Czego nie robić w tunelu? Zasady bezpieczeństwa w tunelu w Świnoujściu
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-06-28
Spis treści:
Ograniczenie prędkości i zakaz wyprzedzania w tunelu
Zakaz zatrzymywania się w tunelu
W tunelu nie można cofać i zawracać
Zakaz poruszania się rowerów, pieszych i przewozu ładunków niebezpiecznych
Co w razie pożaru w tunelu? Drogi ewakuacji
Systemy bezpieczeństwa i kamery w tunelu
Piątek, 30 czerwca 2023 r., to dzień otwarcia tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Przed otwarciem warto zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa w tunelu, co jest szczególnie ważne w tunelu jednojezdniowym.
Ograniczenie prędkości i zakaz wyprzedzania w tunelu
W tunelu pod Świną jest jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, każdy w przeciwnym kierunku. Obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h oraz zakaz wyprzedzania. Ze względów bezpieczeństwa należy bezwzględnie tych ograniczeń przestrzegać. Przejazd tunelem z taką prędkością zajmie zaledwie 3-4 minuty.
O przestrzeganie ograniczeń prędkości w tunelu zadba system odcinkowego pomiaru prędkości obejmujący całą długość tunelu. Bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy wyliczy średnią prędkość pojazdu. System będzie działał w ramach CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), czyli komórki organizacyjnej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
- Należy pamiętać, że wypadek w tunelu może mieć znacznie groźniejsze skutki nie tylko dla uczestników zdarzenia, ale też dla innych kierowców ze względu na ryzyko pożaru. Dlatego tak ważne jest zachowanie szczególnej uwagi i skupienia przejeżdżając przez tunel – przestrzegają drogowcy.
Co robić przy wjeździe do tunelu?
Zakaz zatrzymywania się w tunelu
W tunelu, poza sytuacjami absolutnie awaryjnymi, obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Jakiekolwiek zatrzymanie zwiększa ryzyko niebezpieczeństwa w tunelu. Dlatego jeżeli jest to tylko możliwe należy opuścić tunel i zatrzymać się po wyjeździe z niego.
Jeżeli już doszło do awarii uniemożliwiającej dalszą jazdę należy zatrzymać się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni wykorzystując pobocze. Pomoc można wezwać łącząc się z kolumny alarmowej oznaczonej piktogramem SOS z centrum obsługi tunelu.
Korki w tunelu - co robić?
W tunelu nie można cofać i zawracać
W tunelach nie wolno również cofać i zawracać. Warto podkreślić, że nie są do tego potrzebne żadne dodatkowe znaki zakazu opisujące te manewry.
Co w razie awarii samochodu w tunelu?
Zakaz poruszania się rowerów, pieszych i przewozu ładunków niebezpiecznych
W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz poruszania się rowerów i pieszych. W Świnoujściu należy skorzystać z autobusu komunikacji miejskiej zapewniającego także przewóz rowerów na specjalnych przyczepkach.
Przez tunel nie będą mogły również przejeżdżać pojazdy z towarami niebezpiecznymi (dla nich pozostanie możliwość korzystania z promów).
Co w razie pożaru w tunelu? Drogi ewakuacji
W razie potrzeby w tunelu włączy się oświetlenie awaryjne koloru czerwonego, a system nagłośnieniowy zacznie nadawać sygnał alarmowy i komunikaty głosowe. Należy bezwzględnie się do nich stosować. Pojazdy należy zatrzymać przy prawej krawędzi, tak aby zapewnić korytarz dojazdu dla służb. W wypadku wystąpienia pożaru, przed pojazdem którym się poruszamy, trzeba jak najszybciej tunel opuścić. Umożliwi to galeria ewakuacyjna pod jezdnią, do której prowadzą dwa zejścia z poziomu jezdni znajdujące się w odległościach około 600-700 metrów od wlotów do tunelu. Pomiędzy tymi wejściami jest 500 metrów odległości. Galeria ewakuacyjna prowadzi do klatek schodowych, umieszczonych przy wlocie i wylocie z tunelu, umożliwiających wyjście na powierzchnię. Do tych klatek schodowych można również wejść z poziomu jezdni. Na całej długości tunelu są oznaczenia pokazujące odległość do wyjścia awaryjnego, należy skierować się do najbliższego.
Co robić w razie wypadku w tunelu?
Systemy bezpieczeństwa i kamery w tunelu
Tunel w Świnoujściu jest wyposażony w szereg systemów bezpieczeństwa. W centralnej części tunelu zamontowano system zraszaczy, który ma ograniczyć skutki ewentualnego pożaru w tunelu. W całym tunelu jest też instalacja hydrantowa, z której będą mogli skorzystać strażacy. W niszach SOS znajdują się gaśnice i telefony łączności alarmowej umożliwiające bezpośredni kontakt z centrum obsługi tunelu.
Pożar, zapalenie auta w tunelu - co robić?
Jednym z najważniejszych systemów jest system wentylacji, który zadba o odpowiednią jakość powietrza w tunelu podczas jego użytkowania, a w sytuacji awaryjnej o oddymianie. Są to tak naprawdę dwa systemy wentylacji, jeden dla jezdni tunelu, drugi dla przestrzeni ewakuacyjnych do której nie może przedostać się dym.
Wentylacja w tunelu w Świnoujściu. Zdjęcia: GDDKIA
Wyposażeniem obiektu jest również system nagłośnieniowy, przez który mogą być nadawane komunikaty i polecenia, do których należy się bezwzględnie stosować. Komunikaty mogą być również nadawane na częstotliwościach FM (stacji radiowych) aby były słyszane w pojazdach.
Cały tunel jest objęty systemem monitoringu, zarówno w głównej nawie, jak i w przestrzeniach ewakuacyjnych. Systemy bezpieczeństwa dysponują również szeregiem czujników: dymu, wzrostu temperatury czy zanieczyszczeń powietrza. Całość jest sterowana z centrum obsługi tunelu, które znajduje się po stronie wyspy Uznam.
Systemy bezpieczeństwa i kolumny SOS w tunelu. Zdjęcia: GDDKIA