1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Co z S5 między Grudziądzem (A1) a Ostródą (S7)? Harmonogram prac i warianty przebiegu

Co z S5 między Grudziądzem (A1) a Ostródą (S7)? Harmonogram prac i warianty przebiegu

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2024-01-17
Co z S5 między Grudziądzem (A1) a Ostródą (S7)? Harmonogram prac i warianty przebiegu
Jak pobiegnie droga ekspresowa S5 Grudziądz - Ostróda. Trwa wybór wariantu do DŚU. Mapa: GDDKIA
Droga ekspresowa S5 do tej pory skomunikowała trzy miasta wojewódzkie – Wrocław, Bydgoszcz i Poznań a także, za pośrednictwem A1, Gdańsk. W przygotowaniu jest jej dalsze przedłużenie z okolic Grudziądza do Ostródy, gdzie S5 połączy się z S7. Trasa będzie liczyć 90 kilometrów (ok. 40 km w woj. kujawsko-pomorskim i ok. 50 km w woj. warmińsko-mazurskim). Jak wygląda stan przygotowania nowego odcinka drogi ekspresowej S5?

Spis treści:

Obecny stan przygotowania drogi ekspresowej S5 Ostróda – Grudziądz

Harmonogram i terminy dla S5

Przebieg drogi ekspresowej S5 Grudziądz - Ostróda - analizowane warianty trasy

 

Obecny stan przygotowania drogi ekspresowej S5 Ostróda – Grudziądz

Od jesieni 2021 r. trwa przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Za opracowanie dokumentacji odpowiada konsorcjum firm TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. W styczniu 2023 r. odbyły się spotkania z mieszkańcami gmin, przez które przechodzą proponowane warianty. Celem spotkań było poinformowanie lokalnej społeczności oraz wszystkich zainteresowanych osób o planowanej inwestycji drogowej w tym zebranie opinii dotyczących proponowanych wariantów przebiegu trasy.

- Podsumowano etap spotkań ze społeczeństwem i trwają prace projektowe związane z wdrożeniem modyfikacji rozwiązań wynikających z tych spotkań. Dodatkowo zgodnie z harmonogramem prac kontynuowane są prace nad opracowaniem raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz opracowywane są wyniki badań warunków gruntowo-wodnych. Okres zimowy jest dobrym czasem na wykonanie brakujących prac terenowych związanych z rozpoznaniem geologicznym terenu w obszarze planowanej inwestycji. Dzięki współpracy lokalnych samorządów i udostępnianiu nieruchomości przez ich właścicieli planuje się w do końca lutego 2024 r. zakończyć wszystkie prace terenowe związane z rozpoznaniem geotechnicznym i geologicznym – raportują drogowcy.

GDDKIA wybrała wariant dla nowej drogi S5 na Dolnym Śląsku. Trasa połączy S8 z S3 - mapy

Harmonogram i terminy dla S5

W tym roku zaczną się prace nad analizą wielokryterialną, która musi swoim zakresem objąć wyniki z inwentaryzacji przyrodniczej oraz rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych w zakresie nowych przebiegów.

- Planujemy otrzymać ww. analizę w I połowie 2024 r., co pozwoli na zakończenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, jego ocenę w ramach wewnętrznych procedur GDDKiA, wybór wariantów przebiegu drogi S5 na terenie poszczególnych województw oraz złożenie do końca 2024r., do Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie i Bydgoszczy, wniosków o wydanie decyzji środowiskowych – informuje GDDKIA.

Planowo prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Według zapewnień drogowców, w ciągu najbliższej dekady trasa pozwoli kierowcom cieszyć się z nowego połączenia województw kujawsko-pomorskiego i warmińsko mazurskiego.

- Przewidujemy, że zakończenie budowy drogi ekspresowej S5 nastąpi w roku 2032 – informuje GDDKIA.

 

Przebieg drogi ekspresowej S5 Grudziądz - Ostróda - analizowane warianty trasy

Droga S5 rozpoczyna się od połączenia z obwodnicą Ostródy w rejonie miejscowości Wirwajdy (gdzie w grudniu ub.r. otworzyliśmy 5-km odcinek S5 Ornowo – Wirwajdy). Przechodzi przez granicę województw, pomiędzy miejscowościami Kisielice i Łasin, kończąc na autostradzie A1, w rejonie miejscowości Grudziądz. Poniżej przedstawiamy analizowane warianty przebiegu trasy.

Warmińsko-mazurskie:

Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego analizowane są obecnie trzy warianty przebiegu drogi S5.

Wariant 1 – przebiega najbardziej na północ, najbliżej istniejącej drogi krajowej nr 16. Rozpoczyna swój przebieg w Wirwajdach, na połączeniu z oddanym już do użytkowania odcinkiem S5 Ornowo – Wirwajdy. Omija Iławę od południa, zapewniając obsługę komunikacyjną Iławy poprzez węzły Franciszkowo, Iława Południe oraz Iława Zachód. Następnie wariant przebiega w kierunku południowo-zachodnim, do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Wariant 2 – przebiega najbardziej na południe, najbliżej istniejącej drogi krajowej nr 15. Rozpoczyna swój przebieg węzłem Wirwajdy, na połączeniu z oddanym już do użytkowania odcinkiem S5 Ornowo – Wirwajdy. Omija Lubawę od północy, zapewniając obsługę komunikacyjną m.in. poprzez węzeł Lubawa zlokalizowany na przecięciu z drogą wojewódzką 536. Następnie wariant kieruje się na zachód do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Wariant 3 – jest to wariant pośredni pomiędzy wariantem 1 i 2. Na odcinku Wirwajdy – Iława ma przebieg zbliżony do wariantu 1. Omija Iławę od południe zapewniając obsługę komunikacyjną Iławy poprzez węzły Franciszkowo i Iława Południe. Następnie kieruje się w kierunku południowo-zachodnim w sąsiedztwie istniejącej linii kolejowej nr 353, do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Mapa z wariantami przebiegu drogi S5 w woj. warmińsko-mazurskim

