Do końca wakacji będzie 140 km drogi ekspresowej S17 Warszawa - Lublin
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-08-05
W tym roku to właśnie droga ekspresowa S17 najmilej zaskoczyła kierowców. Od czerwca otwierane były nowo wybudowane odcinki ekspresówki łączącej Warszawę z Lublinem. W czerwcu droga S17 wydłużyła się o 13 km fragment pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód koło Lublina, a na początku lipca oddano do ruchu 30 kilometrów trasy S17 pomiędzy Garwolinem a granicą z woj. lubelskim. Szczęśliwie prace przebiegały bez opóźnień.
Dwujezdniowa droga ekspresowa S17 Warszawa – Lublin - galeria zdjęć
Do pełnego połączenia ekspresówki pomiędzy Garwolinem a Piaskami koło Lublina zabraknie już tylko odcinka Skrudki – granica województw. Tym 15-kilometrowym odcinkiem omijającym Ryki, kierowcy pojadą pod koniec wakacji. Wtedy dystans 140 km od Garwolina do Piask pokonają w 70 minut.
Wykonawcą odcinka Skrudki – granica województw jest PORR Polska Infrastructure. Zadanie wyceniono na ponad 609 mln zł. Jak zapewniają drogowcy, roboty przebiegają zgodnie z harmonogramem. Do oddania trasy pozostały już ostatnie prace wykończeniowe. Zasadnicze prace na ciągu głównym jezdni już zostały wykonane, a część obiektów, gdzie odbywa się ruch, ma już pozwolenie na użytkowanie. Przypominamy, że w ciągu odcinka będzie aż 29 obiektów inżynierskich, w tym dwa nowe mosty na Wieprzu, każdy o długości 190 metrów.
Cały odcinek Skrudki – granica woj. mazowieckiego i lubelskiego liczy ponad 20 km, ale z części drogi kierowcy już korzystają. Około 5 km odcinek od węzła Ryki Północ na obwodnicy tego miasta do granicy województwa został dopuszczony do ruchu na początku lipca wraz odcinkami od granicy województwa do Gończyc i od Gończyc do początku obwodnicy Garwolina.
Do pełnego domknięcia drogi ekspresowej S17 Garwolin - Lublin brakuje tylko 15 km odci. - obwodnicy m. Ryki. Zdjecia: GDDDKIA
Droga ekspresowa S17 Garwolin - Kurów w całości jest drogą dwujezdniową o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Nawierzchnia drogi została wykonana z betonu cementowego.
Przypominamy, że w budowie są też odcinki z Garwolina do Warszawy. Zgodnie z umowami z całą drogą ekspresową S17 z Warszawy do Lublina pojedziemy najpóźniej do czerwca 2020 roku. Trzeba jednak zaznaczyć, że większość trasy (węzeł Lubelska na obwodnicy Warszawy – obwodnica Kołbieli i obwodnica Kołbieli – Garwolin) ma być gotowa do końca 2019 r. Najdłużej poczekamy na ekspresową obwodnicę Kołbieli, jej budowa zakończy się w II kw. 2020 r. Po oddaniu trasy skróci się znacząco czas podróży z i do Warszawy.
Droga ekspresowa S17 pod Warszawą ma już betonową nawierzchnię
S17 Piaski - Hrebenne w opracowaniu
Obecnie opracowywana jest dokumentacja dla całej, 120-kilometrowej trasy od Piask do Hrebennego, łącznie z dobudową drugiej jezdni obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Dla siedmiu odcinków: węzeł Piaski Wschód – w. Łopiennik (ok. 15,9 km), w. Krasnystaw Północ – w. Izbica (ok. 17,8 km), w. Izbica – w. Zamość Sitaniec (ok. 10,3 km), w. Zamość Wschód – w. Zamość Południe (ok. 12,2 km), w. Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (początek obw. ok. 18 km), obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (dobudowa drugiej jezdni ok. 6,7 km) oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (ok. 17,3 km) opracowywana jest koncepcja programowa. Natomiast dla dwóch odcinków: pomiędzy węzłami Łopiennik i Krasnystaw Północ (ok. 9,8 km) oraz Zamość Sitaniec i Zamość Wschód (ok. 12 km) opracowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Ukończenie tej dokumentacji pozwoli na ogłoszenie przetargu na wykonanie inwestycji w systemie projektuj i buduj. Realizacja trasy od Piask do Hrebennego przewidziana jest na lata 2021-2025.
Droga ekspresowa S17 docelowo będzie liczyła około 310 km i będzie częścią trasy europejskiej E372. Startując w okolicach Warszawy będzie pełnić rolę wschodniej obwodnicy stolicy (WOW). Tam tez połączy się z drogą ekspresową S8 i autostradą A2. W województwie lubelskim jako obwodnica omija Lublin i komunikuje się z drogami ekspresowymi S12 i S19. Biegnący przez Polskę odcinek jest częścią międzynarodowej trasy europejskiej E372 prowadzącej w kierunku Lwowa.