Ciechanów będzie miał obwodnicę - warianty przebiegu nowej DK60
- Anna Kluba
- conadrogach.pl, UM Ciechanów
- 2022-07-06
W przygotowaniu jest dokumentacja projektowa dla obwodnicy Ciechanowa w ciągu DK60 (woj. mazowieckie). Wykonawcą dokumentacji o wartości ponad 4,2 mln zł jest S.T.I. Polska. Zadaniem projektanta jest wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Po sprzeciwie miasta wobec wszystkich trzech zaproponowanych w październiku 2021 r. wariantów przebiegu obwodnicy Ciechanowa, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przedstawiła nowe propozycje.
S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy. Przeciąga się budowa węzła Warszawa Wschód (Zakręt)
Nowa trasa o długości ok. 16 km planowana jest w nowym śladzie drogi krajowej nr 60, jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego, o ograniczonej dostępności). Trasa zostanie zbudowana po południowej stronie miasta Ciechanów. Początek obwodnicy założono po zachodniej stronie miasta Ciechanów, pomiędzy wsiami Gumowo i Ujazdówek, jako włączenie w istniejący ciąg drogi krajowej nr 60. Trasa zakończy swój bieg po wschodniej stronie miasta Ciechanów, w rejonie wsi Nasierowo- Dziurawieniec, jako włączenie w istniejący ciąg drogi krajowej nr 60.
Projektant analizuje trzy nowe warianty („A – niebieski”, „B – czerwony” i „C – zielony”) przebiegu obwodnicy Ciechanowa:
Mapa z wariantami przebiegu obwodnicy Ciechanowa w ciągu DK60. Mapa: GDDKIA
Wariant „A – niebieski”
Nie zyskał akceptacji miasta. Jest powieleniem już wcześniej przedstawionej propozycji. Stanowi rodzaj obwodnicy śródmiejskiej, co jest sprzeczne z założeniami „Programu budowy 100 obwodnic”. Celem tego programu jest bowiem „wyprowadzenie ruchu z miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas”. Tymczasem przebieg trasy przecina tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, zarówno istniejącej, jak i planowanej. To tereny położone wzdłuż ulicy Bielińskiej, a także obejmujące obszar nowopowstającego osiedla zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej przy ulicy Kruczej.
Wariant „A – niebieski” budowy obwodnicy koliduje także z wybudowanymi w ostatnich latach, z udziałem środków unijnych, kluczowymi dla układu komunikacyjnego miasta Ciechanowa drogami gminnymi: drogą obwodową oraz pętlą miejską. Aleja Unii Europejskiej, będąca wschodnią obwodnicą Ciechanowa, łącząca drogi krajowe nr 50 i 60, została wybudowana w latach 2018-2019. Proponowany wariant „A – niebieski” przecina ustanowioną przez Radę Miasta Ciechanów formę ochrony przyrody – użytek ekologiczny „Bagry”, co doprowadzi do bezpowrotnego zniszczenia siedlisk przyrodniczych występujących w zbiorniku wodnym, na jego brzegu i w sąsiedztwie.
Wariant „B – czerwony”
Został zaakceptowany przez miasto. W niewielkim stopniu przechodzi przez obszar miasta. Początek projektowanej obwodnicy w tym wariancie zlokalizowany jest na drodze krajowej nr 60 na granicy wsi Rykaczewo i Ujazdówek w gminie wiejskiej Ciechanów. Dalej, przed zabudowaniami zakładu mięsnego Cedrob, trasa obwodnicy skręca łagodnym łukiem w kierunku południowo-wschodnim i prowadzi przez tereny pól, łąk i pastwisk, omijając istniejącą zabudowę we wsi Ujazdowo, przecinając ulicę Ciechanowską w odległości około 150 m na północ od najbliższych zabudowań we wsi Kownaty Żędowe.
Dalej trasa przecina rzekę Łydynię w rejonie punktu styku trzech wsi: Niechodzin, Nużewo i Kownaty Żędowe. Następnie biegnie po południowej stronie istniejącej zabudowy we wsi Nużewo, skręca łagodnym łukiem w kierunku wschodnim, przecinając równocześnie ulicę Nużewską. Obwodnica przecina drogę krajową nr 50 w rejonie granicy miasta Ciechanów i gminy wiejskiej Ciechanów, następnie biegnie dalej w kierunku wschodnim przez tereny pół, łąk i pastwisk, przecinając linię kolejową relacji Warszawa-Gdańsk w odległości około 250m na południe od granicy miasta Ciechanów.
Dalej trasa przecina wieś Mieszki-Atle, omijając istniejącą zabudowę. Następnie przebiega przez teren miasta Ciechanów, przecinając ulicę Sońską w odległości około 200 m na północ od granicy miasta Ciechanów i biegnie w rejonie południowej granicy Rodzinnych Ogrodów Działkowych Grędzice. Obwodnica prowadzi w kierunku północno-wschodnim i przecina skrzyżowanie ul. Żytniej z drogą prowadzącą do wsi Rzeczki-Gąski.