Mapa z wariantami przebiegu drogi S5 w woj. warmińsko-mazurskim

Mapa: GDDKIA

Kujawsko-pomorskie:

Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego analizowano poniżej opisane warianty przebiegu drogi S5.

Wariant 1

Początek wariantu i jego przebieg, na pierwszych 8 kilometrach, jest tożsamy z Wariantami W1A, W2 i W3. Następnie do węzła Radzyń Chełmiński wariant na prawie całym odcinku pokrywa się przebiegiem z wariantem W2. Trasa drogi ekspresowej na tym odcinku przechodzi przez Linowo i omija od południa Mełno ZZD. Za węzłem Radzyń Chełmiński Wariant W1 kieruje się na południowy-zachód i omija od południa Wiewiórki Podlesie i Wałdowo Szlacheckie. Następnie zmienia kierunek na północno-zachodni, aby połączyć się z autostradą A1 nad Sarnowem.

Wariant W1 połączony jest z siecią drogową trzema węzłami (ok. 13 km - Świecie Nad Osą, ok. 23 km - Radzyń Chełmiński i ok. 39 km - Sarnowo)

Wariant 1A

Przebieg wariantu na odcinku pierwszych 8 kilometrów i ostatnich 14 kilometrach (od 25 do 39 km) jest tożsamy z przebiegiem Wariantu W1. Wariant po 8 kilometrze kieruje się dalej na zachód i omija od południa rejon farm wiatrowych przy Linowie, następnie przechodzi w okolicy Gołębiewka, Fijewa i nad Radzyniem Chełmińskim łączy się z Wariantem W1.

Wariant 2

Początek wariantu i jego przebieg, na pierwszych 8 kilometrach, jest tożsamy z Wariantami W1, W1A i W3. Następnie do węzła Radzyń Chełmiński wariant na prawie całym odcinku pokrywa się przebiegiem z wariantem W1. Trasa drogi ekspresowej na tym odcinku przechodzi przez Linowo i omija od południa Mełno ZZD. Za węzłem Radzyń Chełmiński Wariant W2 kieruje się na północny- zachód, przechodzi w rejonie Turznic i Hanowa, aby w rejonie istniejącego węzła Grudziądz połączyć się z autostradą A1. Wariant W1A połączony jest z siecią drogową trzema węzłami ( ok. 13 km - Świecie Nad Osą, ok. 23 km - Radzyń Chełmiński i ok. 39 km - Grudziądz)

Wariant 3

Początek wariantu i jego przebieg, na pierwszych 8 kilometrach, jest tożsamy z Wariantami W1, W1A i W2. Następnie do węzła Radzyń Chełmiński wariant ma przebieg zbliżony do Wariantów W1 i W2. W rejonie Linowa i Radzynia Chełmińskiego jest on oddalony najbardziej na północ, oraz przy Mełno ZZD przecina linię kolejową pod korzystniejszym kątem. Za węzłem Radzyń Chełmiński Wariant W3 kieruje się na południe, aby minąć od południa Wiewiórki Podlesie i Wałdowo Szlacheckie, i aby połączyć się w rejonie Sarnowa z autostradą A1

Wariant 3B

Wariant W3B jest alternatywą dla W3 na odcinku Gminy Jabłonowo Pomorskie tj. od km 0 do km 11.

Powyższe warianty, poddane konsultacjom z mieszkańcami i władzami samorządowymi w styczniu 2023 roku. W dalszych pracach nastąpiła kompilacja wariantów przebiegu drogi ekspresowej S5, którego wynikiem jest wariant 1A (wariant społeczny), który zastąpił przebieg opisany powyżej wariantów 1A i 3:

- od km 8 do km 25 wariant (KP) W1A – pomarańczowy – przebiegający w okolicy miejscowości Kitnówko, Gołębiewko, Fijewo;

- od km 25 do km 32 wariant (KP)W1 – fioletowy – przebiegający w okolicy miejscowości Dębieniec;

- od km 32 do km 40 wariant (KP)W3 – czerwony- przebiegający w okolicy miejscowości Wiewiórki, Pilewice, z nowym węzłem autostradowym w okolicy miejscowości Sarnowo.

Mapa wariantów przebiegu drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim

Mapa z wariantami przebiegu drogi S5 w woj. kujawsko-pomorskim

Mapa: GDDKIA

Jak zaznaczają drogowcy aktualnie żaden z dotychczas wypracowanych wariantów nie jest rekomendowany czy forsowany przez GDDKIA. Dopiero analiza wielokryterialna wykonana w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego przy uwzględnieniu wagi udziału społeczeństwa oraz uwzględniająca kryteria środowiskowe, społeczne, techniczne i ekonomiczne pozwoli na rekomendację wariantu przebiegu drogi.

 

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S5 Jak dojadę - Grudziądz Jak dojadę - Radzyń Chełmiński