1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Droga ekspresowa S10 przez Włocławek. Taki wariant GDDKIA uznaje za najkorzystniejszy

Droga ekspresowa S10 przez Włocławek. Taki wariant GDDKIA uznaje za najkorzystniejszy

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-02-03
Droga ekspresowa S10 przez Włocławek. Taki wariant GDDKIA uznaje za najkorzystniejszy
Czy w 2030 roku droga ekspresowa S10 dobiegnie do dużej obwodnicy Warszawy? Znamy już preferowany wariant nowej trasy. Zdjęcia: GDDKIA
Planowane, nowe odcinki drogi ekspresowej S10 mają łączyć woj. kujawsko-pomorskie z Centralnym Portem Komunikacyjnym, który powstanie pod Warszawą. Po wstępnych analizach drogowcy rekomendują wariant S10 biegnący od połączenia z autostradą A1 przez Włocławek, na północ od Płocka w kierunku Warszawy (połączenie z trasą S7). Najkorzystniejszy wariant ma długość 100 km, a w jego ciągu powstanie 8 węzłów drogowych. Szacowany koszt całościowy wynosi 4,7 mld zł.

Droga ekspresowa S10 oraz Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej A50/S50 przewidziane są w strategicznych planach na szczeblu krajowym: Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (która obowiązywała do listopada zeszłego roku) oraz Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. Drogowcy przypominają, że pierwsze analizy dotyczące budowy drogi położonej w korytarzu S10 powstały jeszcze w 1979 roku. Ostatnio inwestycje te zostały ujęte w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wszystko wskazuje na to, że dzięki temu przyśpieszy realizacja nowej ekspresówki w sercu Polski. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Rozbudowa A2 i budowa nowej S10 z A50 Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego

- Przy dobrej współpracy wszystkich zainteresowanych stron, pierwsze odcinki drogi ekspresowej S10 mogłyby być gotowe w 2027, a całość w 2030 roku – optymistycznie zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jak na razie, pod koniec stycznia, poznaliśmy wyniki Studium korytarzowego (SK), koncepcje poprowadzenia nowej trasy, ze wskazaniem wariantu preferowanego oraz dalsze kroki zmierzające do budowy trasy S10. GDDKIA preferuje wariant w którym droga S10 będzie prowadzić przez Włocławek. Ta propozycja, jako jedna z czterech analizowanych wypadła najkorzystniej pod względem kryteriów ekonomicznych, technicznych, środowiskowych, społecznych i sieciowych.

Trzeba jednak zaznaczyć, że obecny etap prac nad inwestycją nie precyzuje dokładnego przebiegu drogi. Określa jedynie korytarze, o szerokości ok. 5 km, w których może zostać zlokalizowana. Konkretny przebieg wariantu drogi S10 poznamy po opracowaniu STEŚ i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

- Studium korytarzowe jest to wstępny, ale jednocześnie jeden z kluczowych etapów złożonego i skomplikowanego procesu, jakim jest przygotowanie inwestycji. To właśnie dokumentacja przygotowana na etapie SK pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac oraz o tym, w którym z rozważanych korytarzy projektanci mają wytyczyć możliwe warianty przebiegu drogi - wyjasniają drogowcy.

W budowie 220 km dróg ekspresowych na Mazowszu. Ponad 700 km w przygotowaniu

Zaproponowane zostały cztery warianty korytarzy dla planowanej drogi ekspresowej S10. W celu wyznaczenia najkorzystniejszego z nich, inwestycja została podzielona na pięć odcinków decyzyjnych. Dwa pierwsze, stanowiące ciąg drogi ekspresowej S10, zostały omówione podczas pierwszego dnia spotkań z samorządami. Pozostałe odcinki dotyczą obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu dóg S50 i A50. Pisaliśmy o tym szczegółowo tutaj:

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej na mapie drogowej w 2035 r. Mapy z wariantami jej przebiegu

Droga ekspresowa S10 i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - podział na odcinki decyzyjne

 

Droga ekspresowa S10 na odcinku autostrada A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (S50) - cztery warianty korytarzy

Efektem Studium korytarzowego było wyznaczenie czterech wariantów korytarza dla drogi ekspresowej S10 na odcinku autostrada A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (S50).

Wariant korytarza 1 (czerwony)

  • Długość: 119 km
  • Szacowana liczba węzłów: 9
  • Początek korytarza na autostradzie A1 w nowym węźle na obwodnicy Torunia (bez nowego mostu na Wiśle), koniec na planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu S50 w węźle Nacpolsk
  • Powiaty objęte inwestycją: Toruń, toruński, lipnowski, sierpecki, płocki, płoński
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 5,8 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 48,6 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
  • Prognoza ruchu: średnio 37 116 poj./dobę przy 18,7 proc. poj. ciężkich 

Wariant korytarza 2 (niebieski)

  • Długość: 128 km
  • Szacowana liczba węzłów: 11
  • Początek korytarza na autostradzie A1 w istniejącym węźle Lubicz (bez nowego mostu na Wiśle), koniec na planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu S50 w węźle Kobylniki
  • Powiaty objęte inwestycją: Toruń, toruński, lipnowski, sierpecki, płocki, Płock, płoński
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,1 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 47,6 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
  • Prognoza ruchu: średnio 34 055 poj./dobę przy 20,2 proc. poj. ciężkich

 

Wariant korytarza 3 (zielony)

