DK7: Nowa kładka dla pieszych na Zakopiance gotowa
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2015-12-04
Budowa kładki w Gaju w ciągu Zakopianki ruszyła w marcu tego roku. W ramach inwestycji przewidziano budowę: kładki dla pieszych, dojścia do kładki, odwodnienie liniowe i ogrodzenie oddzielające wizualnie dojścia do obiektu, od istniejącego budynku. Zbudowana została również kanalizacja deszczowa, odwodnienie powierzchniowe, sieć elektroenergetyczna , doziemna sieć kablowa, stacja transformatorowa, przebudowany słup linii napowietrznej średniego napięcia oraz sieć teletechniczna i gazowa.
Pomost dla pieszych ma 4,1 m szerokości. Podwieszony jest za pomocą 20 want czyli lin o średnicy 5,6 cm każda, do dwóch metalowych pylonów. Pylony mają różną wysokość, co wymusiło na projektancie pagórkowate ukształtowanie terenu i różnice poziomów po dwóch stronach drogi. Pylon po prawej stronie patrząc w kierunku Krakowa ma 17,5 m wysokości, a pylon po lewej 15,5 metra. Warto dodać, że to co każdy może zobaczyć to tylko część konstrukcji, której nie widać, bo jest pod ziemią. Przyczółki kładki posadowione są na szesnastu 13-metrowych, żelbetonowych palach po jednej stronie drogi i dwudziestu po drugiej stronie. Średnica każdego z pali ma 1,2 metra. Te pale, na których wspiera się kładka musiały być wykonane ze względu na zlokalizowanie obiektu , na osuwiskowym terenie.
Przejście kładką dostępne będzie także dla osób niepełnosprawnych, co zapewnią windy. Ze względu na brak miejsca i górzyste ukształtowanie terenu korzystniejszym rozwiązaniem od podjazdów dla wózków są właśnie windy – argumentuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Jest to trzecie, bezkolizyjne przejście dla pieszych w gminie Mogilany nad DK7 (Zakopianką), na odcinku niecałych 2,5 km. Są już: wiadukt w Mogilanach z obustronnymi chodnikami, oddalona od wiaduktu o 750 metrów kładka dla pieszych w Mogilanach i oddalona od kładki w Mogilanach o 1,7 km kładka w Gaju.
Koszt kładki wyniósł ok. 5 mln 838 tys. zł.