Nowe obwodnice w woj. mazowieckim: zaawansowanie prac, terminy
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-02-16
W ramach rządowego programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Na terenie woj. mazowieckiego przewidziana jest budowa dziewięciu obwodnic:
- Ciechanowa w ciągu drogi krajowej nr 60,
- Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79,
- Łącka w ciągu drogi krajowej nr 60,
- Ostrołęki w ciągu drogi krajowej n 53,
- Pułtuska w ciągu dróg krajowych nr 57 i 61,
- Siedlec w ciągu drogi krajowej nr 63,
- Skaryszewa w ciągu drogi krajowej nr 9,
- Sokołowa Podlaskiego w ciągu dróg krajowych nr 62 i 63,
- Zwolenia w ciągu drogi krajowej nr 79.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej na mapie drogowej w 2035 r. Mapy z wariantami jej przebiegu
Zaawansowanie prac i terminy dla nowych obwodnic na Mazowszu:
Obwodnica Lipska - w realizacji
W grudniu 2020 r. drogowcy zawarli umowę na projekt i budowę 6,5-kilometrowej obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79. To pierwsze zadanie ujęte w Programie, które weszło w etap realizacji.
Wykonawcą prac projektuj i buduj o wartości prawie 110 mln zł jest Budimex. Zadanie zostanie zrealizowane w ciągu 35 miesięcy od daty jej zawarcia. W ramach kontraktu wykonawca przygotuje projekt budowlany, uzyska niezbędne decyzje, a następnie wybuduje drogę. Przy czym najpóźniej 12 miesięcy po zawarciu umowy wykonawca ma złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po uzyskaniu decyzji do czasu realizacji nie wlicza się przerw zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w II kwartale 2024 r.
Obwodnica o długości 6,4 km poprowadzona będzie w układzie północ-południe, po zachodniej stronie miejscowości Lipsko. Początek obwodnicy planowany jest około 350 m na północ od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 754, koniec około 500 m od nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 747.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Lipska jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 79. Działanie to jest powiązane również z realizacją innego obejścia miejscowości bardziej na północ, czyli obejścia Zwolenia.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Lipsku. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się z Warszawy. Będzie stanowić również uzupełnienie przebudowanego ciągu drogi wojewódzkiej nr 747.
Obwodnica Pułtuska – poznaliśmy oferty w przetargu na projekt i budowę
Z początkiem grudnia 2020 r. ruszył przetarg na wybór wykonawcy, który zaprojektuje, a następnie wybuduje 19,8-kilometrową obwodnicę Pułtuska w ciągu DK61 wraz z korektą przebiegu DK57. To druga mazowiecka obwodnica ujęta w Programie, która przygotowywana jest do realizacji. W połowie lutego 2021 r. poznaliśmy wykonawców zainteresowanych budową:
Realizacja obwodnicy Pułtuska tańsza o ponad 300 mln
Około 20-km obwodnica o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu na całej długości będzie posiadała parametry drogi głównej ruchu przyspieszonego (GP). Wybudowane zostaną również węzły drogowe Kacice, Pułtusk Południe, Pułtusk Północ oraz Lipa – na rozwidleniu DK61 i DK57. Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, obiekty inżynierskie, chodniki, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica wyprowadzi przede wszystkim uciążliwy tranzyt z miasta. Średni dobowy ruch na przejściu przez Pułtusk wynosi ok. 18 tys. pojazdów na dobę.
Planowane podpisanie umowy z wykonawcą to czerwiec 2021 r.
Obwodnica Ostrołęki – przygotowanie dokumentacji
W grudniu 2019 r. podpisano umowę i rozpoczęło się opracowywanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w lutym 2023 r., w tym złożenie wniosku o DŚU w III kwartale 2021 r.
Zadaniem wykonawcy jest przygotowanie dokumentacji zawierającej wariantowy przebieg obwodnicy Ostrołęki w ciągu drogi krajowej nr 53, wykonanie badań geologicznych oraz raportu o oddziaływaniu przyszłej trasy na środowisko. Wykonawca będzie również odpowiedzialny za złożenie wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie o uzyskanie decyzji środowiskowej.
