1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Ciechanów będzie miał obwodnicę - warianty przebiegu nowej DK60

Ciechanów będzie miał obwodnicę - warianty przebiegu nowej DK60

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl, UM Ciechanów
  3. 2022-07-06
Ciechanów będzie miał obwodnicę - warianty przebiegu nowej DK60
Trwają konsultacje dla nowych wariantów przebiegu obwodnicy południowej Ciechanowa w ciągu DK60. Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnica Ciechanowa, jako nowy odcinek drogi krajowej nr 60, będzie miała około 16 kilometrów długości. Powstanie po południowej stronie miasta. Projektanci pod koniec czerwca pokazali przygotowany wariant przebiegu trasy, teraz czekają na opinie i uwagi.

W przygotowaniu jest dokumentacja projektowa dla obwodnicy Ciechanowa w ciągu DK60 (woj. mazowieckie). Wykonawcą dokumentacji o wartości ponad 4,2 mln zł jest S.T.I. Polska. Zadaniem projektanta jest wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Po sprzeciwie miasta wobec wszystkich trzech zaproponowanych w październiku 2021 r. wariantów przebiegu obwodnicy Ciechanowa, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przedstawiła nowe propozycje.

S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy. Przeciąga się budowa węzła Warszawa Wschód (Zakręt)

Nowa trasa o długości ok. 16 km planowana jest w nowym śladzie drogi krajowej nr 60, jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego, o ograniczonej dostępności). Trasa zostanie zbudowana po południowej stronie miasta Ciechanów. Początek obwodnicy założono po zachodniej stronie miasta Ciechanów, pomiędzy wsiami Gumowo i Ujazdówek, jako włączenie w istniejący ciąg drogi krajowej nr 60. Trasa zakończy swój bieg po wschodniej stronie miasta Ciechanów, w rejonie wsi Nasierowo- Dziurawieniec, jako włączenie w istniejący ciąg drogi krajowej nr 60.

Projektant analizuje trzy nowe warianty („A – niebieski”, „B – czerwony” i „C – zielony”) przebiegu obwodnicy Ciechanowa:

Mapa z wariantami przebiegu obwodnicy Ciechanowa w ciągu DK60

Mapa z wariantami przebiegu obwodnicy Ciechanowa w ciągu DK60. Mapa: GDDKIA


Wariant „A – niebieski”


Nie zyskał akceptacji miasta. Jest powieleniem już wcześniej przedstawionej propozycji. Stanowi rodzaj obwodnicy śródmiejskiej, co jest sprzeczne z założeniami „Programu budowy 100 obwodnic”. Celem tego programu jest bowiem „wyprowadzenie ruchu z miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas”. Tymczasem przebieg trasy przecina tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, zarówno istniejącej, jak i planowanej. To tereny położone wzdłuż ulicy Bielińskiej, a także obejmujące obszar nowopowstającego osiedla zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej przy ulicy Kruczej.

Wariant „A – niebieski” budowy obwodnicy koliduje także z wybudowanymi w ostatnich latach, z udziałem środków unijnych, kluczowymi dla układu komunikacyjnego miasta Ciechanowa drogami gminnymi: drogą obwodową oraz pętlą miejską. Aleja Unii Europejskiej, będąca wschodnią obwodnicą Ciechanowa, łącząca drogi krajowe nr 50 i 60, została wybudowana w latach 2018-2019. Proponowany wariant „A – niebieski” przecina ustanowioną przez Radę Miasta Ciechanów formę ochrony przyrody – użytek ekologiczny „Bagry”, co doprowadzi do bezpowrotnego zniszczenia siedlisk przyrodniczych występujących w zbiorniku wodnym, na jego brzegu i w sąsiedztwie.

Wariant „B – czerwony”

Został zaakceptowany przez miasto. W niewielkim stopniu przechodzi przez obszar miasta. Początek projektowanej obwodnicy w tym wariancie zlokalizowany jest na drodze krajowej nr 60 na granicy wsi Rykaczewo i Ujazdówek w gminie wiejskiej Ciechanów. Dalej, przed zabudowaniami zakładu mięsnego Cedrob, trasa obwodnicy skręca łagodnym łukiem w kierunku południowo-wschodnim i prowadzi przez tereny pól, łąk i pastwisk, omijając istniejącą zabudowę we wsi Ujazdowo, przecinając ulicę Ciechanowską w odległości około 150 m na północ od najbliższych zabudowań we wsi Kownaty Żędowe.

Dalej trasa przecina rzekę Łydynię w rejonie punktu styku trzech wsi: Niechodzin, Nużewo i Kownaty Żędowe. Następnie biegnie po południowej stronie istniejącej zabudowy we wsi Nużewo, skręca łagodnym łukiem w kierunku wschodnim, przecinając równocześnie ulicę Nużewską. Obwodnica przecina drogę krajową nr 50 w rejonie granicy miasta Ciechanów i gminy wiejskiej Ciechanów, następnie biegnie dalej w kierunku wschodnim przez tereny pół, łąk i pastwisk, przecinając linię kolejową relacji Warszawa-Gdańsk w odległości około 250m na południe od granicy miasta Ciechanów.