Dalej trasa przekracza granicę gminy Gołymin-Ośrodek w odległości około 450 m na południe od punktu styku trzech gmin: gminy wiejskiej Ciechanów, gminy Gołymin Ośrodek i gminy Opinogóra Górna. Następnie, omijając zabudowania we wsi Truszki, skręca łukiem w kierunku wschodnim, przecinając dalej granice wsi Nasierowo Górne i Wróblewko. Biegnąc dalej prosto, włącza się do drogi krajowej nr 50 na wysokości skrzyżowania z drogą prowadzącą do miejscowości Chruściele.
Wariant „C – zielony”
W ocenie miasta jest on najlepszym z proponowanych rozwiązań, gdyż w ogóle nie wkracza w granice Ciechanowa. W tej wersji obwodnica w pełni okala miasto, nie koliduje z zabudowaniami ani terenami objętymi ochroną ekologiczną.
Początek projektowanej obwodnicy w wariancie „C – zielonym” zlokalizowany jest na drodze krajowej nr 60 na granicy wsi Rykaczewo i Ujazdówek w gminie wiejskiej Ciechanów. Dalej, przed zabudowaniami zakładu mięsnego Cedrob, trasa obwodnicy skręca łagodnym łukiem w kierunku południowo-wschodnim i prowadzi przez tereny pól, łąk i pastwisk, omijając istniejącą zabudowę we wsi Ujazdowo, przecinając ulicę Ciechanowską w odległości około 300 m na północ od najbliższych zabudowań we wsi Kownaty Żędowe.
Dalej trasa przecina rzekę Łydynię w odległości około 400 m na północ od punktu styku trzech wsi: Niechodzin, Nużewo i Kownaty Żędowe. Następnie biegnie po południowej stronie istniejącej zabudowy we wsi Nużewo, skręca łagodnym łukiem w kierunku wschodnim, przecinając równocześnie ulicę Nużewską. Obwodnica przecina drogę krajową nr 50 w odległości około 150 m na północ od lasu położonego we wsi Sokołówek i biegnie dalej w kierunku wschodnim przez tereny pół, łąk i pastwisk, przecinając linię kolejową relacji Warszawa-Gdańsk w odległości około 800 m na południe od granicy miasta Ciechanów.
Dalej trasa przecina wieś Mieszki-Atle, omijając istniejącą zabudowę. Następnie przecina ulicę Sońską w odległości około 200 m na południe od granicy miasta Ciechanów i biegnie w rejonie południowej granicy Rodzinnych Ogrodów Działkowych Grędzice. Obwodnica prowadzi w kierunku północno-wschodnim, włącza się w ul. Żytnią na terenie wsi Rzeczki-Gąski i pokrywa się z jej przebiegiem, aż do granicy z miejscowością Nasierowo Górne. Następnie przekraczając granicę gminy Gołymin-Ośrodek oraz omijając, od strony północnej, istniejącą zabudowę Nasierowa Górnego, biegnie prosto i włącza się do drogi krajowej nr 50 na wysokości skrzyżowania z drogą prowadzącą do miejscowości Chruściele.
W ostatnich dniach czerwca br. odbyły się konsultacje społeczne dotyczące nowych wariantów przebiegu obwodnicy. Uwagi dotyczące przebiegu trasy można zgłaszać do biura projektowego do 17 lipca br.
Nowe obwodnice w woj. mazowieckim: zaawansowanie prac, terminy
Zakończenie wszystkich prac projektowych przewidywane jest na II połowę 2024 r. Dalszy, planowany harmonogram realizacji obwodnicy Ciechanowa przedstawia się następująco:
- II kwartał 2023 r. – złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej
- 2025 r. – ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj
- 2025 r. – podpisanie umowy z wykonawcą
- 2027 – 2029 – realizacja robót budowlanych.
Podstawowe parametry techniczne obwodnicy Ciechanowa w ciągu DK60:
- klasa techniczna drogi „GP” tj. droga o dostępności ograniczonej tylko poprzez skrzyżowania lub węzły oraz oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytu;
- prędkość projektowa 100 km/h
- droga jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, po jednym dla każdego kierunku, o szer. 3,5m każdy i odcinkami dwujezdniowa o czterech pasach ruchu, po dwa dla każdego kierunku, o szer. 3,5m każdy.
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- dopuszczalny nacisk: 115 kN/oś
- rodzaj nawierzchni : bitumiczna (asfaltowa).
Obwodnica Ciechanowa, po zbudowaniu i oddaniu do ruchu, wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 60. Dzięki wybudowaniu obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Ciechanowie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się wokół Warszawy.