1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Droga ekspresowa S1 – lata realizacji brakujących odcinków na trasie Pyrzowice - Zwardoń

Droga ekspresowa S1 – lata realizacji brakujących odcinków na trasie Pyrzowice - Zwardoń

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-01-25
Droga ekspresowa S1 – lata realizacji brakujących odcinków na trasie Pyrzowice - Zwardoń
Budowa drogi ekspresowej S1 Pyrzowice - Mysłowice - Bielsko-Biała - Żywiec - Zwardoń, odc. Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki). Zdjęcia: GDDKIA
W realizacji jest ponad 52 kilometry drogi ekspresowej S1. Docelowo jej długość wyniesie 135 km, od Pyrzowic do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jakie są terminy realizacji poszczególnych odcinków trasy S1 i obecny stan prac?

Droga ekspresowa S1 przebiega przez silnie zurbanizowany obszar województwa śląskiego i częściowo małopolskiego. Na długim odcinku pełni funkcję Wschodniej Obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i przechodzi przez miasta: Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec, Jaworzno, Mysłowice, Tychy, Bielsko-Biała, Żywiec. Łączy się z autostradami A1 i A4, drogami ekspresowymi S69, S52 i drogami krajowymi 1, 78, 79, 81, 86 i 94. Do oddania jej w całości brakuje jeszcze 40 km fragmentu Bielsko Biała - Mysłowice i obwodnicy Węgierskiej Górki. W tym roku zakończy się dobudowa II jezdni na odcinku Pyrzowice – Podwarpie.

Za dwa lata po trzy pasy na całej A1 Tuszyn – Częstochowa. W tym roku pierwsze odcinki

Droga ekspresowa S1 - lata realizacji   

  • S1 Pyrzowice - Podwarpie o długości 9,72 km: listopad 2018 r. - kwiecień 2021 r.  

    Zaawansowanie prac na budowie II jezdni drogi ekspresowej S1 Pyrzowice - Podwarpie

    Zaawansowanie prac na budowie II jezdni drogi ekspresowej S1 Pyrzowice - Podwarpie (grudzień 2020r). Zdjęcia: GDDKIA


  • S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o długości 6,95 km: wrzesień 2020 r. - listopad 2023 r. 

  • S1 węzeł Kosztowy (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) o długości 12,87 km w postępowaniu przetargowym, planowany okres realizacji: lata 2021 - 2024

  • S1 węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice o długości 15,17 km: maj 2020 r. - sierpień 2023 r.

  • S1 Dankowice - węzeł Suchy potok (z węzłem) o długości 12,02 km: sierpień 2020 r. - listopad 2023 r. 

  • S1 Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki) o długości 8,5 km: październik 2019 r. - sierpień 2023 r. 

  • S1 Pyrzowice - Podwarpie  

Trwa budowa drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 Pyrzowice - Podwarpie o długości prawie 10 km, której zakończenie planowane jest w kwietniu 2021 r. Wybudowane są już wszystkie obiekty mostowe w ciągu nowej jezdni, a na ukończeniu są roboty ziemne. Trwa układanie warstw konstrukcji jezdni.   


S1 Przybędza – Milówka czyli obwodnica Węgierskiej Górki

Kolejnym budowanym odcinkiem trasy ekspresowej S1 jest tzw. Obejście Węgierskiej Górki. Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie nowego 8,5-kilometrowego odcinka zawarto w październiku 2019 roku. Pod koniec roku rozpoczęła się najtrudniejsza część realizacji tej inwestycji - drążenie tuneli.


Budowa drogi ekspresowej S1  Przybędza - Milówka (obwodnica Węgierskiej Górki)

Budowa drogi S1 Przybędza - Milówka (obwodnica Węgierskiej Górki), stan na koniec 2020 r. Zdjecia: GDDKIA

Drogę zaprojektowano o przekroju jednojezdniowym, a na odcinku między tunelami oraz w tunelach zaprojektowano przekrój dwujezdniowy (tunele dwururowe). Z uwagi na górski charakter trasy, występuje konieczność budowy wielu obiektów inżynierskich. Najdłuższe z nich to dwa podwójne tunele długości ok. 830 m pod masywem Barania i 980 m pod masywem Białożyński Groń oraz estakady nad dolinami potoków górskich. Oba tunele będą wykonane technologią górniczą NATM. Zarówno w tunelu TD1, jak i TD2 jezdnie będą miały nawierzchnie betonowe. Parametry jezdni to dwa pasy po 3,5 m każdy. Łączna szerokość użytkowa dla każdego z tuneli to 10,8 m. Koszt (netto) zbudowania kilometra jednej nawy tunelu TD1 razem z wyposażeniem to kwota około 117,3 mln zł. W przypadku TD2 jest to kwota około 120 mln złotych (netto).

Jakie będą tunele na S1 obwodnicy Węgierskiej Górki? Rusza ich drążenie

Ten krótki ale wymagający w budowie odcinek drogi ekspresowej S1 jest strategicznym zadaniem na drodze do połączenia trasy z jej przedłużeniem po słowackiej stronie. Całość inwestycji powinna zostać zrealizowana do sierpnia 2023 r.  


S1 od Mysłowic do Bielska-Białej  

Dzięki skierowaniu inwestycji do realizacji (w grudniu 2016 r.) drogowcy mogli ogłosić przetarg na koncepcję programową, która wskazała główne założenia do rozwiązań projektowych, technologii budowy, określiła wytyczne dla projektu budowlanego. Niestety, pojawiły się komplikacje, bo na wytyczonym przebiegu trasy znalazło się ujęcie wody w Dankowicach koło miejscowości Czechowice-Dziedzice. Prace przeciągnęły się w czasie i ostatecznie dopiero w II połowie 2019 roku ogłoszono przetargi na projekt i budowę drogi S1 w podziale na odcinki:

Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 12,865 km
  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
  • jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)


Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice, w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 15,165 km
  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

 

Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 12,02 km
  • dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
  • jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa II) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
  • jeden obwód utrzymania drogi

Podpisywanie umów z wykonawcami odcinków drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała drogowcy rozpoczęli w 2020 roku.

W maju 2020 roku zawarto umowę na budowę odcinka drogi ekspresowej S1 Oświęcim - Dankowice o długości 15,1 km, a w sierpniu na odcinek o długości 12 km od Dankowic do Bielska-Białej. Na swojego wykonawcę czeka jeszcze północny fragment S1 biegnący od Mysłowic do Oświęcimia  (opóźnienie spowodowane postępowaniem przed Sądem Okręgowym w Katowicach, po tym jak Krajowa Izba Odwoławcza nakazała przywrócenie firmy China State Construction Engineering Corporation Limited oraz jej oferty w postępowaniu przetargowym).

S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza   

Umowę na przebudowę prawie 7-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 1 na odcinku Podwarpie - Dąbrowa Górnicza do parametrów drogi ekspresowej zawarto we wrześniu 2020 roku. Aktualnie trwa etap projektowania. Prace budowlane rozpoczną się wiosną 2021 roku. Inwestycja ma zostać zrealizowana do listopada 2023 r. W listopadzie 2020 r. została podpisana umowa o dofinansowanie tej inwestycji w kwocie blisko 170 mln zł ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.  

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Dąbrowa Górnicza Jak dojadę - Mysłowice