Planowana obwodnica Ostrołęki będzie posiadała jedną jezdnię po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Będzie to droga o klasie GP z dostępnością poprzez skrzyżowania/węzły. Ruch lokalny zostanie poprowadzony drogami tzw. serwisowymi.
Początek odcinka zlokalizowany jest na istniejącym odcinku DK53 w rejonie miejscowości Szwendrowy Most. Koniec odcinka znajduje się na włączeniu do istniejącej DK61 pomiędzy miejscowościami Nożyce i Dobrołęka. Projektowana trasa przebiega przez obszar dwóch gmin - głównie gminy Olszewo-Borki oraz na krótkim odcinku przez obszar gminy Lelis. Planowane zadanie inwestycyjne znajduje się na terenie powiatu ostrołęckiego.
Długość całej obwodnicy w zależności od wariantu wynosi ok. 13-13,5 km.
Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Ostrołęki
- do września 2021 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej
- 2023 r. - ogłoszenie przetargu w systemie projektuj i buduj
- 2024 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
- 2024-2027 - planowane lata realizacji robót budowlanych.
Obwodnica Skaryszewa – przygotowanie dokumentacji
Dla sześciokilometrowej obwodnicy Skaryszewa w ciągu drogi krajowej nr 9 proces inwestycyjny dopiero się rozpoczął. 19 października 2020 r. zawarto umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej.
Inwestycja zakłada budowę 6-kilometrowej obwodnicy Skaryszewa w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako drogi klasy GP. Obwodnica zostanie zaprojektowana w układzie ruchu północ-południe, po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Skaryszewa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 9 z Radomia, w kierunku południowym. Jest to ważny szlak komunikacyjny w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i dalej Rzeszowa. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Skaryszewie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Obwodnica będzie stanowiła również uzupełnienie oraz element rozprowadzający ruch z planowanej drogi ekspresowej S12.
Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Skaryszewa:
- do czerwca 2022 r. - złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej
- 2024 r. - ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj
- 2024 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
- 2024-2028 - planowane lata realizacji robót budowlanych.
Obwodnica Zwolenia – przygotowanie dokumentacji
Obwodnica Zwolenia powstanie jako nowy odcinek drogi krajowej nr 79. 19 października 2020 r. drogowcy podpisali umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej.
Wykonane prace wskażą wariantowy przebieg 9-kilometrowej obwodnicy Zwolenia. Przewiduje się, że nowa droga zaprojektowana zostanie w układzie północ-południe, po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości. Początek obwodnicy planowany jest na węźle projektowanym na skrzyżowaniu DK79 oraz przyszłej drogi ekspresowej S12. Jednoznaczny przebieg trasy klasy GP zostanie jednak określony w decyzji środowiskowej.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Zwolenia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 12 i 79. Działanie to jest powiązane również z realizacją innego obejścia miejscowości, bardziej na południe, czyli obejścia Lipska. Obwodnica będzie stanowiła uzupełnienie oraz element rozprowadzający ruch z planowanej drogi ekspresowej S12 pomiędzy Radomiem a Puławami. Prace nad tym ciągiem również trwają.
Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Zwolenia:
- do czerwca 2022 r. - złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej
- 2024 r. - ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj
- 2024 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
- 2024-2028 - planowane lata realizacji robót budowlanych.
Obwodnica Łącka – przygotowanie dokumentacji
Pod koniec października 2020 r. zawarto umowę z wykonawcą Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla obwodnicy Łącka w ciągu DK60.