Dalej trasa przecina wieś Mieszki-Atle, omijając istniejącą zabudowę. Następnie przebiega przez teren miasta Ciechanów, przecinając ulicę Sońską w odległości około 200 m na północ od granicy miasta Ciechanów i biegnie w rejonie południowej granicy Rodzinnych Ogrodów Działkowych Grędzice. Obwodnica prowadzi w kierunku północno-wschodnim i przecina skrzyżowanie ul. Żytniej z drogą prowadzącą do wsi Rzeczki-Gąski.

Dalej trasa przekracza granicę gminy Gołymin-Ośrodek w odległości około 450 m na południe od punktu styku trzech gmin: gminy wiejskiej Ciechanów, gminy Gołymin Ośrodek i gminy Opinogóra Górna. Następnie, omijając zabudowania we wsi Truszki, skręca łukiem w kierunku wschodnim, przecinając dalej granice wsi Nasierowo Górne i Wróblewko. Biegnąc dalej prosto, włącza się do drogi krajowej nr 50 na wysokości skrzyżowania z drogą prowadzącą do miejscowości Chruściele.

Wariant „C – zielony”

W ocenie miasta jest on najlepszym z proponowanych rozwiązań, gdyż w ogóle nie wkracza w granice Ciechanowa. W tej wersji obwodnica w pełni okala miasto, nie koliduje z zabudowaniami ani terenami objętymi ochroną ekologiczną.

Początek projektowanej obwodnicy w wariancie „C – zielonym” zlokalizowany jest na drodze krajowej nr 60 na granicy wsi Rykaczewo i Ujazdówek w gminie wiejskiej Ciechanów. Dalej, przed zabudowaniami zakładu mięsnego Cedrob, trasa obwodnicy skręca łagodnym łukiem w kierunku południowo-wschodnim i prowadzi przez tereny pól, łąk i pastwisk, omijając istniejącą zabudowę we wsi Ujazdowo, przecinając ulicę Ciechanowską w odległości około 300 m na północ od najbliższych zabudowań we wsi Kownaty Żędowe.

Dalej trasa przecina rzekę Łydynię w odległości około 400 m na północ od punktu styku trzech wsi: Niechodzin, Nużewo i Kownaty Żędowe. Następnie biegnie po południowej stronie istniejącej zabudowy we wsi Nużewo, skręca łagodnym łukiem w kierunku wschodnim, przecinając równocześnie ulicę Nużewską. Obwodnica przecina drogę krajową nr 50 w odległości około 150 m na północ od lasu położonego we wsi Sokołówek i biegnie dalej w kierunku wschodnim przez tereny pół, łąk i pastwisk, przecinając linię kolejową relacji Warszawa-Gdańsk w odległości około 800 m na południe od granicy miasta Ciechanów.

Dalej trasa przecina wieś Mieszki-Atle, omijając istniejącą zabudowę. Następnie przecina ulicę Sońską w odległości około 200 m na południe od granicy miasta Ciechanów i biegnie w rejonie południowej granicy Rodzinnych Ogrodów Działkowych Grędzice. Obwodnica prowadzi w kierunku północno-wschodnim, włącza się w ul. Żytnią na terenie wsi Rzeczki-Gąski i pokrywa się z jej przebiegiem, aż do granicy z miejscowością Nasierowo Górne. Następnie przekraczając granicę gminy Gołymin-Ośrodek oraz omijając, od strony północnej, istniejącą zabudowę Nasierowa Górnego, biegnie prosto i włącza się do drogi krajowej nr 50 na wysokości skrzyżowania z drogą prowadzącą do miejscowości Chruściele.

W ostatnich dniach czerwca br. odbyły się konsultacje społeczne dotyczące nowych wariantów przebiegu obwodnicy. Uwagi dotyczące przebiegu trasy można zgłaszać do biura projektowego do 17 lipca br.

Nowe obwodnice w woj. mazowieckim: zaawansowanie prac, terminy

Zakończenie wszystkich prac projektowych przewidywane jest na II połowę 2024 r. Dalszy, planowany harmonogram realizacji obwodnicy Ciechanowa przedstawia się następująco:

- II kwartał 2023 r. – złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej

- 2025 r. – ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj

- 2025 r. – podpisanie umowy z wykonawcą

- 2027 – 2029 – realizacja robót budowlanych.

 

Podstawowe parametry techniczne obwodnicy Ciechanowa w ciągu DK60:

  • klasa techniczna drogi „GP” tj. droga o dostępności ograniczonej tylko poprzez skrzyżowania lub węzły oraz oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytu;
  • prędkość projektowa 100 km/h
  • droga jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, po jednym dla każdego kierunku, o szer. 3,5m każdy i odcinkami dwujezdniowa o czterech pasach ruchu, po dwa dla każdego kierunku, o szer. 3,5m każdy.
  • szerokość pasa ruchu: 3,5 m
  • dopuszczalny nacisk: 115 kN/oś
  • rodzaj nawierzchni : bitumiczna (asfaltowa).

Obwodnica Ciechanowa, po zbudowaniu i oddaniu do ruchu, wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 60. Dzięki wybudowaniu obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Ciechanowie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się wokół Warszawy.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 60 Jak dojadę - Ciechanów