeń GDDKIA wynika, że od pierwszego pomysłu do oddania drogi do ruchu musi minąć co najmniej 8-10 lat. Jest to czas wypełniony pracą związaną z przygotowaniem inwestycji, ogłaszaniem postępowań przetargowych, uzyskiwaniem niezbędnych pozwoleń, czy w końcu z samą budową. Inwestycje drogowe wymagają efektywnej współpracy wielu instytucji, specjalistycznej wiedzy inżynierskiej i ogromnych nakładów finansowych. Pozyskanie niezbędnych środków jest bowiem kluczowe w procesie realizacji danej inwestycji drogowej.
S12 Piaski – Dorohusk na etapie projektu. GDDKIA czeka na uwagi od mieszkańców
Cykl realizacji inwestycji drogowej zaczyna się od prac przygotowawczych. Na tym etapie ustalany jest korytarz drogi, analizowane jest, gdzie i dlaczego trzeba budować nową drogę albo gdzie na pewno nie można jej budować, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ np. na środowisko naturalne. To etap na którym powstaje Studium Korytarzowe, które służy wstępnej ocenie zasadności budowy drogi i pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac. Kolejny krok, którego celem jest doprowadzenie do wskazania konkretnego wariantu przebiegu drogi, to opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Obecnie GDDKIA często łączy opracowanie STEŚ z wykonaniem elementów koncepcji programowej (STEŚ-R), co pozwala skrócić czas przygotowań do realizacji drogi. Złożenie wniosku do właściwej miejscowo regionalnej dyrekcji ochrony środowiska jest zwieńczeniem opracowywania STEŚ.
Proces przygotowania i realizacji inwestycji drogowej. Źródło: GDDKIA
Jeśli przed uzyskaniem DŚU opracowany był tylko „zwykły” STEŚ to kolejnym krokiem jest wykonanie Koncepcji programowej (KP), czyli trochę bardziej rozbudowanego II etapu STEŚ-R. Końcowy efekt pracy projektantów nad KP lub STEŚ-R umożliwia przejście do następnego etapu w cyklu realizacji inwestycji.
Jest dokumentacja nowego odcinka S6. Obwodnica ominie Szczecin od północy i zachodu
Na tle procesu przygotowawczego sama realizacja projektuj i buduj tj. projektu budowlanego i wykonawczego oraz prac budowlane jest co do zasady etapem stosunkowo krótkim. Możliwości są dwie… W pierwszej, tradycyjnej, GDDKiA wybiera w przetargu biuro projektowe, którego zadaniem jest opracowanie dokumentacji potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Oprócz projektu budowalnego opracowywany jest również projekt wykonawczy, a po uzyskaniu decyzji ZRID w odrębnym przetargu wybierany jest wykonawca inwestycji, który zrealizuje ją w terenie.
Zbliżamy się do wydłużenia S8 z Wrocławia do Kłodzka. Przetargi na S8 w 2022 roku
W drugiej wersji, po odebraniu KP lub STEŚ-R, ogłaszany jest przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca opracowuje potrzebną dokumentację, składa wniosek o wydanie decyzji ZRID, a po jej otrzymaniu rozpoczyna prace w terenie. Roboty budowlane są zwieńczeniem całego procesu i trwają zdecydowanie krócej niż czas potrzebny na przejście od pomysłu do rozpoczęcia prac w terenie.
Nowa droga ekspresowa S10 Szczecin – Bydgoszcz – Toruń – Warszawa. Kiedy?
- Zakładając optymistyczny wariant, gdy nie ma odwołań od rozstrzygnięć przetargowych lub wydawanych decyzji administracyjnych, a poszczególni wykonawcy pracują sprawnie to na przejście od pomysłu do efektu potrzebujemy minimum 100 miesięcy, czyli osiem lat i cztery miesiące (wariant ze STEŚ-R i realizacją w systemie Projektuj i buduj). Prowadząc inwestycję w systemie tradycyjnym, gdzie wykonawca drogi zajmuje się tylko jej realizacją w terenie, na końcowy efekt czekamy ok. 116 miesięcy, czyli dziewięć lat i osiem miesięcy. W obu przypadkach musimy jeszcze uwzględnić co najmniej dwie przerwy zimowe, czyli dodatkowe sześć miesięcy. Odwołania od rozstrzygnięć przetargów składane przez wykonawców wydłużają cały proces i przesuwają w czasie moment zawarcia umowy. Choć kierowcy chcieliby, aby działo się to zdecydowanie szybciej, to od pierwszego pomysłu do oddania drogi do ruchu musi minąć co najmniej 8-10 lat – wyliczają przedstawiciele GDDKIA.