Obwodnica Łącka to trzy kilometry drogi krajowej nr 60 po nowym śladzie. Wykonane prace projektowe wskażą planowany przebieg trasy. Przewiduje się, że nowa droga ominie istniejącą zabudowę prawdopodobnie po północno-zachodniej stronie obecnej DK60. Jednoznaczny przebieg trasy klasy GP zostanie jednak określony w decyzji środowiskowej.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Łącka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 60 pomiędzy Płockiem a Kutnem.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Łącku. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się wokół Warszawy. Droga stanowi bowiem alternatywny objazd aglomeracji stołecznej po północnej stronie pomiędzy drogą S8 a autostradą A1. Będzie również stanowić uzupełnienie zbudowanej obwodnicy Gostynina.
Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Łącka:
- do czerwca 2022 r. - złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej
- 2024 r. - ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj
- 2024 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
- 2024-2028 - planowane lata realizacji robót budowlanych.
Obwodnica Siedlec – przygotowanie dokumentacji
Obwodnica Siedlec to nowe zadanie, którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. 6 listopada 2020 r. zawarto umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej.
Wykonane prace wskażą wariantowy przebieg obwodnicy Siedlec, która będzie liczyła ok. 8 kilometrów i pobiegnie po nowym śladzie. Trasa zostanie zbudowana po północno-zachodniej stronie miasta Siedlce, na przedłużeniu istniejącej południowej obwodnicy Siedlec w ciągu DK2. Obwodnica będzie zaczynać się włączeniem w istniejący ciąg DK63 po północnej stronie miejscowości Chodów, a kończyć się będzie połączeniem z istniejącą DK2 w rejonie miejscowości Stare Iganie. Docelowy przebieg trasy klasy GP zostanie jednak określony w decyzja środowiskowa.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Siedlec jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 2 i 63. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Obwodnica będzie stanowiła uzupełnienie i dopełnienie efektu, który zapewnia realizacja autostrady A2. Poprzez budowę tej obwodnicy w ciągu DK63, wraz z oddaniem autostrady, zmieni się cały układ komunikacyjny miasta, gdzie ruch dalekobieżny i tranzytowy nie będzie wjeżdżał do miejscowości.
Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Siedlec:
- do czerwca 2022 r. - złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej
- 2024 r. - ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj
- 2025 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
- 2025-2028 - planowane lata realizacji robót budowlanych
Obwodnica Sokołowa Podlaskiego – przygotowanie dokumentacji
6 listopada 2020 r. podpisano umowę z firmą projektową na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla obwodnicy Sokołowa Podlaskiego w ciągu DK62 i 63. Obwodnica ma liczyć dwadzieścia trzy kilometry i pobiegnie po nowym śladzie. Wariantowy przebieg obwodnicy Sokołowa Podlaskiego wskażą prowadzone prace projketowe. Docelowy przebieg trasy klasy GP zostanie jednak określony w decyzji środowiskowej.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Sokołowa Podlaskiego jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 62 i 63. Obecnie obie drogi krajowe przebiegają przez gęsto zabudowany obszar miasta i stanowią jego kręgosłup komunikacyjny.
Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Sokołowa Podlaskiego:
- do czerwca 2022 r. - złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej
- 2024 r. - ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj
- 2025 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
- 2025-2028 - planowane lata realizacji robót budowlanych.
Obwodnica Ciechanowa – wkrótce umowa na opracowanie dokumentacji
Pod koniec grudnia 2020 r. ogłoszony został przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla 16-kilometrowej obwodnicy Ciechanowa w ciągu DK60.
- 5 lutego br. otworzyliśmy oferty. Po weryfikacji ofert pod kątem zgodności z wymaganiami wskazanymi w przetargu oraz w przypadku braku odwołań, niezwłocznie podpiszemy umowę – informują przedstawiciele warszawskiego oddziału GDDKIA.
Obwodnica Ciechanowa to nowe zadanie, którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Wykonane prace wskażą wariantowy przebieg16 kilometrowej obwodnicy. Zakłada się, że powstanie ona w nowym śladzie drogi krajowej nr 60 po południowej stronie miejscowości. Docelowy przebieg trasy klasy GP zostanie jednak określony w decyzji środowiskowej.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Ciechanowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 60. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Ciechanowie.
Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się wokół Warszawy.