DK46 w Częstochowie doczekała się budowy - lepszy dojazd do autostrady A1
- Michał Kluba
- conadrogach.pl, UM Częstochowa
- 2018-05-28
Podpisanie umowy było możliwe dzięki zakończeniu wszystkich procedur odwoławczych związanych z rozstrzygnięciem przetargu, którego wynik ogłoszono w listopadzie 2017 roku. Wcześniej miasto zdobyło na inwestycję środki europejskie w konkursie rozpisanym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach działania: zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego (podpisanie umowy w Centrum Unijnych Projektów Transportowych odbyło się w lutym 2017 r.).
Projekt, a następnie roboty budowlane obejmą odcinek DK46 od zachodniej granicy miasta do włączenia w ulicę Pułaskiego – w sumie 7,2 km drogi (w tym ponad 1,7 km nowego odcinka). To największa inwestycja drogowa w tej części miasta od kilku dekad.
Koncepcje przebudowy drogi na odcinku Główna-Przejazdowa były konsultowane – jeszcze w 2015 r. – z mieszkańcami, którzy wybrali wariant jezdni o trzech pasach ruchu, gdzie pas środkowy ma służyć dla lewoskrętu do przyległych posesji. Nowy fragment DK-46, prowadzony wzdłuż torów, od ul. św. Jadwigi do włączenia w ul. Pułaskiego ma mieć po dwa pasy ruchu w każdą stronę.
Dzięki przebudowie DK46 i budowie nowego odcinka do ul. Pułaskiego, tranzyt będzie omijał dzielnicę Podjasnogórską. Inwestycja ucieszy też rowerzystów, bo wzdłuż całej drogi wiodła będzie ścieżka rowerowa.
W ramach zadania przebudowane bądź wybudowane zostaną główne skrzyżowania, infrastruktura podziemna i naziemna (m.in. odwodnienie, oświetlenie, chodniki, ścieżki rowerowe, elementy Inteligentnego Systemu Transportu oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego).
Zgodnie z umową całość prac ma zakończyć się w październiku 2020 r., choć z uwagi na przedłużenie – z niezależnych od miasta i wykonawcy przyczyn – procedury przetargowej, możliwe jest przesunięcie terminu finalizacji zamówienia o kilka miesięcy. Realizacją inwestycji zajmie się konsorcjum firm Drog-Bud, Bitum i Nowak-Mosty.
- Udało się nam zdobyć unijne środki na wszystkie trzy zgłoszone przez nas, kluczowe zadania drogowe: zakończoną już przebudowę DW 908, przebudowę DK46 - wylotu na Opole i Wrocław oraz przebudowę DK1 – podkreśla prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.– Ich finalizacja zapewni lepsze połączenie z trzema częstochowskimi węzłami autostradowymi, poprawi bezpieczeństwo, przepustowość i komfort poruszania się po mieście.