  • Długość: 100 km
  • Szacowana liczba węzłów: 8
  • Początek korytarza na autostradzie A1 w istniejącym węźle Włocławek Północ (konieczny nowy most na Wiśle), koniec na planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu S50 w węźle Nacpolsk
  • Powiaty objęte inwestycją: włocławski, Włocławek, lipnowski, płocki, sierpecki, płoński
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,7 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 47,3 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
  • Prognoza ruchu: średnio 34 213 poj./dobę przy 18,8 proc. poj. ciężkich

 

Wariant korytarza 4 (fioletowy)

  • Długość: 112 km
  • Szacowana liczba węzłów: 8
  • Początek korytarza na autostradzie A1 w nowym węźle na obwodnicy w sąsiedztwie
  • m. Waganiec (konieczny nowy most na Wiśle), koniec na planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu S50 w węźle Nacpolsk.
  • Powiaty objęte inwestycją: aleksandrowski, lipnowski, włocławski, płocki, Płock, sierpecki, płoński
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 5,4 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 47,8 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
  • Prognoza ruchu: średnio 33 397 poj./dobę przy 21,8 proc. poj. ciężkich

 Mapa przebiegu drogi ekspresowej S10 Włocławek (połacznie z A1) - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S10 Włocławek (połącznie z A1) - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (S50/S7) - preferowany warian zaznaczony na różowo. Mapa: GDDKIA

Obszar analiz lokalizacji drogi ekspresowej S10 i Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej objął ponad 20 tys. km2 i 192 gminy: 150 na terenie województwa mazowieckiego i 42 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Brana pod uwagę była minimalna ingerencja w istniejące jednostki osadnicze, minimalizacja kolizji z obszarami chronionymi i cennymi przyrodniczo, wykorzystanie rezerw w planach zagospodarowania przestrzennego poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, minimalizacja liczby kolizji z istniejącymi obiektami (siecią kolejową, lasami, ciekami, zbiornikami wodnymi i terenami zagrożonymi powodzią, osuwiskami, terenami wojskowymi, lotniskami, obiektami sakralnymi, budynkami oświaty i ośrodków zdrowia, zabytkami), minimalizacja liczby kolizji z planowanymi kluczowymi elementami zagospodarowania przestrzennego oraz zapewnienie parametrów technicznych dla drogi klasy S lub A w przypadku autostrady A50.

Przeprowadzona analiza ekonomiczna wykazała, że wszystkie przedstawione warianty są opłacalne ekonomicznie (skrócenie czasu podróży, mniejsze koszty wypadków, redukcja hałasu). Pozytywne były także wyniki oceny z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Analiza wielokryterialna wskazała korytarz, który wypadł najkorzystniej pod względem czterech grup kryteriów: środowiskowych i społecznych (zestaw cech obejmujących dane dotyczące środowiska przyrodniczego i społecznego), technicznych (zestaw cech ruchowych, inżynierskich i planistycznych), ekonomicznych (zestaw cech obejmujących nakłady inwestycyjne, wskaźniki ekonomiczne) oraz sieciowych (zestaw cech definiujących sieć dróg oraz jej wpływ na otoczenie), na które składało się 19 kryteriów cząstkowych.

Najkorzystniejszy wariant przebiegu drogi ekspresowej S10 ma długość 100 km, a w jego ciągu powstanie 8 węzłów drogowych. Szacowany koszt całościowy wynosi 4,7 mld zł.

Kolejnym krokiem zmierzającym do realizacji inwestycji jest uszczegółowienie rozwiązań w postaci Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Studium wskaże m.in. precyzyjną lokalizację nieruchomości objętych inwestycją i jej oddziaływaniem. Konieczne jest również pozyskanie finansowania na przeprowadzenie prac przygotowawczych. Pozwoli to na ogłoszenie przetargu na wykonanie STEŚ. - Zakładamy, że przetarg ogłosimy do końca 2021 r. Przy dobrej współpracy wszystkich zainteresowanych stron, pierwsze odcinki drogi ekspresowej S10 mogłyby być gotowe w 2027, a całość w 2030 roku – zapowiadają przedstawiciele GDDKIA.

Nowa droga ekspresowa S10 Szczecin – Bydgoszcz – Toruń – Warszawa. Kiedy?

Droga ekspresowa S10 w swoim docelowym kształcie połączy Warszawę ze Szczecinem, łącząc liczne trasy szybkiego ruchu (m.in. A1, A6, S3, S5, S6, S11). Wpłynie tym samym na stworzenie nowych możliwości komfortowego dotarcia do południowej granicy Polski i portów w Szczecinie i Świnoujściu (przez autostradę A6 i drogę ekspresową S3), aglomeracji poznańskiej i konurbacji górnośląskiej (przez drogę ekspresową S11). Dzięki inwestycji powstanie również dogodne połączenie z północną, centralną i południowo-zachodnią częścią Polski (przez drogę ekspresową S5) oraz z aglomeracją łódzką i portami morskimi w Gdańsku i Gdyni (przez autostradę A1).

Obecnie najbardziej zaawansowane prace dotycza odcinka S10 pomiędzy Toruniem a Bydgoszczą, dla którego w I kwartale tego roku ma być ogłoszony przetrag na realizację "projektuj i buduj". 

W tym kwartale przetarg na budowę S10 Bydgoszcz - Toruń

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S10 Jak dojadę - Włocławek