1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Co się dzieje na budowie S1 obwodnicy Węgierskiej Górki?

Co się dzieje na budowie S1 obwodnicy Węgierskiej Górki?

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-02-12
Co się dzieje na budowie S1 obwodnicy Węgierskiej Górki?
Zimowe prace na obwodnicy Węgierskiej Górki. S1 Przybędza - Milówka pojedziemy w 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA
Mimo zimy postępują prace na budowie drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka. Trwają roboty ziemne i drążenie tuneli. To ostatni brakujący odcinek ekspresówki na trasie Bielsko-Biała – granica w Zwardoniu. Pojedziemy nim w II połowie 2023 roku.

Najważniejszy etap realizacji 8,5-kilometrowego odcinka S1 Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki) czyli budowa ruszyła pod koniec czerwca 2020 roku. Całość inwestycji ma być zrealizowana do sierpnia 2023 r.

Kierowcy dostaną trasę ekspresową która połączy istniejące odcinki S1 od Bielska-Białej i od Zwardonia. Droga S1 na odcinku Przybędza - Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju:

  • jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,

  • dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Węzły Przybędza i Milówka, które były wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków, rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.

Największym wyzwaniem jest budowa dwóch tuneli:

  • tunel drogowy w masywie Barania o dług. ok. 830 m,
  • tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m,

Poza tym powstanie estakada nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o długości ok. 940 m, mosty drogowe i pozostałe estakady wciągu drogi S1 w ilości 7 szt.

Droga ekspresowa S1 – lata realizacji brakujących odcinków na trasie Pyrzowice - Zwardoń

Budowa drogi ekspresowej S1 obejscie Wegierskiej Górki

Budowa drogi ekspresowej S1 obejście Wegierskiej Górki, styczeń 2021 r. Zdjęcia: GDDKIA

Mimo zimy nie ustępuje budowa autostrady A1. Uwaga na naprawy nawierzchni

Jak drążone są tunele na S1 Przybędza - Milówka?

Pierwsze prace tunelowe rozpoczęły się od najdłuższych tuneli TD-2.1 i TD-2.2. Następnie przystąpiono do drążenia tunelu TD-1.1, a teraz wykonawca szykuje się do rozpoczęcia prac w tunelu TD-1.2. Wszystkie umiejscowione są w zboczu masywu Barania Góra.

Dłuższe tunele powstają w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (+667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania (+659 m n.p.m.) - Białożyński Groń. Tunel TD-2.1 położony jest na jezdni w kierunku Zwardonia. Jego długość techniczna wynosi około 1 km, a użytkowa ok. 984 m. TD-2.2 na jezdni przeciwnej - w kierunku Żywca. Jego długości wynoszą odpowiednio: techniczna - ponad 990 m, a użytkowa prawie 975 m.

Ich przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12 m szerokość i 9,5 m wysokości, a odległość pozioma między osiami pary tuneli od około 33,5 do 37,5 m. W związku z dużą powierzchnią przekroju tunelu jest on drążony z podziałem na warstwy: najwyższą zwana kalotą, środkową - sztrosą, oraz najniższą - spągiem.

- Obecnie największy postęp prac uzyskaliśmy w tunelu położonym w ciągu jezdni w kierunku Zwardonia (TD-2.1.), wydrążając w kalocie prawie 40 mb, co wraz z częścią zewnętrzną tunelu - wlotem - daje długość 46 mb. Sztrosę wykonano na długości 28 mb, a kompletną obudowę wstępną łącznie ze spągiem na długości 24 mb. – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

W tunelu w kierunku Żywca (TD-2.2) wykonany jest wlot o długości 8 mb, a drążenie kaloty wykonano na głębokość około 1 mb. Obecnie drążenie jest wstrzymane z uwagi na konieczność zachowania bezpiecznej odległości koordynacyjnej z przodkiem równoległego tunelu (TD-2.1).

Praca w tym tunelu odbywa się w skrajnie ciężkich warunkach geologicznych, tj. w górotworze zbudowanym w większości ze zwietrzeliny łupka szarego występującego głównie jako okruchy skały o niskiej wytrzymałości, silnie spękanej i zawilgoconej. Aby zagwarantować bezpieczeństwo, drążenie już od samego wlotu odbywa się z zastosowaniem parasola ochronnego w stropie, wykonanego z rur stalowych gęsto rozmieszczonych po obrysie kaloty.

