Drążenie tunelu w Świnoujściu to już 10 metrów na dobę
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-04-12
W pierwszych rozruchowych dniach tempo drążenia tunelu w Świnoujściu wynosiło 1,5-3 metry na dobę. Łącznie do tej pory zostało wdrążonych 130 metrów tunelu, czyli cała maszyna TBM jest już w wydrążonym tunelu. Za około 320 metrów maszynę czeka przystanek. Przed wejściem pod cieśninę Świna zostaną przeprowadzone prace serwisowe tarczy.
Maszynę drążącą TBM (ang. Tunnel Boring Machine) mieszkańcy Świnoujścia nazwali w plebiscycie „Wyspiarka”. Jest to zautomatyzowane urządzenie, które zarówno drąży tunel, jak również wykonuje jego obudowę. Z przodu maszyny znajduje się tarcza urabiająca, która obracając się, drąży tunel. Maszyna TBM w Świnoujściu jest maszyną typu płuczkowego, która jest często stosowana do wykonania tuneli pod rzekami. Przez tarczę podawana jest na przodek płuczka bentonitowa, która stabilizuje ciśnienie przed tarczą i ułatwia odprowadzanie urobku rurami. Następnie w stacji separacji odzyskiwana jest płuczka, co umożliwia używanie jej w obiegu zamkniętym. Tarczę okala stalowa obudowa. Pod jej osłoną w sposób zautomatyzowany montowane są tubingi - elementy obudowy tunelu. Kolejno umieszczanych jest 8 tubingów, które składają się na pierścień obudowy, od którego maszyna następnie się odpycha przy użyciu siłowników hydraulicznych, rozpoczynając kolejny cykl drążenia. Szerokość poszczególnych pierścieni dla tunelu w Świnoujściu wynosi 1,5 lub 2 metry, a łącznie do wykonania jest 785 pierścieni.
Maszyna drążąca tunel w Świnoujściu ma masę 2 700 ton. Zdjęcia: GDDKIA
Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,44 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Droga główna w tunelu wierconym i odcinkach wlotowych będzie drogą klasy GP (główną ruchu przyspieszonego) - jednojezdniową, dwukierunkową (2 x 3,5 m) z dwoma pasami ruchu, po jednym w każdym kierunku. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
Całkowita długość przeprawy drogowej Uznam - Wolin będzie wynosić 3,4 km. Zdjęcia: GDDKIA
Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Tunel będzie miał przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.
Podstawowe parametry techniczne przeprawy, tunelu w Świnoujściu:
- Łączna szacunkowa długość inwestycji : ok. 3200m
- Szacunkowa długość tunelu drążonego metodą TBM : ok. 1440 m
- Długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: ok. 460 m
- Długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: ok. 420 m
- Tunel jednorurowy, dwukierunkowy
- Łączna szerokość jezdni : 11 m
- Szerokość pasów ruchu: j eden w każdym kierunku - po 3,5 m
- Szerokość pasów awaryjnych – po 2 m
- Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem rzeki Świny ok. 38,0 m.p.p.m
Mapa tunelu w Świnoujściu łączącego Uznam i Wolin. Mapa: GDDKIA
Wykonawcą tunelu w Świnoujściu jest konsorcjum firm: PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A. Umowę obejmującą projekt i budowę podpisano we wrześniu 2018 roku. Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.