1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa tunelu Uznam – Wolin w Świnoujściu. Plac budowy w rękach wykonawcy

Budowa tunelu Uznam – Wolin w Świnoujściu. Plac budowy w rękach wykonawcy

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-10-19
Budowa tunelu Uznam – Wolin w Świnoujściu. Plac budowy w rękach wykonawcy
Wizualizacja tunelu drogowego Uznam - Wolin w Świnoujściu. Zdjęcia: UM Świnoujście
Plac budowy tunelu w Świnoujściu został przekazany wykonawcy. Pierwsze prace mają ruszyć 12 listopada. Zgodnie z harmonogramem samo drążenie tunelu ma rozpocząć się w marcu 2021 roku, a cała inwestycja ma być gotowa we wrześniu 2022 roku. Dzięki tunelowi Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację Uznam – Wolin zapewniają przeprawy promowe.

Umowę na realizację inwestycji „Usprawnienie połączeni komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną” podpisano 17 września 2018 roku. Wykonawca – konsorcjum firm PORR S.A. (lider), PORR Bau, Gulermak i Energopol-Szczecin - został wyłoniony w przetargu. Wartość zlecenia wynosi 793 mln zł brutto a przewidziany czas na ukończenie projektu to 48 miesięcy.

- Współkonsorcjanci powołali spółkę cywilną Tunel Świnoujście. Sytuacja mającej problemy firmy Energopol Szczecin S.A. nie ma wpływu na realizację tunelu w Świnoujściu. Energopol Szczecin S.A. ma najmniejszy udział w konsorcjum (20%). Umowa spółki zawarta pomiędzy konsorcjantami przewiduje ewentualność wycofania się jednego z udziałowców, wówczas jego obowiązki przejmują pozostałe firmy. Również sama spółka potwierdzała, że stabilność realizacji inwestycji jest zapewniona i kłopoty mniejszościowego udziałowca nie przełożą się na budowę tunelu – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i zbuduj”. W lipcu 2019 r. wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie. W ubiegły poniedziałek 7 października Wojewoda Zachodniopomorski Tomasz Hinc podpisał decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla budowy tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Decyzja posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że wykonawca może niezwłocznie przystąpić do prac budowlanych.

Na początku wykonawca będzie prowadził roboty przygotowawcze, takie jak sprawdzenie saperskie, wyznaczenie geodezyjne zakresu inwestycji, wycinki drzew i organizowanie placu budowy. Zasadnicze roboty powinny ruszyć na początku przyszłego roku.

W międzyczasie (wrzesień 2019) wykonawca poinformował o podpisaniu umowy na zakup maszyny TBM, czyli tej która będzie wierciła tunel pod wodą. Powstaje w Chinach. Ma być gotowa do maja, a do Świnoujścia dotrzeć do sierpnia 2020 roku.

Mapa przeprawy drogowej z tunelem Uznam - Wolin w Świnoujściu

Mapa przeprawy drogowej z tunelem Uznam - Wolin w Świnoujściu. Mapa: GDDKIA

Całkowita długość drogowej przeprawy Uznam – Wolin będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część - tunel drążony pod Świną będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. W wydrążonym tunelu będzie jeszcze trzeba wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa. Dla prawidłowego funkcjonowania tunelu niezbędny jest również układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego zarządzany będzie tunel. Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 3 Jak dojadę - Świnoujście