Trzecim drążonym tunelem jest TD-1.1 zlokalizowany w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne (+1034 m n.p.m.) na jezdni w kierunku Zwardonia. Jego długość techniczna wynosi 795 m, a użytkowa ok. 834 m. Wykonano już część zewnętrzną tunelu o długości blisko 7 mb, wydrążono też prawie 5 mb pod parasolem ochronnym z mikropali. Prace prowadzone są w górotworze zbudowanym z piaskowców o wysokiej wytrzymałości - dochodzącej do 80 MPa, w dużej mierze zeszczelinowanych w bloki o wielkościach kilku metrów sześciennych.

Dla uruchomienia prac w tunelu w kierunku Żywca (TD-1.2), o długości ok. 807 metrów, wykonano już ścianę czołową portalu TD-1 południe. Zabudowywana jest instalacja elektryczna, wodna oraz odwadniająca.

Dotychczas drążąc te tunele, wywieziono 4000 m3 urobku, co daje około 400 do pełna załadowanych wywrotek.

Przed uruchomieniem drążenia tuneli na portalach wykonano wykopy, wzmocnienia skarp z wykorzystaniem gwoździ gruntowych, zbrojenia siatką, obudowy wyprzedzające tunele z mikropali. Trwa umacnianie skarp portalu betonem natryskowym (torkretem).

Drązenie tunelu w ciągu drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka

Drążenie tunelu w ciągu drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka. Zdjęcia: GDDKIA

NATM czyli Nowa Austriacka Metoda Górnicza

Polega ona na tym, że drążenie nie jest wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. W zależności od odkształceń górotworu, które są nieustannie i drobiazgowo monitorowane, dopasowany jest typ zabezpieczeń drążonego otworu. Metoda NATM przewiduje wykonanie wstępnej obudowy z betonu zbrojonego, a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo wzmacnianej za pomocą gwoździ i kotew. Docelowy kształt tunelu uzyskany zostanie po wykonaniu obudowy stałej z betonu zbrojonego.

Technologie, które stosuje się dla drążenia tuneli metodą tradycyjną, czyli taką jaka jest stosowana na tunelach budowanych w Węgierskiej Górce, to m.in. drążenie z wykorzystaniem koparek wyposażonych w młoty hydrauliczne, w młoty typu ripper, w urządzenia typu freza uruchamiane przez wysięgnik teleskopowy, drążenie z zastosowaniem materiałów wybuchowych z zapalnikami z opóźnionym zapłonem. Wybór technologii uzależniony jest od występujących na danym obszarze gruntów. Obecnie drążenie tuneli prowadzone jest za pomocą koparek tunelowych bez użycia materiałów wybuchowych.

S1 Przybędza - Milówka, mapa przebiegu obwodnicy Węgierskiej Górki

Postęp innych prac na budowie obwodnicy Węgierskiej Górki

Równocześnie trwają pozostałe prace budowlane. Kontynuowane są wykopy w rejonie węzła Przybędza wraz z jego łącznicami. Roboty ziemne prowadzone są również na odcinku estakady EST-1 na długości ul. Zielona Górna, w miejscu mostów drogowych MD-1 - pomiędzy ul. Stromą a Wajdową i MD-2 - w rejonie ul. Stromej oraz na odcinku estakady EST-5 do węzła Milówka wraz z jego łącznicami. Rozpoczęto wykonywanie pali VDW (Vor Der Wand - przed ścianą) na murze oporowym przed węzłem Milówka.

W ramach robót mostowych kontynuowane są wykopy pod podpory estakad EST-1. Zakończono próbne obciążenie pali dla części podpór pod estakady. Rozpoczęto roboty palowe jednej z podpór pod estakadę w rejonie ul. Zielona Górna (EST-1) oraz pod most drogowy nad potokiem Glinny.

Realizowany jest szeroki front robót przy murach i ścianach oporowych, m.in. wzmacnianie skarp z wykorzystaniem gwoździ gruntowych, betonowanie oczepu, wykonywanie drenów wgłębnych, kotew liniowych. Trwają również prace przy drenażu na murach oporowych w rejonie ul. Nad Potokiem.

W ramach robót branżowych prowadzona jest przebudowa sieci wysokiego napięcia linii relacji Żywiec - Rajcza oraz przebudowa sieci linii relacji Węgierska Górka - Rajcza/Żywiec - Rajcza. Kontynuowane jest również montowanie pierwszego zbiornika retencyjnego oraz rozpoczęto montaż dwóch innych.

Mapa drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała - Węgierska Górka - Zwardoń

Mapa drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała - Zwardoń z realizowanym odcinkiem Przybędza - Milówka. Mapa: GDDKIA

Droga S1 częścią międzynarodowych korytarzy transportowych

Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja).

Droga ekspresowa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Milówka