S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy. Przeciąga się budowa węzła Warszawa Wschód (Zakręt)
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-07-05
Umowa na zaprojektowanie i budowę 2,5 km odcinka drogi S17, Wschodniej Obwodnicy Warszawy, pomiędzy węzłami Warszawa Wschód (Zakręt) a węzłem Lubelska została podpisana jeszcze w listopadzie 2017 roku. Wykonawcą inwestycji jest WARBUD. Wartość podpisanej umowy wynosi ok. 240,6 mln zł. Mimo tak długiego czasu na realizację zadania jego końca nie widać. Według ostatnich doniesień węzeł mial być otwarty jesienią br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad raportuje, że obecnie zaawansowanie prac osiągnęło około 89 procent. Z drugiej strony, nie podaje konkretnej daty, kiedy węzeł zostanie udostępniony kierowcom. Tłumaczy to procedurą przejrzenia wniosku wykonawcy o wydłużenie prac.
Kiedy będzie gotowa droga ekspresowa S7 w województwie mazowieckim?
- W procedowaniu są roszczenia wykonawcy, w których oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Dotyczą one np. długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID oraz procesu uzgadniania i przebudowy kolizji uzbrojenia terenu. Termin może zostać przesunięty w sytuacji gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót. Dopiero po jej zakończeniu będziemy mogli podać nowy termin zakończenia kontraktu – podkreślają drogowcy.
Jak wynika z ostatniego raportu, obecnie realizowane są roboty mostowe związane z budową stumetrowych estakad w ciągu trasy głównej oraz konstrukcji oporowych w ciągu DK2. W zakresie robót drogowych układane są ostatnie fragmenty nawierzchni betonowej, a na drogach lokalnych nawierzchni bitumicznej. Prowadzone są również prace związane z przebudową DK92. Po ostatniej zmianie organizacji ruchu rozebrano starą nawierzchnię na wysokości stacji paliw i układane są warstwy konstrukcji pod nową jezdnię. Wzdłuż trasy powstają ekrany dźwiękochłonne. Prowadzone są prace branżowe związane z budową kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, oświetlenia, urządzeń melioracyjnych.
Budowa dróg w Polsce. Nowe autostrady i ekspresówki w 2022 roku
Węzeł Warszawa Wschód (Zakręt) pod obiektem, droga ekspresowa S17. ZDjecia: GDDKIA
Z końcem czerwca br. zmieniła się organizacja ruchu w rejonie budowanego odcinka S17, węzła Warszawa Wschód i na Trakcie Brzeskim (DK92). Ruch w ciągu DK92 został w całości przeniesiony na jezdnię północną, fragment ronda pod obiektem S17 oraz skrzyżowanie ulic Trakt Brzeski i Rzemieślnicza (z sygnalizacją świetlną). Zlikwidowane zostało tymczasowe rondo na skrzyżowaniu DK17/DK92, a ruch w stronę Lublina odbywa się poprzez skrzyżowanie z sygnalizacją.
Odcinek drogi S17 węzeł Zakręt - węzeł Lubelska stanowi fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy, który po połączeniu z węzłem Lubelska i dalszymi odcinkami umożliwi m.in. ruch w kierunku Warszawy i Mińska Mazowieckiego drogą krajową nr 2, dalej autostradą A2 i drogą ekspresową S2, w kierunku Białegostoku (droga ekspresowa nr 8), Lublina (droga ekspresowa S17).
W budowie S52 obwodnica Krakowa: 12 km ekspresówki, nowe węzły, tunele i mosty
Mapa - Wschodnia Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17 i ring wokół Warszawy. Mapa: GDDKIA
Budowa S17 Warszawa Wschód – Ząbki – Drewnica odpływa w czasie
Wschodnia Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17 to najdłużej wyczekiwana inwestycja drogowa. Jej realizację podzielono na trzy odcinki. Budowa najdłuższej części rasy nawet nie wystartowała - trwa spór o decyzję środowiskową i przebieg nowej trasy S17. Problemy dotyczą dwóch odcinków:
- Zakręt - Ząbki - długość 10,2 km,
- Ząbki - Drewnica (na połczeniu z drogą S8) o długości 3,6 km.
GDDKiA zakładała, że przetarg (projektuj i buduj) ruszy w tym roku. O problemach z budową odcinków Wschodniej Obwodnicy Warszawy pisaliśmy więcej tutaj:
Wschodnia Obwodnica Warszawy z problemami. S17 Zakręt - Lubelska najwcześniej jesienią
S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy to ekspresowa trasa pomiędzy węzłami Drewnica i Lubelska o długości ok. 16,3 km, stanowiąca część Warszawskiego Węzła Drogowego. Droga ekspresowa będzie posiadała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Wybudowanych zostanie pięć węzłów: Ząbki, Rembertów, Poligon (zjazd techniczny dla wojska), Warszawa Wschód (Zakręt) i Lubelska.
Droga ekspresowa S17 docelowo będzie liczyła około 310 km i łączy Warszawę z Lublinem i dalej z przejściem granicznym z Ukrainą w miejscowości Hrebenne. Biegnący przez Polskę odcinek jest częścią międzynarodowej trasy europejskiej E372 prowadzącej w kierunku Lwowa.